"Når du er her må du fungere" : nyutdannede operasjonssykepleieres utfordringer

Masteroppgave i klinisk sykepleie - Universitetet i Nordland, 2013 Operasjonssykepleiere vil som nyutdannet befinne seg på novisestadiet. Operasjonssykepleiefaget er svært omfattende og varierende. Det stilles høye krav til faglig innsikt og forståelse. I tillegg er krav om produksjon og effektivite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stavseth, Marit Alice
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/141611
Description
Summary:Masteroppgave i klinisk sykepleie - Universitetet i Nordland, 2013 Operasjonssykepleiere vil som nyutdannet befinne seg på novisestadiet. Operasjonssykepleiefaget er svært omfattende og varierende. Det stilles høye krav til faglig innsikt og forståelse. I tillegg er krav om produksjon og effektivitet noe som preger hverdagen for operasjonssykepleiere. I denne studien utforskes nyutdannede operasjonssykepleiere og deres opplevelser i løpet av de første årene etter endt videreutdanning. Det legges fokus på hva som oppleves vanskelig i en ny yrkesrolle. Faglige krav, forventninger og miljøet i operasjonsavdelingen gjør at de møter nye utfordringer. Åtte semistrukturerte intervju av operasjonssykepleiere ved sentralsykehus og universitetssykehus er gjennomført. Tekstanalysen er inspirert av Kvale & Brinkmann samt Malterud. Det ble tatt utgangspunkt i hva informantene beskriver som frustrerende, belastende og traumatisk. Funnene viser at nyutdannede opplever ulike stressbelastninger, noen er vanskeligere å håndtere. Vanskelige utfordringer for nyutdannet operasjonssykepleiere viser seg som faglige utfordringer, arbeidspress, belastninger ved sykefravær, behov for veiledning og uforutsigbarhet i jobb. Utfordringer som oppleves traumatisk relateres til usikkerhet i møte med traumesituasjoner, bearbeiding av inntrykk og opplevelser av nedsettende adferd. Med tanke på belastningsgrad, viser funn at operasjonssykepleiere opplever det like tungt å være engstelig i mottak av traumer som den belastning de opplever om de blir utsatt for nedsettende adferd fra kollegaer. Funnene blir drøftet i lys av Kari Martinsens teori om omsorg, Lazarus teori om stress og Anronovskys salutogenetiske tankegang. I tillegg tas Benners teori om læringsstadier med i søken etter ny forståelse. Konklusjonen er at nyutdannede opplever stressbelastninger av flere årsaker og i ulik grad. Nyutdannede strekker seg langt, og slik kan en forstå at stress kan ha en positiv effekt for etablering av kunnskap og erfaring. Oppleves krav som trussel for ...