Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn

Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008 I denne forskningsoppgaven har vi jobbet ut i fra følgende problemstilling: Kan tørrfisk betraktes som en merkevare og hvilke kjennetegn kan et merkevaresamfunn for tørrfisk ha? Vi hadde i tillegg noen forskningsspørsmål for å avgrense fo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Myrnes, Bård Mikael, Adan, Abdirazak
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140572
_version_ 1821873513008463872
author Myrnes, Bård Mikael
Adan, Abdirazak
author_facet Myrnes, Bård Mikael
Adan, Abdirazak
author_sort Myrnes, Bård Mikael
collection Nord Open Research Archive
description Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008 I denne forskningsoppgaven har vi jobbet ut i fra følgende problemstilling: Kan tørrfisk betraktes som en merkevare og hvilke kjennetegn kan et merkevaresamfunn for tørrfisk ha? Vi hadde i tillegg noen forskningsspørsmål for å avgrense forskningen. Gjennom å få klarhet i om tørrfisk fra Loften kan betraktes som en merkevare, gjøre rede for hvilke merkeverdier man kan knytte til tørrfisk, og ved å utrede hvordan et merkevaresamfunn for tørrfisk kan være bygd opp, viser vi hva som kan kjennetegne et merkevaresamfunn for tørrfisk. Vi valgte å ta utgangspunkt i relevant teori for å kunne presentere en forståelse av hva en merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn. For å kunne svare på våre forskningsspørsmål og problemstilling intervjuet vi fire personer som alle har viktige roller innen tørrfisknæringen. Intervjuene ble gjennomført ved å bruke halvstrukturerte intervjuer. Dette ble valgt ettersom vi ønsket å ha en så åpen dialog med våre informanter som mulig. Analysen ble således bygget på relevant teori, generell informasjon om tørrfisknæringen samt dataene vi hentet fra våre informanter. Undersøkelsen vår viser at tørrfisk kan betraktes som et merkevareliggende produkt på bakgrunn av historien, kulturen og tradisjonene man assosierer tørrfisk med. Opprinnelsesmerket ”Tørrfisk fra Lofoten” kan gjøre tørrfisk fra Lofoten til en merkevare ved å gi den en identitet. Videre kom vi frem til at tørrfisk kan knyttes til merkeverdiene merkelojalitet og merkeassosiasjoner. Til slutt påviste vi ut at det eksisterer et merkevaresamfunn for tørrfisk i Veneto regionen i Italia. Dette kan vi si ut i fra de italienske forbrukernes bevissthet, tradisjoner, og moralske ansvarlighet. Forbrukerne har lik bevissthet om de kulturelle forholdene rundt råstoffet, matgleden og en lik oppfatning om hvilke betydning tradisjonene for tørrfisk har. Man kan derimot ikke si at det eksisterer en merkevaresamfunn for tørrfisk fra Lofoten. Dette merkevaresamfunnet er delvis ...
format Master Thesis
genre Bodø
Lofoten
genre_facet Bodø
Lofoten
geographic Bodø
Bygd
Lofoten
geographic_facet Bodø
Bygd
Lofoten
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140572
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
op_collection_id ftnorduniv
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140572
publishDate 2008
publisher Høgskolen i Bodø
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140572 2025-01-16T21:19:48+00:00 Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn Myrnes, Bård Mikael Adan, Abdirazak 2008 1153602 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140572 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140572 bedriftsøkonomi internasjonalisering international business marketing VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2008 ftnorduniv 2024-07-05T03:04:55Z Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2008 I denne forskningsoppgaven har vi jobbet ut i fra følgende problemstilling: Kan tørrfisk betraktes som en merkevare og hvilke kjennetegn kan et merkevaresamfunn for tørrfisk ha? Vi hadde i tillegg noen forskningsspørsmål for å avgrense forskningen. Gjennom å få klarhet i om tørrfisk fra Loften kan betraktes som en merkevare, gjøre rede for hvilke merkeverdier man kan knytte til tørrfisk, og ved å utrede hvordan et merkevaresamfunn for tørrfisk kan være bygd opp, viser vi hva som kan kjennetegne et merkevaresamfunn for tørrfisk. Vi valgte å ta utgangspunkt i relevant teori for å kunne presentere en forståelse av hva en merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn. For å kunne svare på våre forskningsspørsmål og problemstilling intervjuet vi fire personer som alle har viktige roller innen tørrfisknæringen. Intervjuene ble gjennomført ved å bruke halvstrukturerte intervjuer. Dette ble valgt ettersom vi ønsket å ha en så åpen dialog med våre informanter som mulig. Analysen ble således bygget på relevant teori, generell informasjon om tørrfisknæringen samt dataene vi hentet fra våre informanter. Undersøkelsen vår viser at tørrfisk kan betraktes som et merkevareliggende produkt på bakgrunn av historien, kulturen og tradisjonene man assosierer tørrfisk med. Opprinnelsesmerket ”Tørrfisk fra Lofoten” kan gjøre tørrfisk fra Lofoten til en merkevare ved å gi den en identitet. Videre kom vi frem til at tørrfisk kan knyttes til merkeverdiene merkelojalitet og merkeassosiasjoner. Til slutt påviste vi ut at det eksisterer et merkevaresamfunn for tørrfisk i Veneto regionen i Italia. Dette kan vi si ut i fra de italienske forbrukernes bevissthet, tradisjoner, og moralske ansvarlighet. Forbrukerne har lik bevissthet om de kulturelle forholdene rundt råstoffet, matgleden og en lik oppfatning om hvilke betydning tradisjonene for tørrfisk har. Man kan derimot ikke si at det eksisterer en merkevaresamfunn for tørrfisk fra Lofoten. Dette merkevaresamfunnet er delvis ... Master Thesis Bodø Lofoten Nord Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Lofoten
spellingShingle bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Myrnes, Bård Mikael
Adan, Abdirazak
Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title_full Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title_fullStr Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title_full_unstemmed Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title_short Tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i Italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
title_sort tørrfisk - mer enn et produkt? : en studie av tørrfiskmarkedet i italia : merkevare, merkeverdi og merkevaresamfunn
topic bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
topic_facet bedriftsøkonomi
internasjonalisering
international business
marketing
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
url http://hdl.handle.net/11250/140572