Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?

Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013 Bakgrunn: I læreryrket stilles det store krav til en vel-fungerende stemme. Lærere bruker stemmen mye hver dag, og må ofte bruke ekstra styrke på stemmen for å høres av elevene. Man kan si at stemmen er lærerens viktigste verktøy i undervisni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boholm, Monica
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141624
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141624
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/141624 2024-09-09T19:54:11+00:00 Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk? Boholm, Monica 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/141624 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/141624 logopedi VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2013 ftnorduniv 2024-07-05T03:04:55Z Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013 Bakgrunn: I læreryrket stilles det store krav til en vel-fungerende stemme. Lærere bruker stemmen mye hver dag, og må ofte bruke ekstra styrke på stemmen for å høres av elevene. Man kan si at stemmen er lærerens viktigste verktøy i undervisningen. Forskning viser at lærere er blant de yrkesgruppene som er mest utsatt for å utvikle stemmevansker, nettopp av den grunn at de bruker stemmen mye. Gjennom min yrkeserfaring som lærer har jeg opplevd hvor viktig stemmebruk er for å nå fram til elevene. Av og til må man bruke mer stemmestyrke enn normalt for at elevene skal høre. Fysiske forhold, som for eksempel akustikkproblematikk i klasserom, vil virke inn på måten man bruker stemmen. Normalt vil man heve stemmestyrke og stemmeleie for å overdøve lang etterklang i klasserommet. Dette vil kunne føre til stemmevansker hvis det vedvarer over lang tid. Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i klasserom med dårlig akustikk. Problemstilling: Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk? Metode: Denne undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i fire semistrukturerte intervju. Undersøkelsen kan forklares som et embedded (sammensatt) singelcasestudie. Casen tar utgangspunkt i fire ulike analyseenheter ved en skole som har opplevd det samme tilfellet. Informasjonen fra disse analyseenhetene ses på som en helhet innenfor casen. Utvalget består av fire lærere ved en skole. Utvalget ble valgt ut på bakgrunn av et kriterie. De måtte ha undervist i klasserom med dårlig akustikk. Forskningsresultater: Resultatene fra undersøkelsen viser at det er kvinnene som opplever akustikkproblematikken som en belastning for stemmen. Det synes som om individuelle forutsetninger og kjønn har noe å si for hvordan stemmen og stemmeapparatet påvirkes av akustikk. Undersøkelsen viser videre at lang etterklangstid i klasserom er forbundet med irritasjon, tretthet og stress. Alle informantene i denne ... Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Nord Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection Nord Open Research Archive
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic logopedi
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle logopedi
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Boholm, Monica
Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
topic_facet logopedi
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013 Bakgrunn: I læreryrket stilles det store krav til en vel-fungerende stemme. Lærere bruker stemmen mye hver dag, og må ofte bruke ekstra styrke på stemmen for å høres av elevene. Man kan si at stemmen er lærerens viktigste verktøy i undervisningen. Forskning viser at lærere er blant de yrkesgruppene som er mest utsatt for å utvikle stemmevansker, nettopp av den grunn at de bruker stemmen mye. Gjennom min yrkeserfaring som lærer har jeg opplevd hvor viktig stemmebruk er for å nå fram til elevene. Av og til må man bruke mer stemmestyrke enn normalt for at elevene skal høre. Fysiske forhold, som for eksempel akustikkproblematikk i klasserom, vil virke inn på måten man bruker stemmen. Normalt vil man heve stemmestyrke og stemmeleie for å overdøve lang etterklang i klasserommet. Dette vil kunne føre til stemmevansker hvis det vedvarer over lang tid. Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i klasserom med dårlig akustikk. Problemstilling: Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk? Metode: Denne undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i fire semistrukturerte intervju. Undersøkelsen kan forklares som et embedded (sammensatt) singelcasestudie. Casen tar utgangspunkt i fire ulike analyseenheter ved en skole som har opplevd det samme tilfellet. Informasjonen fra disse analyseenhetene ses på som en helhet innenfor casen. Utvalget består av fire lærere ved en skole. Utvalget ble valgt ut på bakgrunn av et kriterie. De måtte ha undervist i klasserom med dårlig akustikk. Forskningsresultater: Resultatene fra undersøkelsen viser at det er kvinnene som opplever akustikkproblematikken som en belastning for stemmen. Det synes som om individuelle forutsetninger og kjønn har noe å si for hvordan stemmen og stemmeapparatet påvirkes av akustikk. Undersøkelsen viser videre at lang etterklangstid i klasserom er forbundet med irritasjon, tretthet og stress. Alle informantene i denne ...
format Master Thesis
author Boholm, Monica
author_facet Boholm, Monica
author_sort Boholm, Monica
title Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
title_short Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
title_full Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
title_fullStr Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
title_full_unstemmed Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
title_sort hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/141624
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Føre
Synes
geographic_facet Føre
Synes
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/141624
_version_ 1809923603409403904