Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne forskningsoppgaven analyserer følgende problemstilling: Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame i magasin? Den teoretiske delen tar utgangspunkt i Hofstedes fem dimensjoner av nasjonal kultur, og lav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140584
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140584
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140584 2023-05-15T15:45:27+02:00 Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen 2009 585071 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140584 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140584 bedriftsøkonomi internasjonalisering international business marketing VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:06Z Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne forskningsoppgaven analyserer følgende problemstilling: Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame i magasin? Den teoretiske delen tar utgangspunkt i Hofstedes fem dimensjoner av nasjonal kultur, og lavog høykontekst kultur. I tillegg blir det lagt vekt på den forskningen som er gjort i tilknytning til disse teoriene. Det blir foreslått en rekke hypoteser både i forhold til Hofstedes fem dimensjoner, og lav- og høykontekst kultur. Teoretisk og metodemessig er oppgaven bygget opp slik at man skal få forståelse av det teoretiske grunnlaget og dens aspekter. Forskningen benytter seg av en kvantitativ innholdsanalyse. Innsamlet data analyseres ved hjelp av målings- og analyseverktøy hentet fra tidligere studier innenfor forskningsområdet. Den innsamlede dataen er magasiner fra USA og Norge. Resultatene viser at det eksisterer forskjeller og likheter i amerikansk reklame og norsk reklame når det kommer til uttrykk for individualisme, usikkerhetsunngåelse, livsorientering, maskulinitet og femininitet, og maktdistanse. Funnene kan sees i sammenheng med tidligere forsknings resultater, men gjenspeiler to land som varierer noe skalamessig både i forskjeller og likheter. Oppgaven viser også at det er et stort utviklings- og forbedringspotensial i det analytiske måleverktøyet. Dette blir vist gjennom en modernisering av kodingsprosedyrene. Dette har ikke en negativ innvirkning på resultatet i forhold til tidligere forsknings funn og antydninger, men det åpner opp for å gjennomføre kodingen i et nytt perspektiv. Målet med denne oppgaven er å kunne bidra til å få bedre en forståelse for hvordan kulturelle forskjeller spiller inn på reklameinnhold i USA og Norge. Således viser oppgaven at det er behov for å tilpasse reklamen i disse to landene. Resultatene fra denne oppgaven kan i så måte ha både teoretiske og pratiske implikasjoner, i form av at det analytiske måleverktøyet er videreutviklet til å kunne ta for seg flere verdier i analysen, enn det tidligere forskning har gjort. Resultatene kan ha en betydning for de som lager reklame fordi det blir vist at reklame uttrykkes annerledes i Norge enn den gjør i USA, og det kommer fram at reklame som er tilpasset de kulturelle verdiene til et land oppfattes som positivt av befolkningen, og dette øker igjen sannsynligheten for at de som lager reklame oppnår en bedre salgseffekt gjennom reklamene. Master Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
topic_facet bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 Denne forskningsoppgaven analyserer følgende problemstilling: Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame i magasin? Den teoretiske delen tar utgangspunkt i Hofstedes fem dimensjoner av nasjonal kultur, og lavog høykontekst kultur. I tillegg blir det lagt vekt på den forskningen som er gjort i tilknytning til disse teoriene. Det blir foreslått en rekke hypoteser både i forhold til Hofstedes fem dimensjoner, og lav- og høykontekst kultur. Teoretisk og metodemessig er oppgaven bygget opp slik at man skal få forståelse av det teoretiske grunnlaget og dens aspekter. Forskningen benytter seg av en kvantitativ innholdsanalyse. Innsamlet data analyseres ved hjelp av målings- og analyseverktøy hentet fra tidligere studier innenfor forskningsområdet. Den innsamlede dataen er magasiner fra USA og Norge. Resultatene viser at det eksisterer forskjeller og likheter i amerikansk reklame og norsk reklame når det kommer til uttrykk for individualisme, usikkerhetsunngåelse, livsorientering, maskulinitet og femininitet, og maktdistanse. Funnene kan sees i sammenheng med tidligere forsknings resultater, men gjenspeiler to land som varierer noe skalamessig både i forskjeller og likheter. Oppgaven viser også at det er et stort utviklings- og forbedringspotensial i det analytiske måleverktøyet. Dette blir vist gjennom en modernisering av kodingsprosedyrene. Dette har ikke en negativ innvirkning på resultatet i forhold til tidligere forsknings funn og antydninger, men det åpner opp for å gjennomføre kodingen i et nytt perspektiv. Målet med denne oppgaven er å kunne bidra til å få bedre en forståelse for hvordan kulturelle forskjeller spiller inn på reklameinnhold i USA og Norge. Således viser oppgaven at det er behov for å tilpasse reklamen i disse to landene. Resultatene fra denne oppgaven kan i så måte ha både teoretiske og pratiske implikasjoner, i form av at det analytiske måleverktøyet er videreutviklet til å kunne ta for seg flere verdier i analysen, enn det tidligere forskning har gjort. Resultatene kan ha en betydning for de som lager reklame fordi det blir vist at reklame uttrykkes annerledes i Norge enn den gjør i USA, og det kommer fram at reklame som er tilpasset de kulturelle verdiene til et land oppfattes som positivt av befolkningen, og dette øker igjen sannsynligheten for at de som lager reklame oppnår en bedre salgseffekt gjennom reklamene.
format Master Thesis
author Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
author_facet Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
author_sort Pedersen, Stig-Asbjørn Hansen
title Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
title_short Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
title_full Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
title_fullStr Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
title_full_unstemmed Hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
title_sort hvilke likheter og forskjeller er det mellom amerikansk og norsk reklame : en innholdsanalyse av magasin reklame
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140584
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
geographic Bodø
Verdier
geographic_facet Bodø
Verdier
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140584
_version_ 1766379838360256512