Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 1.1.2008 ble Lofotens fastlandsforbindelse (LOFAST) åpnet og som en konsekvens av dette ble ferjetilbudet mellom Skutvik- Svolvær via Skrova redusert. Hovedårsaken til dette, var at større andeler av trafikken som da gikk med Skutviksamba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Evensen, Jan Arne Haugen, Aag, Johan Kristian
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140578
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140578
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140578 2023-05-15T15:45:24+02:00 Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert Evensen, Jan Arne Haugen Aag, Johan Kristian 2009 4022978 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140578 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140578 bedriftsøkonomi logistikk transport VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:46Z Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 1.1.2008 ble Lofotens fastlandsforbindelse (LOFAST) åpnet og som en konsekvens av dette ble ferjetilbudet mellom Skutvik- Svolvær via Skrova redusert. Hovedårsaken til dette, var at større andeler av trafikken som da gikk med Skutviksambandet nå skulle genereres gjennom ferjesambandene Bodø- Moskenes i sør og Lødingen- Bognes i nord. På bakgrunn av dette har vi i denne oppgaven belyst hva som blir konsekvensene for fiskeribedriften Ellingsen Seafood lokalisert på Skrova. Ut fra dette har vi drøftet følgende hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser har det reduserte ferjetilbudet hatt for Ellingsen Seafood? Våre funn viser at Ellingsen Seafood har fått relativt store kostnadsøkninger som følger av det reduserte ferjetilbudet. De største kostnadsøkningene kommer som følger av at transportøren av fiskekasser har måttet lagt om transportruten sin. Dette har ført til en markant økning i prisen på fiskekasser. Den nye transportruten til transportøren har også ført til økte lønnskostnader, som følger av sene leveringer. Videre har det reduserte ferjetilbudet ført til økt usikkerhet for leveringer, noe som har gjort at Ellingsen Seafood har økt lageret på fiskekasser. I tillegg til hovedproblemstillingen, har vi redegjort i to underproblemstillinger, hvilke konsekvenser det reduserte ferjetilbudet har hatt for det øvrige næringslivet på Skrova, samt hvilke konsekvenser lokalbefolkningen har hatt. Våre funn viser her at det er blitt vanskeligere for kundene å komme seg til Skrova. Dette på grunn av at mange kunder kommer sørfra og den reduserte frekvensen på strekningen gjør at Skrova blir mindre tilgjengelig. Turistnæringen har merket en viss nedgang i omsetning. Dette skyldes hovedsakelig at færre kommer innom Skrova på snarvisitter. For lokalbefolkningen har det reduserte ferjetilbudet ført til færre valgmuligheter for transport hvis de skal sørover. Den lave frekvensen fører derfor til at lokalbefolkningen må velge alternative reiseruter, noe som medfører lengre reisetid og høyere betalbare kostnader. Master Thesis Bodø Lofotens Lødingen Moskenes Svolvær Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Bognes ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222) Lødingen ENVELOPE(15.981,15.981,68.406,68.406) Merket ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054) Moskenes ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900) Sene ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717) Skrova ENVELOPE(14.683,14.683,68.167,68.167) Svolvær ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Evensen, Jan Arne Haugen
Aag, Johan Kristian
Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
topic_facet bedriftsøkonomi
logistikk
transport
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009 1.1.2008 ble Lofotens fastlandsforbindelse (LOFAST) åpnet og som en konsekvens av dette ble ferjetilbudet mellom Skutvik- Svolvær via Skrova redusert. Hovedårsaken til dette, var at større andeler av trafikken som da gikk med Skutviksambandet nå skulle genereres gjennom ferjesambandene Bodø- Moskenes i sør og Lødingen- Bognes i nord. På bakgrunn av dette har vi i denne oppgaven belyst hva som blir konsekvensene for fiskeribedriften Ellingsen Seafood lokalisert på Skrova. Ut fra dette har vi drøftet følgende hovedproblemstilling: Hvilke konsekvenser har det reduserte ferjetilbudet hatt for Ellingsen Seafood? Våre funn viser at Ellingsen Seafood har fått relativt store kostnadsøkninger som følger av det reduserte ferjetilbudet. De største kostnadsøkningene kommer som følger av at transportøren av fiskekasser har måttet lagt om transportruten sin. Dette har ført til en markant økning i prisen på fiskekasser. Den nye transportruten til transportøren har også ført til økte lønnskostnader, som følger av sene leveringer. Videre har det reduserte ferjetilbudet ført til økt usikkerhet for leveringer, noe som har gjort at Ellingsen Seafood har økt lageret på fiskekasser. I tillegg til hovedproblemstillingen, har vi redegjort i to underproblemstillinger, hvilke konsekvenser det reduserte ferjetilbudet har hatt for det øvrige næringslivet på Skrova, samt hvilke konsekvenser lokalbefolkningen har hatt. Våre funn viser her at det er blitt vanskeligere for kundene å komme seg til Skrova. Dette på grunn av at mange kunder kommer sørfra og den reduserte frekvensen på strekningen gjør at Skrova blir mindre tilgjengelig. Turistnæringen har merket en viss nedgang i omsetning. Dette skyldes hovedsakelig at færre kommer innom Skrova på snarvisitter. For lokalbefolkningen har det reduserte ferjetilbudet ført til færre valgmuligheter for transport hvis de skal sørover. Den lave frekvensen fører derfor til at lokalbefolkningen må velge alternative reiseruter, noe som medfører lengre reisetid og høyere betalbare kostnader.
format Master Thesis
author Evensen, Jan Arne Haugen
Aag, Johan Kristian
author_facet Evensen, Jan Arne Haugen
Aag, Johan Kristian
author_sort Evensen, Jan Arne Haugen
title Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
title_short Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
title_full Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
title_fullStr Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
title_full_unstemmed Konsekvenser for Ellingsen Seafood ved at ferjesambandet Skutvik-Svolvær via Skrova har blitt redusert
title_sort konsekvenser for ellingsen seafood ved at ferjesambandet skutvik-svolvær via skrova har blitt redusert
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140578
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(16.072,16.072,68.222,68.222)
ENVELOPE(15.981,15.981,68.406,68.406)
ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054)
ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900)
ENVELOPE(147.740,147.740,59.717,59.717)
ENVELOPE(14.683,14.683,68.167,68.167)
ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
geographic Bodø
Bognes
Lødingen
Merket
Moskenes
Sene
Skrova
Svolvær
geographic_facet Bodø
Bognes
Lødingen
Merket
Moskenes
Sene
Skrova
Svolvær
genre Bodø
Lofotens
Lødingen
Moskenes
Svolvær
genre_facet Bodø
Lofotens
Lødingen
Moskenes
Svolvær
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140578
_version_ 1766379766967959552