Sponsing/salg av reklame som inntekt
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de h...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140545 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140545 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140545 2023-05-15T17:24:45+02:00 Sponsing/salg av reklame som inntekt Elvestad, Are J.H. 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140545 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140545 bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Master thesis 2013 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:16Z Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de har gjort dette, og hva som gjorde at de lyktes evt. feilet. Forskningsspørsmålene gikk ut på hvordan dette arbeidet ble gjort, om det var noe som gikk å trekke lærdom av, og om dette var noe som Polarbadet burde satse på. De innsamlede dataene ble presentert og analysert med utgangspunkt i organisasjonens visjon, forretningsidé, vedtekter og til slutt evt. etiske retningslinjer. Utgjorde disse fire elementene noen restriksjoner for hva som kunne aksepteres av sponsoravtaler? En diskusjon ble gjort rundt disse fire elementene. Resultatet var et det ble avdekket en del spørsmål som organisasjonen må besvare før den kan gå videre med saken. Er det akseptabelt at organisasjonen vurdert opp mot visjonen, forretningsidéen, vedtektene og de etiske retningslinjer. Det viste seg at eierskap også var en restriksjon. Ikke alle eiere tillater sponsorpenger i sine organisasjoner. En konklusjon ble gitt som viste at arbeidet med sponsorprogram krever tid, at bedriften er dedikert, og at ressursene er til stede. En anbefaling til Polarbadet ble gitt om sponsorprogram er veien å gå. Og om det er realistisk å forvente en fortjeneste fra dette arbeidet. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 |
spellingShingle |
bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Elvestad, Are J.H. Sponsing/salg av reklame som inntekt |
topic_facet |
bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 |
description |
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de har gjort dette, og hva som gjorde at de lyktes evt. feilet. Forskningsspørsmålene gikk ut på hvordan dette arbeidet ble gjort, om det var noe som gikk å trekke lærdom av, og om dette var noe som Polarbadet burde satse på. De innsamlede dataene ble presentert og analysert med utgangspunkt i organisasjonens visjon, forretningsidé, vedtekter og til slutt evt. etiske retningslinjer. Utgjorde disse fire elementene noen restriksjoner for hva som kunne aksepteres av sponsoravtaler? En diskusjon ble gjort rundt disse fire elementene. Resultatet var et det ble avdekket en del spørsmål som organisasjonen må besvare før den kan gå videre med saken. Er det akseptabelt at organisasjonen vurdert opp mot visjonen, forretningsidéen, vedtektene og de etiske retningslinjer. Det viste seg at eierskap også var en restriksjon. Ikke alle eiere tillater sponsorpenger i sine organisasjoner. En konklusjon ble gitt som viste at arbeidet med sponsorprogram krever tid, at bedriften er dedikert, og at ressursene er til stede. En anbefaling til Polarbadet ble gitt om sponsorprogram er veien å gå. Og om det er realistisk å forvente en fortjeneste fra dette arbeidet. |
format |
Master Thesis |
author |
Elvestad, Are J.H. |
author_facet |
Elvestad, Are J.H. |
author_sort |
Elvestad, Are J.H. |
title |
Sponsing/salg av reklame som inntekt |
title_short |
Sponsing/salg av reklame som inntekt |
title_full |
Sponsing/salg av reklame som inntekt |
title_fullStr |
Sponsing/salg av reklame som inntekt |
title_full_unstemmed |
Sponsing/salg av reklame som inntekt |
title_sort |
sponsing/salg av reklame som inntekt |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2013 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140545 |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140545 |
_version_ |
1766116024757780480 |