Sponsing/salg av reklame som inntekt

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elvestad, Are J.H.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2013
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140545
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140545
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140545 2023-05-15T17:24:45+02:00 Sponsing/salg av reklame som inntekt Elvestad, Are J.H. 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140545 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140545 bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Master thesis 2013 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:16Z Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de har gjort dette, og hva som gjorde at de lyktes evt. feilet. Forskningsspørsmålene gikk ut på hvordan dette arbeidet ble gjort, om det var noe som gikk å trekke lærdom av, og om dette var noe som Polarbadet burde satse på. De innsamlede dataene ble presentert og analysert med utgangspunkt i organisasjonens visjon, forretningsidé, vedtekter og til slutt evt. etiske retningslinjer. Utgjorde disse fire elementene noen restriksjoner for hva som kunne aksepteres av sponsoravtaler? En diskusjon ble gjort rundt disse fire elementene. Resultatet var et det ble avdekket en del spørsmål som organisasjonen må besvare før den kan gå videre med saken. Er det akseptabelt at organisasjonen vurdert opp mot visjonen, forretningsidéen, vedtektene og de etiske retningslinjer. Det viste seg at eierskap også var en restriksjon. Ikke alle eiere tillater sponsorpenger i sine organisasjoner. En konklusjon ble gitt som viste at arbeidet med sponsorprogram krever tid, at bedriften er dedikert, og at ressursene er til stede. En anbefaling til Polarbadet ble gitt om sponsorprogram er veien å gå. Og om det er realistisk å forvente en fortjeneste fra dette arbeidet. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
spellingShingle bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Elvestad, Are J.H.
Sponsing/salg av reklame som inntekt
topic_facet bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
description Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 Denne oppgaven presenteres hovedspørsmålet om sponsorinntekter kan være en måte å forbedre den økonomiske situasjonen til Polarbadet. Det ble gjennomført åtte dubdeintervju for å få tilbakemelding fra andre bedrifter hvordan de har gjort dette, og hva som gjorde at de lyktes evt. feilet. Forskningsspørsmålene gikk ut på hvordan dette arbeidet ble gjort, om det var noe som gikk å trekke lærdom av, og om dette var noe som Polarbadet burde satse på. De innsamlede dataene ble presentert og analysert med utgangspunkt i organisasjonens visjon, forretningsidé, vedtekter og til slutt evt. etiske retningslinjer. Utgjorde disse fire elementene noen restriksjoner for hva som kunne aksepteres av sponsoravtaler? En diskusjon ble gjort rundt disse fire elementene. Resultatet var et det ble avdekket en del spørsmål som organisasjonen må besvare før den kan gå videre med saken. Er det akseptabelt at organisasjonen vurdert opp mot visjonen, forretningsidéen, vedtektene og de etiske retningslinjer. Det viste seg at eierskap også var en restriksjon. Ikke alle eiere tillater sponsorpenger i sine organisasjoner. En konklusjon ble gitt som viste at arbeidet med sponsorprogram krever tid, at bedriften er dedikert, og at ressursene er til stede. En anbefaling til Polarbadet ble gitt om sponsorprogram er veien å gå. Og om det er realistisk å forvente en fortjeneste fra dette arbeidet.
format Master Thesis
author Elvestad, Are J.H.
author_facet Elvestad, Are J.H.
author_sort Elvestad, Are J.H.
title Sponsing/salg av reklame som inntekt
title_short Sponsing/salg av reklame som inntekt
title_full Sponsing/salg av reklame som inntekt
title_fullStr Sponsing/salg av reklame som inntekt
title_full_unstemmed Sponsing/salg av reklame som inntekt
title_sort sponsing/salg av reklame som inntekt
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/140545
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140545
_version_ 1766116024757780480