Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning....
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/141629 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141629 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141629 2023-05-15T15:45:25+02:00 Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning Skillingstad, Kristin 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141629 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/141629 94 praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:46Z Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning. Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår. Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid, basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten. I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode erfaringer med at det skjer læring. Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 |
spellingShingle |
praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Skillingstad, Kristin Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
topic_facet |
praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 |
description |
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning. Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår. Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid, basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten. I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode erfaringer med at det skjer læring. Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt. |
format |
Master Thesis |
author |
Skillingstad, Kristin |
author_facet |
Skillingstad, Kristin |
author_sort |
Skillingstad, Kristin |
title |
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
title_short |
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
title_full |
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
title_fullStr |
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
title_full_unstemmed |
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
title_sort |
viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/141629 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_source |
94 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/141629 |
_version_ |
1766379787632246784 |