Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012 I vår masteroppgave har vi fordypet oss i fagområdet omdømme. Omdømme blir betegnet som summen av hvordan omgivelsene oppfatter virksomheten. I dette perspektivet er begrepet tillit sentralt. Innenfor litteraturen om tillit er in...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rosting, Monica, Schjelderup, Sidsel
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140451
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140451
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
spellingShingle bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Rosting, Monica
Schjelderup, Sidsel
Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
topic_facet bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
description Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012 I vår masteroppgave har vi fordypet oss i fagområdet omdømme. Omdømme blir betegnet som summen av hvordan omgivelsene oppfatter virksomheten. I dette perspektivet er begrepet tillit sentralt. Innenfor litteraturen om tillit er interessentenes opplevelse av bedriftens ekspertise og troverdighet avgjørende. Vi har benyttet AS Vinmonopolet som utgangspunkt for forskningsarbeidet. Vinmonopolet er en bedrift som i løpet av relativ kort tid har gjennomgått store forandringer. Fra å være en virksomhet som på 1990-tallet opplevde mye negativ omtale, har Vinmonopolet greid å foreta endringer og fornyinger slik at de i dag framstår som en moderne bedrift. Selskapet scorer godt i mange omdømmeundersøkelser, og dette er interessant tatt i betraktning bedriftens utfordrende alkoholpolitiske oppdrag og dens monopolstatus. Monopolbedriften skal bidra til å begrense det totale alkoholforbruket i samfunnet, samtidig som den skal levere alkohol til befolkningen. Organisasjonen skal også ha fokus på kundeservice og være kostnadseffektiv. Vinmonopolets gode rangeringer i omdømmeundersøkelser tyder på at de lykkes med de nevnte utfordringene. Målsetningen med oppgaven har vært å finne ut hva Vinmonopolets medarbeidere mener er viktig i forbindelse med selskapets omdømme. Det er de ansatte som er Vinmonopolets ansikt utad, og som har tettest kontakt med kunden. Kundene er selvsagt en viktig interessent, selv om Vinmonopolet også har mange andre interessenter. Vi har intervjuet ansatte på ulike Vinmonopol i Saltenområdet. I forbindelse med intervjuene har vi undersøkt hvilke elementer ansatte mener er sentrale for Vinmonopolets omdømme. Vinmonopolet fikk våren 2011 den høyeste omdømmescore av alle bedrifter som var rangert i undersøkelsen RepTrak. Vi har derfor benyttet omdømmeundersøkelsen RepTrak fra Apeland Informasjon AS som et supplement. Vi har sett på om det finnes en sammenheng mellom ansattes synspunkter på omdømme og områder som Vinmonopolet scorer spesielt godt på i nevnte undersøkelse. For å nå vår målsetning har vi tatt for oss litteratur innenfor områdene omdømme, kommunikasjon og positivt lederskap. De nevnte fagområder anser vi som viktig for å belyse hva som er sentralt for omdømmet til en virksomhet som Vinmonopolet. Vi har deretter foretatt et utvalg av relevant litteratur som benyttes i oppgaven. Litteraturen omhandler hva som er med på å bidra og opprettholde et godt omdømme, og den belyser også hvorfor det er viktig med et godt omdømme. I arbeidet har vi også benyttet årsrapporter, vinmonopolets hjemmeside samt ulike interne dokumenter og planer. I vår forskning har blant annet kundemøtet og ansattes kompetanse fått en sentral plass. Både Vinmonopolets holdningsskapende kampanjer og forventninger fra interessenter har vært belyst. Under intervjuene ga informantene tilbakemeldinger på hva de mente kan skade og svekke omdømmet. Det var også av interesse for oss å se om informantene i løpet av intervjuene reflekterte over Vinmonopolets alkoholpolitiske oppdrag. Intervjuene av Vinmonopolets ansatte skal gi oss en forståelse av hvorfor de scorer så godt i undersøkelser og hva som er bedriftens suksessfaktorer. Det er også av interesse å se på hvordan en statlig monopolist kan bli en omdømmevinner og om andre bedrifter kan ta lærdom av selskapet i forbindelse med egen omdømmebygging. Omfattende og grundig arbeid med en bedrifts omdømme er viktig for å lykkes over tid. Man må vite både hva som fremmer omdømmet, men også hva som kan skade det. Vinmonopolet markerer seg tydelig i flere omdømmeundersøkelser. Oppsummering og drøfting av funn fra intervjuene, gir oss en forståelse av hva ansatte i Vinmonopolet mener er viktig for bedriftens omdømme. Vårt masterarbeid har også bidratt til informasjon om hva som kan være utfordringer knyttet til Vinmonopolets omdømme i framtiden.
