Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer

Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 I innledningen forsøker jeg å avklare hva mitt fagfelt er, jeg redegjør for begrepet friluftsliv og snevrer det inn, i forhold til rammen for mitt essay, som handler om friluftsliv i forbindelse med læreplanfestede turer, ved studieretn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rånes, Vebjørn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141635
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141635
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141635 2023-05-15T15:45:26+02:00 Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer Rånes, Vebjørn 2008 22680414 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141635 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/141635 praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Master thesis 2008 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:50Z Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 I innledningen forsøker jeg å avklare hva mitt fagfelt er, jeg redegjør for begrepet friluftsliv og snevrer det inn, i forhold til rammen for mitt essay, som handler om friluftsliv i forbindelse med læreplanfestede turer, ved studieretn ing for idrettsfag i den videregående skole. Det er tre selvopplevde erfaringer fra feltet som binder essayet sammen. Først er det en historie fra en snøhuletur som i løpet aven uværsnatt utvikler seg til å bli nokså dramatisk. En elev har i forkant av turen uttrykt en skepsis mot å overnatte i snøhuler. I løpet av natten forstår jeg hva det var hun mente. I refleksjonen som følger forsøker jeg å få frem hva det vil si å være lærer i friluftsliv. Den andre historien handler om en e lev som er uheldig og besvimer under en tur. Vi blir gående å lete etter henne, og i denne tiden mens vi leter, kjenner jeg veldig på en slags innvendig ro. Jeg aksepterer at det kan skje saker på tur som jeg fakt isk ikke er herre over. Dette gjør meg nysgjerrig på hva andre lærere i friluftsliv har av erfaringer når det oppstår uventede episoder. Det blir innledningen til et fe ltarbeid hvor jeg i tillegg til egen erfaring, i hovedsak snakker med andre lærere. Feltarbeidet gjør at jeg utvider min egen forståelse for hva utfordringen med å være lærer er. Den siste felterfaringen er fra en grottetur, der en elev utløser et ras. En ulykke som skyldes at man utfordrer naturkreftene. Disse tre historiene får meg til å forstå at det å være i friluftslivet på mange måter kan uttrykke hva som gjelder i livet. Til slutt forsøker jeg å drøfte hva det vil si å være frilufts livslærer i forhold til to etiske perspektiver, et relasjonsetisk og et dydsetisk perspektiv. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Aven ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Turen ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
spellingShingle praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Rånes, Vebjørn
Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
topic_facet praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
description Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008 I innledningen forsøker jeg å avklare hva mitt fagfelt er, jeg redegjør for begrepet friluftsliv og snevrer det inn, i forhold til rammen for mitt essay, som handler om friluftsliv i forbindelse med læreplanfestede turer, ved studieretn ing for idrettsfag i den videregående skole. Det er tre selvopplevde erfaringer fra feltet som binder essayet sammen. Først er det en historie fra en snøhuletur som i løpet aven uværsnatt utvikler seg til å bli nokså dramatisk. En elev har i forkant av turen uttrykt en skepsis mot å overnatte i snøhuler. I løpet av natten forstår jeg hva det var hun mente. I refleksjonen som følger forsøker jeg å få frem hva det vil si å være lærer i friluftsliv. Den andre historien handler om en e lev som er uheldig og besvimer under en tur. Vi blir gående å lete etter henne, og i denne tiden mens vi leter, kjenner jeg veldig på en slags innvendig ro. Jeg aksepterer at det kan skje saker på tur som jeg fakt isk ikke er herre over. Dette gjør meg nysgjerrig på hva andre lærere i friluftsliv har av erfaringer når det oppstår uventede episoder. Det blir innledningen til et fe ltarbeid hvor jeg i tillegg til egen erfaring, i hovedsak snakker med andre lærere. Feltarbeidet gjør at jeg utvider min egen forståelse for hva utfordringen med å være lærer er. Den siste felterfaringen er fra en grottetur, der en elev utløser et ras. En ulykke som skyldes at man utfordrer naturkreftene. Disse tre historiene får meg til å forstå at det å være i friluftslivet på mange måter kan uttrykke hva som gjelder i livet. Til slutt forsøker jeg å drøfte hva det vil si å være frilufts livslærer i forhold til to etiske perspektiver, et relasjonsetisk og et dydsetisk perspektiv.
format Master Thesis
author Rånes, Vebjørn
author_facet Rånes, Vebjørn
author_sort Rånes, Vebjørn
title Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
title_short Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
title_full Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
title_fullStr Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
title_full_unstemmed Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
title_sort friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/141635
long_lat ENVELOPE(14.303,14.303,65.792,65.792)
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854)
geographic Aven
Bodø
Turen
geographic_facet Aven
Bodø
Turen
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141635
_version_ 1766379821859864576