Strategisk analyse av en ny aktør i et etablert marked : en studie av LT Tech AS

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven er en del av MBA-studiet ved Universitetet i Nordland. Bakgrunnen for valg av tema er knyttet til at en av forfatterne er ansatt i bedriften denne utredningen omhandler. Bedriftens navn er LT Tech AS. Denne b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karlsen, Ole Morten, Karlsen, Merethe Hennie
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140453
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne masteroppgaven er en del av MBA-studiet ved Universitetet i Nordland. Bakgrunnen for valg av tema er knyttet til at en av forfatterne er ansatt i bedriften denne utredningen omhandler. Bedriftens navn er LT Tech AS. Denne bedriften er en ny aktør i et eksisterende marked. Vi vil presentere bedriften nærmere litt senere i oppgaven. Vi vil se nærmere på hvilke muligheter denne bedriften har for å få en lønnsom vekst. LT Tech har hovedkontor og verksted i Tromsø, beliggende på Tromsø Lufthavn Langnes. Dets kjerneområde er leveranse av teknisk vedlikehold av luftfartøy. Herunder fly og helikopter. Som nevnt tidligere er dette selskapet nylig etablert. Det var aktivt fra 1.september 2011. Selskapet er et heleid datterselskap av Lufttransport AS. LT Tech er i dag det som var teknisk avdeling i Lufttransport AS inntil 1.september 2011. Vi vil som nevnt tidligere komme med nærmere presentasjon av både mor- og datterselskap litt senere i oppgaven. Denne oppgaven er avslutningen av vårt MBA-studie som vi påbegynte høsten 2010. Høsten 2011 hadde vi strategisk ledelse som fag. Dette faget syntes vi var meget interessant, og vi hadde en mening om at dette faget ga rom for å bruke noe av det vi samlet hadde lært i dette studiet. I dette faget skrev vi en oppgave om intern analyse av en bedrift. Vi fant dette spennende, og bestemte oss da for at vi ville bruke temaet ved å skrive en masteroppgave innen Strategi og ledelse. Bedriften ønsker som ny aktør å skape grunnlag for verdiskapning i fremtiden. Vi vil i denne oppgaven studere nærmere hvilke strategiske muligheter de har for å nå de målene som de har satt seg. De har gått fra å være en avdeling i en større organisasjon, til å være en enhet med fullt ansvar for sin egen inntjening. Med dette som utgangspunkt har vi formulert følgende problemstilling: «Hvilke strategiske muligheter har LT Tech AS for å oppnå fremtidig verdiskapning?» For å kartlegge bedriftens muligheter og utfordringer vil vi i første omgang studere bedriftens interne faktorer. Dette for å kartlegge hvilke ressurser de innehar, og for å identifisere hvilke mangler som vil være essensielle å gjøre noe med. En helt avgjørende faktor er å skape varige konkurransefordeler for bedriften.