Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune

Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Bodø står i dag ovenfor en rekke samferdselsutfordringer, en situasjon som antas å forverres ytterligere i fremtiden. For å bøte på disse utfordringene arbeides det i dag med Bypakke Bodø hvor den mest sentrale finansieringskilden er b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Johnsen, Lena, Ekhorn, Trine Landsem
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140622
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140622
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140622 2023-05-15T15:45:20+02:00 Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune Johnsen, Lena Ekhorn, Trine Landsem 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140622 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140622 bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:34Z Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Bodø står i dag ovenfor en rekke samferdselsutfordringer, en situasjon som antas å forverres ytterligere i fremtiden. For å bøte på disse utfordringene arbeides det i dag med Bypakke Bodø hvor den mest sentrale finansieringskilden er brukerbetaling i form av bompenger. Formålet med denne oppgaven har vært å kartlegge den generelle holdningen til bompenger blant befolkningen i Bodø kommune, samt i hvilken grad befolkningen forventer at den planlagte bomringen kommer til å ha innvirkning på deres reiseadferd. På bakgrunn av dette har vi utarbeidet følgende problemstilling: Hva er de generelle holdningene til bompenger i Bodø, og hvordan vil en etablering av en bomring påvirke befolkningens reiseadferd? For å besvare problemstillingen utarbeidet vi ytterligere tre forskningsspørsmål: 1. Kjenner befolkningen i Bodø kommune til, og oppleves det at det er behov for, den planlagte vegutbedringen? 2. Hva er holdningene til bompenger generelt, og hva mener Bodøs befolkning at bompengeinntektene bør benyttes til? 3. Hvordan vil en eventuell bomring påvirke reiseadferden til befolkningen i Bodø? For å kunne besvare forskningsspørsmålene har vi foretatt en kvantitativ undersøkelse blant befolkningen i Bodø kommune, i tillegg til at vi har benyttet oss av teori om holdninger, transportstandard, betalingsvillighet, generaliserte reisekostnader, konsumentoverskudd og priselastisitet. Vi fikk inn 302 svar og av disse er det en andel på 74 % av respondentene som kjenner til den planlagte vegutbedringen. 32 % av respondentene er positive til innføring av bomring i Bodø, mens 64 % er negative. Mer penger til bygging av veger, bedre trafikkflyt, og bedre kollektivtilbud oppgis som årsaker til at respondentene er positive, mens de som er negative mener at vi betaler nok skatter og avgifter allerede, det offentlige burde betale for vegutbedringer og at bompenger er økonomisk urettferdig. Respondentene mener bompenger først og fremst bør benyttes til utbedring av veger, deretter til utbedring av gang- og sykkelveger, mens finansiering av kollektivtiltak kommer på en tredjeplass. I tillegg har vi sett nærmere på hvor ofte respondentene passerer de planlagte bompunktene i dag, og hvor ofte de forventer å passere dem etter innføringen av bomringen. På bakgrunn av dette har vi beregnet priselastisiteten. Den forventede reduksjonen i antall reiser viser seg å være på 9 %, og vi har beregnet den totale priselastisiteten på kort sikt til å være -0,34, hvilket indikerer at en økning i generaliserte reisekostnader på 1 % vil medføre en reduksjon i antall passeringer ved bompunktene på 0,34 %. Master Thesis Bodø Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Johnsen, Lena
Ekhorn, Trine Landsem
Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
topic_facet bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Masteroppgave i bedriftsøkonomi - Universitetet i Nordland, 2012 Bodø står i dag ovenfor en rekke samferdselsutfordringer, en situasjon som antas å forverres ytterligere i fremtiden. For å bøte på disse utfordringene arbeides det i dag med Bypakke Bodø hvor den mest sentrale finansieringskilden er brukerbetaling i form av bompenger. Formålet med denne oppgaven har vært å kartlegge den generelle holdningen til bompenger blant befolkningen i Bodø kommune, samt i hvilken grad befolkningen forventer at den planlagte bomringen kommer til å ha innvirkning på deres reiseadferd. På bakgrunn av dette har vi utarbeidet følgende problemstilling: Hva er de generelle holdningene til bompenger i Bodø, og hvordan vil en etablering av en bomring påvirke befolkningens reiseadferd? For å besvare problemstillingen utarbeidet vi ytterligere tre forskningsspørsmål: 1. Kjenner befolkningen i Bodø kommune til, og oppleves det at det er behov for, den planlagte vegutbedringen? 2. Hva er holdningene til bompenger generelt, og hva mener Bodøs befolkning at bompengeinntektene bør benyttes til? 3. Hvordan vil en eventuell bomring påvirke reiseadferden til befolkningen i Bodø? For å kunne besvare forskningsspørsmålene har vi foretatt en kvantitativ undersøkelse blant befolkningen i Bodø kommune, i tillegg til at vi har benyttet oss av teori om holdninger, transportstandard, betalingsvillighet, generaliserte reisekostnader, konsumentoverskudd og priselastisitet. Vi fikk inn 302 svar og av disse er det en andel på 74 % av respondentene som kjenner til den planlagte vegutbedringen. 32 % av respondentene er positive til innføring av bomring i Bodø, mens 64 % er negative. Mer penger til bygging av veger, bedre trafikkflyt, og bedre kollektivtilbud oppgis som årsaker til at respondentene er positive, mens de som er negative mener at vi betaler nok skatter og avgifter allerede, det offentlige burde betale for vegutbedringer og at bompenger er økonomisk urettferdig. Respondentene mener bompenger først og fremst bør benyttes til utbedring av veger, deretter til utbedring av gang- og sykkelveger, mens finansiering av kollektivtiltak kommer på en tredjeplass. I tillegg har vi sett nærmere på hvor ofte respondentene passerer de planlagte bompunktene i dag, og hvor ofte de forventer å passere dem etter innføringen av bomringen. På bakgrunn av dette har vi beregnet priselastisiteten. Den forventede reduksjonen i antall reiser viser seg å være på 9 %, og vi har beregnet den totale priselastisiteten på kort sikt til å være -0,34, hvilket indikerer at en økning i generaliserte reisekostnader på 1 % vil medføre en reduksjon i antall passeringer ved bompunktene på 0,34 %.
format Master Thesis
author Johnsen, Lena
Ekhorn, Trine Landsem
author_facet Johnsen, Lena
Ekhorn, Trine Landsem
author_sort Johnsen, Lena
title Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
title_short Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
title_full Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
title_fullStr Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
title_full_unstemmed Bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i Bodø kommune
title_sort bompenger : en studie av holdninger og reiseadferd i bodø kommune
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140622
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Bodø
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140622
_version_ 1766379668216217600