Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009 Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring, samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne reiselivet for å markedsføre, selge og inform...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olsen, Lone
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140413
Description
Summary:Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009 Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring, samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne reiselivet for å markedsføre, selge og informere om Lofotens reiselivstilbud. DL skal også delta i utviklingen og samordningen av Lofotens reiselivsprodukter, samt ivareta vertskaps - og informasjonsfunksjoner for kommunene i regionen. DL har i dag 150 medlemsbedrifter. Destinasjonsselskaper i dag – DL inkludert – har stramme rammebetingelser i forhold til de oppgaver de er satt til å gjennomføre. Dette skyldes for det første mangel på nasjonalpolitisk forankring - og satsning på fellesoppgaver fra nasjonalt hold. Det andre er at reiselivet er et komplekst system som består av så mange forskjellig type bedrifter og interessenter. Denne oppgaven forsøkte derfor å finne ut i hvilken grad det var sammenfall mellom Destination Lofotens formål med medlemmers oppfatninger, og om det var mulig å finne en måte å utvikle en fellesforståelse. Litteraturdelen presenterer organiseringen i reiselivet og reiselivet som et system i dag, samt bakgrunn og utvikling av destinasjoner/destinasjonsselskaper. Nettverksteori og forståelse, markedsføring som grunnleggende kompetanse og dynamiske kapabiliteter i organisasjonen er presentert som viktige begrepskomponenter både for reiselivsbedrifter og destinasjonsselskaper. Alt i alt har medlemmene til Destination Lofoten en god oversikt over oppgaver og aktiviteter som gjennomføres. Men det foreligger et spenn i form av misforståelser, og noen ganger foreligger det forventninger som går utover den kapasitet som Destination Lofoten har. Hovedfunnet i resultatene er at distansen mellom medlemmer og DL er en utfordring som delvis hindrer DL i å nå sine formål. Dette gjør også at DL har mindre utviklingspotensial til å fungere i samsvar med sine formål. Kritiske funn er at det bør gjøres omprioriteringer i DL og at de bør se på enten å ...