format Master Thesis
author Rosting, Monica
Schjelderup, Sidsel
author_facet Rosting, Monica
Schjelderup, Sidsel
author_sort Rosting, Monica
title Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
title_short Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
title_full Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
title_fullStr Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
title_full_unstemmed Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
title_sort vinmonopolet : en statseid omdømmevinner
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140451
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140451
_version_ 1766116048672653312
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140451 2023-05-15T17:24:45+02:00 Vinmonopolet : en statseid omdømmevinner Rosting, Monica Schjelderup, Sidsel 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140451 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140451 bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Master thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:28Z Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012 I vår masteroppgave har vi fordypet oss i fagområdet omdømme. Omdømme blir betegnet som summen av hvordan omgivelsene oppfatter virksomheten. I dette perspektivet er begrepet tillit sentralt. Innenfor litteraturen om tillit er interessentenes opplevelse av bedriftens ekspertise og troverdighet avgjørende. Vi har benyttet AS Vinmonopolet som utgangspunkt for forskningsarbeidet. Vinmonopolet er en bedrift som i løpet av relativ kort tid har gjennomgått store forandringer. Fra å være en virksomhet som på 1990-tallet opplevde mye negativ omtale, har Vinmonopolet greid å foreta endringer og fornyinger slik at de i dag framstår som en moderne bedrift. Selskapet scorer godt i mange omdømmeundersøkelser, og dette er interessant tatt i betraktning bedriftens utfordrende alkoholpolitiske oppdrag og dens monopolstatus. Monopolbedriften skal bidra til å begrense det totale alkoholforbruket i samfunnet, samtidig som den skal levere alkohol til befolkningen. Organisasjonen skal også ha fokus på kundeservice og være kostnadseffektiv. Vinmonopolets gode rangeringer i omdømmeundersøkelser tyder på at de lykkes med de nevnte utfordringene. Målsetningen med oppgaven har vært å finne ut hva Vinmonopolets medarbeidere mener er viktig i forbindelse med selskapets omdømme. Det er de ansatte som er Vinmonopolets ansikt utad, og som har tettest kontakt med kunden. Kundene er selvsagt en viktig interessent, selv om Vinmonopolet også har mange andre interessenter. Vi har intervjuet ansatte på ulike Vinmonopol i Saltenområdet. I forbindelse med intervjuene har vi undersøkt hvilke elementer ansatte mener er sentrale for Vinmonopolets omdømme. Vinmonopolet fikk våren 2011 den høyeste omdømmescore av alle bedrifter som var rangert i undersøkelsen RepTrak. Vi har derfor benyttet omdømmeundersøkelsen RepTrak fra Apeland Informasjon AS som et supplement. Vi har sett på om det finnes en sammenheng mellom ansattes synspunkter på omdømme og områder som Vinmonopolet scorer spesielt godt på i nevnte undersøkelse. For å nå vår målsetning har vi tatt for oss litteratur innenfor områdene omdømme, kommunikasjon og positivt lederskap. De nevnte fagområder anser vi som viktig for å belyse hva som er sentralt for omdømmet til en virksomhet som Vinmonopolet. Vi har deretter foretatt et utvalg av relevant litteratur som benyttes i oppgaven. Litteraturen omhandler hva som er med på å bidra og opprettholde et godt omdømme, og den belyser også hvorfor det er viktig med et godt omdømme. I arbeidet har vi også benyttet årsrapporter, vinmonopolets hjemmeside samt ulike interne dokumenter og planer. I vår forskning har blant annet kundemøtet og ansattes kompetanse fått en sentral plass. Både Vinmonopolets holdningsskapende kampanjer og forventninger fra interessenter har vært belyst. Under intervjuene ga informantene tilbakemeldinger på hva de mente kan skade og svekke omdømmet. Det var også av interesse for oss å se om informantene i løpet av intervjuene reflekterte over Vinmonopolets alkoholpolitiske oppdrag. Intervjuene av Vinmonopolets ansatte skal gi oss en forståelse av hvorfor de scorer så godt i undersøkelser og hva som er bedriftens suksessfaktorer. Det er også av interesse å se på hvordan en statlig monopolist kan bli en omdømmevinner og om andre bedrifter kan ta lærdom av selskapet i forbindelse med egen omdømmebygging. Omfattende og grundig arbeid med en bedrifts omdømme er viktig for å lykkes over tid. Man må vite både hva som fremmer omdømmet, men også hva som kan skade det. Vinmonopolet markerer seg tydelig i flere omdømmeundersøkelser. Oppsummering og drøfting av funn fra intervjuene, gir oss en forståelse av hva ansatte i Vinmonopolet mener er viktig for bedriftens omdømme. Vårt masterarbeid har også bidratt til informasjon om hva som kan være utfordringer knyttet til Vinmonopolets omdømme i framtiden. Master Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)