Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten

Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009 Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring, samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne reiselivet for å markedsføre, selge og inform...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olsen, Lone
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
mba
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140413
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140413
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140413 2023-05-15T15:45:27+02:00 Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten Olsen, Lone 2009 732950 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140413 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140413 bedriftsledelse mba VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 Master thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:46Z Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009 Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring, samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne reiselivet for å markedsføre, selge og informere om Lofotens reiselivstilbud. DL skal også delta i utviklingen og samordningen av Lofotens reiselivsprodukter, samt ivareta vertskaps - og informasjonsfunksjoner for kommunene i regionen. DL har i dag 150 medlemsbedrifter. Destinasjonsselskaper i dag – DL inkludert – har stramme rammebetingelser i forhold til de oppgaver de er satt til å gjennomføre. Dette skyldes for det første mangel på nasjonalpolitisk forankring - og satsning på fellesoppgaver fra nasjonalt hold. Det andre er at reiselivet er et komplekst system som består av så mange forskjellig type bedrifter og interessenter. Denne oppgaven forsøkte derfor å finne ut i hvilken grad det var sammenfall mellom Destination Lofotens formål med medlemmers oppfatninger, og om det var mulig å finne en måte å utvikle en fellesforståelse. Litteraturdelen presenterer organiseringen i reiselivet og reiselivet som et system i dag, samt bakgrunn og utvikling av destinasjoner/destinasjonsselskaper. Nettverksteori og forståelse, markedsføring som grunnleggende kompetanse og dynamiske kapabiliteter i organisasjonen er presentert som viktige begrepskomponenter både for reiselivsbedrifter og destinasjonsselskaper. Alt i alt har medlemmene til Destination Lofoten en god oversikt over oppgaver og aktiviteter som gjennomføres. Men det foreligger et spenn i form av misforståelser, og noen ganger foreligger det forventninger som går utover den kapasitet som Destination Lofoten har. Hovedfunnet i resultatene er at distansen mellom medlemmer og DL er en utfordring som delvis hindrer DL i å nå sine formål. Dette gjør også at DL har mindre utviklingspotensial til å fungere i samsvar med sine formål. Kritiske funn er at det bør gjøres omprioriteringer i DL og at de bør se på enten å drifte alle turistinformasjoner i Lofoten eller ingen, da dette kan være kilde til konflikt. Viktig er også DLs rolle som talerør. Dette er et behov som har dukket opp, og er tolket som et sunnhetstegn. Reiselivsnæringenirker å vær mer opptatt av samarbeid og felles interesser. Internmarkedsføring er nøkkelen for å oppnå en bedre fellesforståelse. Kunnskapsdeling, kompetanseheving og omdømmebygging er forslag til verktøy for å skape en fellesforståelse. Felles forventninger kan være med å skape tilhørighet. Fellesgodefinansiering, innføring av en ”turistskatt” vil frigi midler til å ivareta de såkalte ”fellesgodene”. Deler av disse fellesgodene er allerede definert i DLs prosjektmandat til å dekke finansiering av drift av destinasjonsselskapet. Master Thesis Bodø Lofoten Lofotens Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Lofoten Nøkkelen ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
spellingShingle bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
Olsen, Lone
Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
topic_facet bedriftsledelse
mba
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
description Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2009 Lofoten er en region med potensial for utvikling og vekst. Motoren i utadrettet markedsføring, samordning og utvikling har siden 1992 vært Destination Lofoten (DL). Deres formål er å samordne reiselivet for å markedsføre, selge og informere om Lofotens reiselivstilbud. DL skal også delta i utviklingen og samordningen av Lofotens reiselivsprodukter, samt ivareta vertskaps - og informasjonsfunksjoner for kommunene i regionen. DL har i dag 150 medlemsbedrifter. Destinasjonsselskaper i dag – DL inkludert – har stramme rammebetingelser i forhold til de oppgaver de er satt til å gjennomføre. Dette skyldes for det første mangel på nasjonalpolitisk forankring - og satsning på fellesoppgaver fra nasjonalt hold. Det andre er at reiselivet er et komplekst system som består av så mange forskjellig type bedrifter og interessenter. Denne oppgaven forsøkte derfor å finne ut i hvilken grad det var sammenfall mellom Destination Lofotens formål med medlemmers oppfatninger, og om det var mulig å finne en måte å utvikle en fellesforståelse. Litteraturdelen presenterer organiseringen i reiselivet og reiselivet som et system i dag, samt bakgrunn og utvikling av destinasjoner/destinasjonsselskaper. Nettverksteori og forståelse, markedsføring som grunnleggende kompetanse og dynamiske kapabiliteter i organisasjonen er presentert som viktige begrepskomponenter både for reiselivsbedrifter og destinasjonsselskaper. Alt i alt har medlemmene til Destination Lofoten en god oversikt over oppgaver og aktiviteter som gjennomføres. Men det foreligger et spenn i form av misforståelser, og noen ganger foreligger det forventninger som går utover den kapasitet som Destination Lofoten har. Hovedfunnet i resultatene er at distansen mellom medlemmer og DL er en utfordring som delvis hindrer DL i å nå sine formål. Dette gjør også at DL har mindre utviklingspotensial til å fungere i samsvar med sine formål. Kritiske funn er at det bør gjøres omprioriteringer i DL og at de bør se på enten å drifte alle turistinformasjoner i Lofoten eller ingen, da dette kan være kilde til konflikt. Viktig er også DLs rolle som talerør. Dette er et behov som har dukket opp, og er tolket som et sunnhetstegn. Reiselivsnæringenirker å vær mer opptatt av samarbeid og felles interesser. Internmarkedsføring er nøkkelen for å oppnå en bedre fellesforståelse. Kunnskapsdeling, kompetanseheving og omdømmebygging er forslag til verktøy for å skape en fellesforståelse. Felles forventninger kan være med å skape tilhørighet. Fellesgodefinansiering, innføring av en ”turistskatt” vil frigi midler til å ivareta de såkalte ”fellesgodene”. Deler av disse fellesgodene er allerede definert i DLs prosjektmandat til å dekke finansiering av drift av destinasjonsselskapet.
format Master Thesis
author Olsen, Lone
author_facet Olsen, Lone
author_sort Olsen, Lone
title Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
title_short Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
title_full Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
title_fullStr Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
title_full_unstemmed Forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i Lofoten
title_sort forventninger og skuffelser : en studie av destinasjonsselskapets rolle i reiselivsnæringen i lofoten
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140413
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187)
geographic Bodø
Lofoten
Nøkkelen
geographic_facet Bodø
Lofoten
Nøkkelen
genre Bodø
Lofoten
Lofotens
genre_facet Bodø
Lofoten
Lofotens
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140413
_version_ 1766379843102965760