Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140810 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140810 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140810 2023-05-15T17:24:45+02:00 Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? Pettersen, Silje 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140810 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140810 bedriftsøkonomi finansiering investering VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:51Z Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de ulike sikringsstrategiene påvirker konkurransene mellom selskapene. En del av formålet med oppgaven er å vise hvorvidt flyselskapene kan redusere risikoen ved bruk av futureskontrakter til sikringsformål. Derfor vil en betydelig del av undersøkelsen bestå i å analysere kontrakter med to ulike sikringshorisonter på 2 og 4 måneder ved bruk av regresjon. Kontraktene som analyseres er Light Sweet Crude Oil Futures, Heating Oil Futures og Brent Crude Oil Futures med forfall om 2 og 4 måneder. Regresjonsanalysene forteller oss hvilken effektivitet sikringen har og hva som er det optimale sikringsforholdet. Resultatene av disse analysene er varierende, men hedgingeffektiviteten viser seg å ligge et sted mellom 30 og 80 %. For å undersøke om det er stabilitet i resultatene av regresjonsanalysene, har jeg funnet det nødvendig å gjøre undersøkelsen av kontraktene over to like lange tidsperioder. Den ene perioden strekker seg fra januar 2004 til desember 2007, og den andre strekker seg fra januar 2008 til desember 2011. I begge periodene er det kontrakten på Heating Oil som har den høyeste sikringseffektiviteten, mens Brent Crude Oil kommer dårligst ut hvis vi ser bort fra kontrakten på Crude Oil med 2 måneders løpetid i periode 1 som fikk uvanlig lav hedgingeffektivitet. Poenget med disse analysene er først og fremst å understreke at sikring fører til betydelig risikoreduksjon. Etter å ha vist resultatene av regresjonsanalysene, kommer det deretter en grundig undersøkelse av selskapenes års- og kvartalsberetninger der det kommer frem hvilke sikringsstrategier selskapene har fulgt de siste 9 årene. Det viser seg at SAS sikrer drivstofforbruket med mellom 40 og 70 % til enhver tid, mens Norwegian ligger på en sikringsgrad fra 0 til 50 %. I denne delen vil også finansielle nøkkeltall og annen informasjon fremkomme som et ledd i undersøkelsen av sikringsaktivitetenes innflytelse på konkurranseforholdet, og for å understreke at selskapene i betraktelig grad er eksponert for risikoen for uventet høye kostnader i perioder med bratt prisstigning. I disse analysene vil historiske aksjekursdata og valutakursdata bli tatt i bruk for å vise at sikringen kan bidra til verdiskapning ved at volatiliteten i kontantstrømmen reduseres ved bruk av derivater. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bratt ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsøkonomi finansiering investering VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
spellingShingle |
bedriftsøkonomi finansiering investering VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Pettersen, Silje Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
topic_facet |
bedriftsøkonomi finansiering investering VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
description |
Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de ulike sikringsstrategiene påvirker konkurransene mellom selskapene. En del av formålet med oppgaven er å vise hvorvidt flyselskapene kan redusere risikoen ved bruk av futureskontrakter til sikringsformål. Derfor vil en betydelig del av undersøkelsen bestå i å analysere kontrakter med to ulike sikringshorisonter på 2 og 4 måneder ved bruk av regresjon. Kontraktene som analyseres er Light Sweet Crude Oil Futures, Heating Oil Futures og Brent Crude Oil Futures med forfall om 2 og 4 måneder. Regresjonsanalysene forteller oss hvilken effektivitet sikringen har og hva som er det optimale sikringsforholdet. Resultatene av disse analysene er varierende, men hedgingeffektiviteten viser seg å ligge et sted mellom 30 og 80 %. For å undersøke om det er stabilitet i resultatene av regresjonsanalysene, har jeg funnet det nødvendig å gjøre undersøkelsen av kontraktene over to like lange tidsperioder. Den ene perioden strekker seg fra januar 2004 til desember 2007, og den andre strekker seg fra januar 2008 til desember 2011. I begge periodene er det kontrakten på Heating Oil som har den høyeste sikringseffektiviteten, mens Brent Crude Oil kommer dårligst ut hvis vi ser bort fra kontrakten på Crude Oil med 2 måneders løpetid i periode 1 som fikk uvanlig lav hedgingeffektivitet. Poenget med disse analysene er først og fremst å understreke at sikring fører til betydelig risikoreduksjon. Etter å ha vist resultatene av regresjonsanalysene, kommer det deretter en grundig undersøkelse av selskapenes års- og kvartalsberetninger der det kommer frem hvilke sikringsstrategier selskapene har fulgt de siste 9 årene. Det viser seg at SAS sikrer drivstofforbruket med mellom 40 og 70 % til enhver tid, mens Norwegian ligger på en sikringsgrad fra 0 til 50 %. I denne delen vil også finansielle nøkkeltall og annen informasjon fremkomme som et ledd i undersøkelsen av sikringsaktivitetenes innflytelse på konkurranseforholdet, og for å understreke at selskapene i betraktelig grad er eksponert for risikoen for uventet høye kostnader i perioder med bratt prisstigning. I disse analysene vil historiske aksjekursdata og valutakursdata bli tatt i bruk for å vise at sikringen kan bidra til verdiskapning ved at volatiliteten i kontantstrømmen reduseres ved bruk av derivater. |
format |
Master Thesis |
author |
Pettersen, Silje |
author_facet |
Pettersen, Silje |
author_sort |
Pettersen, Silje |
title |
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
title_short |
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
title_full |
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
title_fullStr |
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
title_full_unstemmed |
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? |
title_sort |
risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene sas og norwegian? |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140810 |
long_lat |
ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328) |
geographic |
Bratt |
geographic_facet |
Bratt |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140810 |
_version_ |
1766116044280168448 |