Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning

Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skillingstad, Kristin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141629
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141629
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141629 2023-05-15T15:45:25+02:00 Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning Skillingstad, Kristin 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141629 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/141629 94 praktisk kunnskap profesjonskunnskap VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 Master thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:46Z Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning. Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår. Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid, basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten. I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode erfaringer med at det skjer læring. Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
spellingShingle praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
Skillingstad, Kristin
Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
topic_facet praktisk kunnskap
profesjonskunnskap
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
description Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010 Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og praksisu ndervisning. Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår. Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid, basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten. I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode erfaringer med at det skjer læring. Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt.
format Master Thesis
author Skillingstad, Kristin
author_facet Skillingstad, Kristin
author_sort Skillingstad, Kristin
title Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
title_short Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
title_full Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
title_fullStr Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
title_full_unstemmed Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
title_sort viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/141629
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_source 94
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141629
_version_ 1766379787632246784