Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise?
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007 Mye av formålet med denne oppgava har vært å bidra til økt kunnskap rundt temaet atferdsrelevante kostnader. De ulike kostnadene bilister forholder seg til når de foretar en biltur vil ikke nødvendigvis gjenspeile de reelle kostnadene ved...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140704 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140704 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140704 2023-05-15T15:45:27+02:00 Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? Toftegaard, Heine Andreas Arntzen 2007 526417 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140704 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140704 bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2007 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:31Z Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007 Mye av formålet med denne oppgava har vært å bidra til økt kunnskap rundt temaet atferdsrelevante kostnader. De ulike kostnadene bilister forholder seg til når de foretar en biltur vil ikke nødvendigvis gjenspeile de reelle kostnadene ved turen. Siden atferdsrelevante kostnader blant annet inkluderer skatter og avgifter, skiller de seg fra de samfunnsøkonomiske generaliserte reisekostnadene, som er eksklusive skatter og avgifter som ikke er prisvridende. Atferdsrelevante kostnader har stor betydning for utarbeidelsen av trafikkanalyser og transportmodeller og påliteligheten av resultatene fra disse. Det kanskje viktigste funnet i oppgava er hovedresultatet fra spørreundersøkelsen, som viser at gjennomsnittrafikanten legger til grunn en atferdsrelevant kostnad på 1,55 kr/km. Det betyr blant annet at relativt mange trafikanter undervurderer kostnadene ved å foreta en reise med sin egen privatbil. Både Opplysningsrådet for Veitrafikken og Statens vegvesen presenterer kjøretøykostnader som ligger godt over 1,55 kr/km. Oppgava tar også for seg forhold knytta til gjennomføringen av spørreundersøkelsen, for eksempel planlegging, utforming av spørreskjema, diskusjon av utvalget og utdeling av skjemaene. En lærdom var at det er veldig vanskelig å formulere et spørsmål sånn at alle respondentene skjønner nøyaktig hva man er ute etter. For å vise hvor viktig det er med best mulig estimat på atferdsrelevante kostnader, er det i oppgava presentert et praktisk eksempel på bruk av atferdsrelevante kostnader i en trafikkundersøkelse. Dette eksempelet er innføringen av bompengeinnkreving på Sykkylvsbrua i Møre og Romsdal, og priselastisitet står sentralt. I elastisitetsberegningene vil prisvariabelen være avhengig av nivået på og antallet komponenter som inngår i de totale atferdsrelevante kostnadene, og som trafikantene legger til grunn når de skal ut og reise. Det er derfor viktig å arbeide videre med kartlegging av atferdsrelevante kostnader. I trafikkundersøkelsen som er presentert, ble det benytta en atferdsrelevant kostnad på henholdsvis 1,3 kr/km og 1,55 kr/km. Begge anslagene er antakelig for lave siden de blant annet ikke tar hensyn til tidskostnader ved å reise. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Turen ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
spellingShingle |
bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Toftegaard, Heine Andreas Arntzen Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
topic_facet |
bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
description |
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007 Mye av formålet med denne oppgava har vært å bidra til økt kunnskap rundt temaet atferdsrelevante kostnader. De ulike kostnadene bilister forholder seg til når de foretar en biltur vil ikke nødvendigvis gjenspeile de reelle kostnadene ved turen. Siden atferdsrelevante kostnader blant annet inkluderer skatter og avgifter, skiller de seg fra de samfunnsøkonomiske generaliserte reisekostnadene, som er eksklusive skatter og avgifter som ikke er prisvridende. Atferdsrelevante kostnader har stor betydning for utarbeidelsen av trafikkanalyser og transportmodeller og påliteligheten av resultatene fra disse. Det kanskje viktigste funnet i oppgava er hovedresultatet fra spørreundersøkelsen, som viser at gjennomsnittrafikanten legger til grunn en atferdsrelevant kostnad på 1,55 kr/km. Det betyr blant annet at relativt mange trafikanter undervurderer kostnadene ved å foreta en reise med sin egen privatbil. Både Opplysningsrådet for Veitrafikken og Statens vegvesen presenterer kjøretøykostnader som ligger godt over 1,55 kr/km. Oppgava tar også for seg forhold knytta til gjennomføringen av spørreundersøkelsen, for eksempel planlegging, utforming av spørreskjema, diskusjon av utvalget og utdeling av skjemaene. En lærdom var at det er veldig vanskelig å formulere et spørsmål sånn at alle respondentene skjønner nøyaktig hva man er ute etter. For å vise hvor viktig det er med best mulig estimat på atferdsrelevante kostnader, er det i oppgava presentert et praktisk eksempel på bruk av atferdsrelevante kostnader i en trafikkundersøkelse. Dette eksempelet er innføringen av bompengeinnkreving på Sykkylvsbrua i Møre og Romsdal, og priselastisitet står sentralt. I elastisitetsberegningene vil prisvariabelen være avhengig av nivået på og antallet komponenter som inngår i de totale atferdsrelevante kostnadene, og som trafikantene legger til grunn når de skal ut og reise. Det er derfor viktig å arbeide videre med kartlegging av atferdsrelevante kostnader. I trafikkundersøkelsen som er presentert, ble det benytta en atferdsrelevant kostnad på henholdsvis 1,3 kr/km og 1,55 kr/km. Begge anslagene er antakelig for lave siden de blant annet ikke tar hensyn til tidskostnader ved å reise. |
format |
Master Thesis |
author |
Toftegaard, Heine Andreas Arntzen |
author_facet |
Toftegaard, Heine Andreas Arntzen |
author_sort |
Toftegaard, Heine Andreas Arntzen |
title |
Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
title_short |
Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
title_full |
Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
title_fullStr |
Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
title_full_unstemmed |
Atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
title_sort |
atferdsrelevante kostnader ved personbiltransport : hvilke kostnader legger trafikanter vekt på når de skal ut og reise? |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2007 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140704 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(9.456,9.456,62.854,62.854) |
geographic |
Bodø Turen |
geographic_facet |
Bodø Turen |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140704 |
_version_ |
1766379831341088768 |