Gjenkjøp, og elementer som påvirker en bedrifts arbeid med gjenkjøp

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007 Vi har i denne oppgaven tatt for oss temaet gjenkjøp, og elementer som kan påvirke norske bedrifters arbeid med gjenkjøpsprosjekter. Med de mulighetene gjenkjøp fører med seg fant vi det veldig interessant å undersøke hvordan bedrifter so...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ovesen, Karianne, Schartum-Hansen, Per
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2007
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140618
Description
Summary:Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2007 Vi har i denne oppgaven tatt for oss temaet gjenkjøp, og elementer som kan påvirke norske bedrifters arbeid med gjenkjøpsprosjekter. Med de mulighetene gjenkjøp fører med seg fant vi det veldig interessant å undersøke hvordan bedrifter som har erfaring og bedrifter som har liten erfaring jobber. Hovedsaklig om det er noen fellestrekk og om det er noen motsetninger. Gjenkjøp omfatter transaksjoner som kompenserer for forsvarets materiellanskaffelser fra utlandet. I praksis vil dette si at en utenlandsk leverandør ved større anskaffelser må skaffe andre oppdrag tilbake til norsk næringsliv. Forsvardepartementet pålegger utenlandske forsvarsleverandører å tilbakekjøpe for 100 prosent av kjøpesummen når kjøpesummen overstiger 75 millioner norske kroner. Gjenkjøpsavtalene skal bidra til å opprettholde og styrke den norske forsvarsindustriens kompetanse, kapasitet og markedsmuligheter. Styrkingen skal fortrinnsvis skje på områder av direkte betydning for det norske forsvaret. I tillegg skal gjenkjøpsavtalene bidra til at norsk næringsliv får tilført ny teknologi, kompetanse og markedsmuligheter. Behovet for å oppettholde en viss kompetanse nasjonalt tillegges også betydelig vekt av de fleste nasjoner. Vi valgte å skrive om dette temaet fordi gjenkjøp er spesielt aktuelt i disse dager. Norges planer om å kjøpe nye kampfly i 2008 for ca 40 milliarder kroner gjør at norske bedrifter vil få muligheter som ellers ville vært vanskelige å skaffe. Inntrykket i dag er at forsvarsindustrien i Norge består av noen få store aktører med stor markedsmakt. Oppfatningen blant mange er at dagens norske forsvarsindustri er preget av noen få store bedrifter med stor markedsmakt. For mindre bedrifter vil det ligge store muligheter og utfordringer i å øke bedriften sin markedsandel gjennom gjenkjøp. I den forbindelsen ville vi finne de mest avgjørende elementene for en bedrift som ønsker å inngå og etablere langvarige samarbeid med utenlandske leverandører. Som et resultat av ...