Summary: | Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Høgskolen i Bodø, 2010 Offentlige kontrakter utgjør en betydelig andel av den samlede bygge- og anleggs aktiviteten i Norge. Samtidig er det nedfelt som en nasjonal strategi at offentlige innkjøp skal brukes som verktøy for å påvirke leverandører til å utvise og øke sitt samfunnsansvar (Corporate Social Responsibility - CSR). Sett i lys av dette er det åpenbart at byggeprosessene blir et viktig verktøy for å sette denne strategien ut i livet. For å belyse problematikken har vi arbeidet ut fra følgende primære problemstilling: l hvilken grad kan samfunl1sansvar fremmes gjen110m offentlige bygge- og anleggskontrakter? I tilknytning til hovedproblemstillingen har vi sett på hvordan samfunnsansvar kan gi et forbedret omdømme, og formulert følgende sekundære tilleggsproblemstillinger: e l hvilken grad kan CSR og et godt omdømme fremme økt effektivitet i offentlig sektor? e l hvilken grad kan CSR og et godt omdømme fremme økt konkurranseevne i bedrifter? Vi har søkt svar på problemstillingene gjennom dybdeintervjuer med fem informanter, og drøfting av funnene fra disse intervjuene opp mot teori. Analysen viser at offentlige byggherrer har erfaring med å stille CSR-relaterte krav, spesielt innen områdene sosiale og miljørelaterte ytelser. Dette kan langt på vei forklares med at mange forhold er i ferd med å bli regulert ved hjelp av lover og forskrifter. Utover dette har de fleste byggherrene erfaring med å stille CSR-krav ut fra egne strategier, uten at det kan vises til entydig positive erfaringer fra dette. Regelverket for offentlige anskaffelser viser seg å ofte bli et hinder for å kunne sette krav som ellers ville blitt formulert med de beste intensjoner. Erfaring viser også at enkelte typer kraver svært vanskelig å etterprøve og kontrollere, og at de derfor kanskje ikke bør stilles da kravetterprøving er en absolutt bestemmelse i Forskrift om offentlige anskaffelser satt for å unngå forskjellsbehandling og konkurransevridning. Videre bør det vurderes om ytterligere ...
|