Fatigue, den usynlige grensen
Masteroppgave i luftfartsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Temaet for denne masteroppgaven er fatigue blant flyvere. Formålet med oppgaven er å få økt kunnskap om hvilke strategier ledere i luftfart har til rådighet for å påvirke dette fenomenet. Problemstillingen er: Hvilke strategier...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140975 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140975 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140975 2023-05-15T17:24:45+02:00 Fatigue, den usynlige grensen Aarhus, Sjur Andersen, Geir-Arne Koller, Fredrik 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140975 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140975 luftfartsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Master thesis 2013 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:20Z Masteroppgave i luftfartsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Temaet for denne masteroppgaven er fatigue blant flyvere. Formålet med oppgaven er å få økt kunnskap om hvilke strategier ledere i luftfart har til rådighet for å påvirke dette fenomenet. Problemstillingen er: Hvilke strategier kan ledere i luftfart velge/iverksette for å redusere risikoen for at fatigue blant flyvere inntreffer? Oppgaven forankres i ulike strategier som kan være et hjelpemiddel for ledere i luftfart med å identifisere, registrere og monitorere fatigue blant flyvere. Tidligere forskning om fatigue som fenomen i luftfart, knyttet opp i mot studier på arbeids og hviletids bestemmelser for flybesetninger presenteres. Tilnærmingen er en kombinasjon av kvalitativ metode basert på intervjuer og en kvantitativ tilnærming basert på sekundærdata. Fire informanter utgjør studieenheten. De er alle sentrale ledere i norske kommersielle flyselskaper, i posisjoner hvor problemstillingen er aktuell. Resultatene må sees i lys av antall informanter. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at kunnskapen og bevisstheten om fenomenet fatigue blant ledere i luftfart er varierende og til dels mangelfull. Det kan virke som økt konkurranse og fokus på kostnader, fører til at ledere i luftfart tar mer tak i problematikken rundt fatigue. Vi registrerer også at dagens regelverk ikke ivaretar sikkerheten i tilstrekkelig grad, om det brukes ukritisk. Det eksisterer strategier for å redusere fatigue i noen selskaper, men de bærer preg av å være lite vitenskapelig og teoretisk fundamentert. De nødvendige verktøy for å kunne identifisere, registrere og monitorere fatigue blant flyvere er tilgjengelig, men er i varierende grad tatt i bruk. Årsaken til dette er en kombinasjon av lite kunnskap om fenomenet og stramme økonomiske rammer i bransjen. Ved å sette større fokus på risikoen for fatigue blant flyvere, kan sikkerhetsmarginene i luftfarten forbedres. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Grensen ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
luftfartsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 |
spellingShingle |
luftfartsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Aarhus, Sjur Andersen, Geir-Arne Koller, Fredrik Fatigue, den usynlige grensen |
topic_facet |
luftfartsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 |
description |
Masteroppgave i luftfartsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Temaet for denne masteroppgaven er fatigue blant flyvere. Formålet med oppgaven er å få økt kunnskap om hvilke strategier ledere i luftfart har til rådighet for å påvirke dette fenomenet. Problemstillingen er: Hvilke strategier kan ledere i luftfart velge/iverksette for å redusere risikoen for at fatigue blant flyvere inntreffer? Oppgaven forankres i ulike strategier som kan være et hjelpemiddel for ledere i luftfart med å identifisere, registrere og monitorere fatigue blant flyvere. Tidligere forskning om fatigue som fenomen i luftfart, knyttet opp i mot studier på arbeids og hviletids bestemmelser for flybesetninger presenteres. Tilnærmingen er en kombinasjon av kvalitativ metode basert på intervjuer og en kvantitativ tilnærming basert på sekundærdata. Fire informanter utgjør studieenheten. De er alle sentrale ledere i norske kommersielle flyselskaper, i posisjoner hvor problemstillingen er aktuell. Resultatene må sees i lys av antall informanter. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at kunnskapen og bevisstheten om fenomenet fatigue blant ledere i luftfart er varierende og til dels mangelfull. Det kan virke som økt konkurranse og fokus på kostnader, fører til at ledere i luftfart tar mer tak i problematikken rundt fatigue. Vi registrerer også at dagens regelverk ikke ivaretar sikkerheten i tilstrekkelig grad, om det brukes ukritisk. Det eksisterer strategier for å redusere fatigue i noen selskaper, men de bærer preg av å være lite vitenskapelig og teoretisk fundamentert. De nødvendige verktøy for å kunne identifisere, registrere og monitorere fatigue blant flyvere er tilgjengelig, men er i varierende grad tatt i bruk. Årsaken til dette er en kombinasjon av lite kunnskap om fenomenet og stramme økonomiske rammer i bransjen. Ved å sette større fokus på risikoen for fatigue blant flyvere, kan sikkerhetsmarginene i luftfarten forbedres. |
format |
Master Thesis |
author |
Aarhus, Sjur Andersen, Geir-Arne Koller, Fredrik |
author_facet |
Aarhus, Sjur Andersen, Geir-Arne Koller, Fredrik |
author_sort |
Aarhus, Sjur |
title |
Fatigue, den usynlige grensen |
title_short |
Fatigue, den usynlige grensen |
title_full |
Fatigue, den usynlige grensen |
title_fullStr |
Fatigue, den usynlige grensen |
title_full_unstemmed |
Fatigue, den usynlige grensen |
title_sort |
fatigue, den usynlige grensen |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2013 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140975 |
long_lat |
ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951) |
geographic |
Grensen |
geographic_facet |
Grensen |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140975 |
_version_ |
1766116030477762560 |