Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pettersen, Silje
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140810
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140810
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140810 2023-05-15T17:24:45+02:00 Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian? Pettersen, Silje 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140810 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140810 bedriftsøkonomi finansiering investering VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:51Z Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de ulike sikringsstrategiene påvirker konkurransene mellom selskapene. En del av formålet med oppgaven er å vise hvorvidt flyselskapene kan redusere risikoen ved bruk av futureskontrakter til sikringsformål. Derfor vil en betydelig del av undersøkelsen bestå i å analysere kontrakter med to ulike sikringshorisonter på 2 og 4 måneder ved bruk av regresjon. Kontraktene som analyseres er Light Sweet Crude Oil Futures, Heating Oil Futures og Brent Crude Oil Futures med forfall om 2 og 4 måneder. Regresjonsanalysene forteller oss hvilken effektivitet sikringen har og hva som er det optimale sikringsforholdet. Resultatene av disse analysene er varierende, men hedgingeffektiviteten viser seg å ligge et sted mellom 30 og 80 %. For å undersøke om det er stabilitet i resultatene av regresjonsanalysene, har jeg funnet det nødvendig å gjøre undersøkelsen av kontraktene over to like lange tidsperioder. Den ene perioden strekker seg fra januar 2004 til desember 2007, og den andre strekker seg fra januar 2008 til desember 2011. I begge periodene er det kontrakten på Heating Oil som har den høyeste sikringseffektiviteten, mens Brent Crude Oil kommer dårligst ut hvis vi ser bort fra kontrakten på Crude Oil med 2 måneders løpetid i periode 1 som fikk uvanlig lav hedgingeffektivitet. Poenget med disse analysene er først og fremst å understreke at sikring fører til betydelig risikoreduksjon. Etter å ha vist resultatene av regresjonsanalysene, kommer det deretter en grundig undersøkelse av selskapenes års- og kvartalsberetninger der det kommer frem hvilke sikringsstrategier selskapene har fulgt de siste 9 årene. Det viser seg at SAS sikrer drivstofforbruket med mellom 40 og 70 % til enhver tid, mens Norwegian ligger på en sikringsgrad fra 0 til 50 %. I denne delen vil også finansielle nøkkeltall og annen informasjon fremkomme som et ledd i undersøkelsen av sikringsaktivitetenes innflytelse på konkurranseforholdet, og for å understreke at selskapene i betraktelig grad er eksponert for risikoen for uventet høye kostnader i perioder med bratt prisstigning. I disse analysene vil historiske aksjekursdata og valutakursdata bli tatt i bruk for å vise at sikringen kan bidra til verdiskapning ved at volatiliteten i kontantstrømmen reduseres ved bruk av derivater. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bratt ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
finansiering
investering
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
finansiering
investering
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Pettersen, Silje
Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
topic_facet bedriftsøkonomi
finansiering
investering
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven består i å undersøke i hvilken grad de to flyaktørene SAS Group og Norwegian Air Shuttle bruker sikringskontrakter for å redusere prisrisikoen med hensyn på en volatil drivstoffpris. I tillegg kommer det fram hvordan de ulike sikringsstrategiene påvirker konkurransene mellom selskapene. En del av formålet med oppgaven er å vise hvorvidt flyselskapene kan redusere risikoen ved bruk av futureskontrakter til sikringsformål. Derfor vil en betydelig del av undersøkelsen bestå i å analysere kontrakter med to ulike sikringshorisonter på 2 og 4 måneder ved bruk av regresjon. Kontraktene som analyseres er Light Sweet Crude Oil Futures, Heating Oil Futures og Brent Crude Oil Futures med forfall om 2 og 4 måneder. Regresjonsanalysene forteller oss hvilken effektivitet sikringen har og hva som er det optimale sikringsforholdet. Resultatene av disse analysene er varierende, men hedgingeffektiviteten viser seg å ligge et sted mellom 30 og 80 %. For å undersøke om det er stabilitet i resultatene av regresjonsanalysene, har jeg funnet det nødvendig å gjøre undersøkelsen av kontraktene over to like lange tidsperioder. Den ene perioden strekker seg fra januar 2004 til desember 2007, og den andre strekker seg fra januar 2008 til desember 2011. I begge periodene er det kontrakten på Heating Oil som har den høyeste sikringseffektiviteten, mens Brent Crude Oil kommer dårligst ut hvis vi ser bort fra kontrakten på Crude Oil med 2 måneders løpetid i periode 1 som fikk uvanlig lav hedgingeffektivitet. Poenget med disse analysene er først og fremst å understreke at sikring fører til betydelig risikoreduksjon. Etter å ha vist resultatene av regresjonsanalysene, kommer det deretter en grundig undersøkelse av selskapenes års- og kvartalsberetninger der det kommer frem hvilke sikringsstrategier selskapene har fulgt de siste 9 årene. Det viser seg at SAS sikrer drivstofforbruket med mellom 40 og 70 % til enhver tid, mens Norwegian ligger på en sikringsgrad fra 0 til 50 %. I denne delen vil også finansielle nøkkeltall og annen informasjon fremkomme som et ledd i undersøkelsen av sikringsaktivitetenes innflytelse på konkurranseforholdet, og for å understreke at selskapene i betraktelig grad er eksponert for risikoen for uventet høye kostnader i perioder med bratt prisstigning. I disse analysene vil historiske aksjekursdata og valutakursdata bli tatt i bruk for å vise at sikringen kan bidra til verdiskapning ved at volatiliteten i kontantstrømmen reduseres ved bruk av derivater.
format Master Thesis
author Pettersen, Silje
author_facet Pettersen, Silje
author_sort Pettersen, Silje
title Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
title_short Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
title_full Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
title_fullStr Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
title_full_unstemmed Risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene SAS og Norwegian?
title_sort risikostyring ved bruk av derivater på flydrivstoff : hvordan påvirkes konkurranseforholdet mellom flyaktørene sas og norwegian?
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140810
long_lat ENVELOPE(8.709,8.709,63.328,63.328)
geographic Bratt
geographic_facet Bratt
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140810
_version_ 1766116044280168448