Transport av vindmøller : en studie basert på oppbyggingen av Roan vindpark

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven omhandler transport av vindmøller, som er et kritisk ledd i en hurtigvoksende bransje. Vindmølleindustrien har vist til en kontinuerlig vekst de siste femten årene, og på grunn av vindmøllekomponentenes store dimen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moan, Susanne Gaup
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140798
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven omhandler transport av vindmøller, som er et kritisk ledd i en hurtigvoksende bransje. Vindmølleindustrien har vist til en kontinuerlig vekst de siste femten årene, og på grunn av vindmøllekomponentenes store dimensjoner, så øker også behovet for spesialtransport. Som en del av den norske veksten innen vindkraft skal det foregå store utbygginger i Midt-Norge de kommende årene. I forkant av oppgaven inngikk jeg et samarbeid med Wilhelmsen Ships Service, hvor det ble avgjort at jeg skulle ta for meg oppbygging av Roan vindpark i Midt-Norge. Med utgangspunkt i caset ønsker jeg å besvare følgende problemstillinger: ”Hvilke transportmuligheter finnes for frakt av vindmøller fra produsent til vindmøllepark, og hvilke kostnadskomponenter er knyttet mot disse? Tar transportører hensyn til eksterne kostnader som forekommer under transporten?” Det er gjort begrenset med studier innen spesialtransport, og dermed vindmølletransport. Det teoretiske rammeverket baserer seg dermed på generell transportlitteratur, og er delt inn i tre deler; transportløsninger, kostnader, og en utdypning av intermodal transport. Under transportløsninger presenteres i hovedsak unimodale og intermodale løsninger. Unimodal veitransport innebærer å bruke et transportmiddel for hele reisen, mens intermodal transport er transportnettverk bestående av to eller flere transportmidler, der også terminaler er en del av transportkjeden. Intermodal transport er ofte brukt på bakgrunn av ønsket effektivisering, der gods fraktes over lange avstander med topografiske utfordringer. Neste del tar for seg kostnader knyttet til godstransport, som innebærer bedriftsøkonomiske og eksterne kostnader. De bedriftsøkonomiske kostnadene omfatter aktørens kostnader for å frakte enheter mellom sendere og mottakere, mens de eksterne kostnadene er kostnader som nettverket pålegger samfunnet. De eksterne kostnadene er ofte knyttet til problemer påført lokalsamfunn, som kødannelse og støy, ...