Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 ”Det opplevelsesbaserte reiselivet er den siste ville vesten” -Jann Engstad, Lofoten Aktiv I dag er vi på vei fra tjenesteøkonomien og over i en opplevelsesøkonomi hvor, noe som vil si at flere virksomheter tar inn opplevelser som en d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Naustvik, Barbro Serine Ravn, Ørnes, Ragnhild
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140824
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140824
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
innovasjon
entreprenørskap
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
innovasjon
entreprenørskap
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Naustvik, Barbro Serine Ravn
Ørnes, Ragnhild
Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
topic_facet bedriftsøkonomi
innovasjon
entreprenørskap
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 ”Det opplevelsesbaserte reiselivet er den siste ville vesten” -Jann Engstad, Lofoten Aktiv I dag er vi på vei fra tjenesteøkonomien og over i en opplevelsesøkonomi hvor, noe som vil si at flere virksomheter tar inn opplevelser som en del av sitt produkt eller sin tjeneste, hvor kundene er økonomiens største drivkraft. Opplevelsesbasert reiseliv er den største bransjen innenfor opplevelsesøkonomien. Denne næringen er i en prematur fase, og det er gjort begrenset med forskning på denne bransjen. For at bedrifter i opplevelsesnæringen skal være attraktive er det viktig at bedriftene kontinuerlig jobber med innovasjon, som vil si å utvikle nye kombinasjoner av eksisterende ressurser, da kundene til enhver tid etterspør nye opplevelser. Når kunden i opplevelsesøkonomien har forbrukt et opplevelsesprodukt vil de sjeldent kjøpe det samme produktet igjen, det stilles derfor krav til at næringen fokuserer på innovasjon. Vi ønsket med denne undersøkelsen å finne ut hva som skaper innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Vi har tatt utgangspunkt i fem drivkrefter som påvirker innovasjon i andre næringer, og undersøkt hvordan disse påvirker innovasjonen i opplevelsesnæringen. Vi har jobbet ut i fra følgende problemstilling: ”Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? - En studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten” Målet med vår forskning er at den skal være aktuell for næringen, og skape en forståelse av hva som er innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Denne studien skal definere innovasjonen i næringen og kartlegge hvordan ulike drivkrefter påvirker innovasjonsaktiviteten. For å besvare problemstillingen tok vi utgangspunkt i drivkreftene; entreprenøren, teamet, virkemiddelapparatet, nettverket og kunden. Et sentralt poeng med oppgaven er at bedriftene i opplevelsessektoren kan deles inn i to grupper; primær- og sekundær opplevelsessektor. Bedriftene i den primære sektoren tilbyr opplevelser som sitt hovedprodukt og bedriftene i den sekundære sektoren tilbyr opplevelser som et supplement til andre produkter. Drivkreftene deles også opp i to grupper; indre- og ytre drivkrefter. Entreprenøren og teamet er indre drivkrefter for innovasjon, mens virkemiddelapparatet, nettverket og kunden er ytre drivkrefter. Av oppgaven kommer det frem at bedriftene i den primære sektoren er de mest innovative. Dette fordi de i størst grad benytter seg av de ytre drivkreftene, som er påvirker innovasjon direkte. Det kommer tydelig frem av oppgaven at de indre drivkreftene i liten grad påvirker innovasjonen. Oppgaven argumenterer derfor for at opplevelsesbaserte bedrifter bør benytte seg av de ytre drivkreftene for å øke sin innovasjonsaktivitet. For å ta fatt på undersøkelsen startet vi med et litteratursøk som omhandlet innovasjon, drivkrefter for innovasjon og opplevelsesøkonomi. Dette dannet grunnlaget for en rekke antakelser. For å strukturere innsamlingen av de empiriske dataene og analysen av disse valgte vi å jobbe ut i fra en forskningsmodell. Modellen ble utarbeidet på grunnlag av litteraturen, og ut i fra denne lagde vi intervjuguiden. Vi gjennomførte intervjuer med fem opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter i Lofoten. Analysen av de innsamlede empiriske dataene tilsa at drivkreftene hadde ulik påvirkning på innovasjonen i bedriftene. Vi fant også at det eksiterer ulike typer av innovasjon i næringen. Innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen er i all hovedsak inkrementelle produkt- og markedsinnovasjoner. De interne drivkreftene påvirker innovasjonen indirekte, mens de ytre drivkreftene har en direkte påvirkning på innovasjon av opplevelser. På grunnlag av analysen valgte vi å modifisere vår forskningsmodell for å vise at drivkreftene ikke har samme påvirkning på innovasjon. Målet med modellen er først og fremst at den skal være til nytte for bedriftene, men også bidra til å øke innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen.
format Master Thesis
author Naustvik, Barbro Serine Ravn
Ørnes, Ragnhild
author_facet Naustvik, Barbro Serine Ravn
Ørnes, Ragnhild
author_sort Naustvik, Barbro Serine Ravn
title Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
title_short Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
title_full Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
title_fullStr Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
title_full_unstemmed Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten
title_sort hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i lofoten
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140824
geographic Lofoten
geographic_facet Lofoten
genre Lofoten
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Lofoten
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140824
_version_ 1766063990614523904
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140824 2023-05-15T17:08:16+02:00 Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? : en studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten Naustvik, Barbro Serine Ravn Ørnes, Ragnhild 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140824 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140824 bedriftsøkonomi innovasjon entreprenørskap VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:13Z Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 ”Det opplevelsesbaserte reiselivet er den siste ville vesten” -Jann Engstad, Lofoten Aktiv I dag er vi på vei fra tjenesteøkonomien og over i en opplevelsesøkonomi hvor, noe som vil si at flere virksomheter tar inn opplevelser som en del av sitt produkt eller sin tjeneste, hvor kundene er økonomiens største drivkraft. Opplevelsesbasert reiseliv er den største bransjen innenfor opplevelsesøkonomien. Denne næringen er i en prematur fase, og det er gjort begrenset med forskning på denne bransjen. For at bedrifter i opplevelsesnæringen skal være attraktive er det viktig at bedriftene kontinuerlig jobber med innovasjon, som vil si å utvikle nye kombinasjoner av eksisterende ressurser, da kundene til enhver tid etterspør nye opplevelser. Når kunden i opplevelsesøkonomien har forbrukt et opplevelsesprodukt vil de sjeldent kjøpe det samme produktet igjen, det stilles derfor krav til at næringen fokuserer på innovasjon. Vi ønsket med denne undersøkelsen å finne ut hva som skaper innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Vi har tatt utgangspunkt i fem drivkrefter som påvirker innovasjon i andre næringer, og undersøkt hvordan disse påvirker innovasjonen i opplevelsesnæringen. Vi har jobbet ut i fra følgende problemstilling: ”Hvordan skape innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv? - En studie av drivkrefter for innovasjon i fem opplevelsesbedrifter i Lofoten” Målet med vår forskning er at den skal være aktuell for næringen, og skape en forståelse av hva som er innovasjon i opplevelsesbasert reiseliv. Denne studien skal definere innovasjonen i næringen og kartlegge hvordan ulike drivkrefter påvirker innovasjonsaktiviteten. For å besvare problemstillingen tok vi utgangspunkt i drivkreftene; entreprenøren, teamet, virkemiddelapparatet, nettverket og kunden. Et sentralt poeng med oppgaven er at bedriftene i opplevelsessektoren kan deles inn i to grupper; primær- og sekundær opplevelsessektor. Bedriftene i den primære sektoren tilbyr opplevelser som sitt hovedprodukt og bedriftene i den sekundære sektoren tilbyr opplevelser som et supplement til andre produkter. Drivkreftene deles også opp i to grupper; indre- og ytre drivkrefter. Entreprenøren og teamet er indre drivkrefter for innovasjon, mens virkemiddelapparatet, nettverket og kunden er ytre drivkrefter. Av oppgaven kommer det frem at bedriftene i den primære sektoren er de mest innovative. Dette fordi de i størst grad benytter seg av de ytre drivkreftene, som er påvirker innovasjon direkte. Det kommer tydelig frem av oppgaven at de indre drivkreftene i liten grad påvirker innovasjonen. Oppgaven argumenterer derfor for at opplevelsesbaserte bedrifter bør benytte seg av de ytre drivkreftene for å øke sin innovasjonsaktivitet. For å ta fatt på undersøkelsen startet vi med et litteratursøk som omhandlet innovasjon, drivkrefter for innovasjon og opplevelsesøkonomi. Dette dannet grunnlaget for en rekke antakelser. For å strukturere innsamlingen av de empiriske dataene og analysen av disse valgte vi å jobbe ut i fra en forskningsmodell. Modellen ble utarbeidet på grunnlag av litteraturen, og ut i fra denne lagde vi intervjuguiden. Vi gjennomførte intervjuer med fem opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter i Lofoten. Analysen av de innsamlede empiriske dataene tilsa at drivkreftene hadde ulik påvirkning på innovasjonen i bedriftene. Vi fant også at det eksiterer ulike typer av innovasjon i næringen. Innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen er i all hovedsak inkrementelle produkt- og markedsinnovasjoner. De interne drivkreftene påvirker innovasjonen indirekte, mens de ytre drivkreftene har en direkte påvirkning på innovasjon av opplevelser. På grunnlag av analysen valgte vi å modifisere vår forskningsmodell for å vise at drivkreftene ikke har samme påvirkning på innovasjon. Målet med modellen er først og fremst at den skal være til nytte for bedriftene, men også bidra til å øke innovasjonen i den opplevelsesbaserte reiselivsnæringen. Master Thesis Lofoten Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Lofoten