Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Bakgrunnen for denne oppgaven var at vi hadde observert en problemstilling under arbeidet med en forretningsplan. Problemstillingen var hvordan vi skulle stenge det strategiske vinduet med et lett imiterbart produkt....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Elvebakk, Thomas, Andersen, Øyvind Aamodt, Johansen, Stian
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140284
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140284
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140284 2023-05-15T15:45:26+02:00 Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg? Elvebakk, Thomas Andersen, Øyvind Aamodt Johansen, Stian 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140284 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140284 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:03Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Bakgrunnen for denne oppgaven var at vi hadde observert en problemstilling under arbeidet med en forretningsplan. Problemstillingen var hvordan vi skulle stenge det strategiske vinduet med et lett imiterbart produkt. Da vi skulle skrive en oppgave i entreprenørskap, falt valget naturlig på denne problemstillingen. Ettersom problemstillingen var klar, sto valg av metode sentralt i diskursen som fulgte. Vi valgte en litt mer utradisjonell vinkling enn normen for vår skole, nemlig aksjonsforskning. Forskningsspørsmål, med tilhørende postulater ble formulert, og resultatet ble som følger: Forskningsspørsmål: ”Hvordan kan en bedrift med et lett kopierbart produkt ”stenge det strategiske vinduet”? Postulat: 1. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å være kostnadsleder.” 2. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å bygge en sterk merkevare” 3. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å bygge sterke kunderelasjoner” Ved å benytte oss av aksjonsforskning i samarbeid med Bodø Bakeri, satt vi til livs flere tiltak som vi ut fra vårt ståsted og litteratur skulle ha hjulpet oss mot vårt mål. I prosessen måtte vi konkludere med at postulat 1 ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å være kostnadsleder” ikke lot seg gjennomføre i en slik situasjon. Til slutt i oppgaven har vi konkludert med hvordan tiltakene har fungert, og hvordan man bør gå videre frem for å opprettholde og utvikle konkurransefordelene. Tilslutt kan man konkludere med at det absolutt er mulig å skaffe seg en konkurransefordel med et lett imiterbart produkt, selv om veien ikke alltid er så åpenbar som ved andre situasjoner. Bachelor Thesis Bodø Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Vinduet ENVELOPE(-36.683,-36.683,66.933,66.933)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Elvebakk, Thomas
Andersen, Øyvind Aamodt
Johansen, Stian
Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Bakgrunnen for denne oppgaven var at vi hadde observert en problemstilling under arbeidet med en forretningsplan. Problemstillingen var hvordan vi skulle stenge det strategiske vinduet med et lett imiterbart produkt. Da vi skulle skrive en oppgave i entreprenørskap, falt valget naturlig på denne problemstillingen. Ettersom problemstillingen var klar, sto valg av metode sentralt i diskursen som fulgte. Vi valgte en litt mer utradisjonell vinkling enn normen for vår skole, nemlig aksjonsforskning. Forskningsspørsmål, med tilhørende postulater ble formulert, og resultatet ble som følger: Forskningsspørsmål: ”Hvordan kan en bedrift med et lett kopierbart produkt ”stenge det strategiske vinduet”? Postulat: 1. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å være kostnadsleder.” 2. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å bygge en sterk merkevare” 3. ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å bygge sterke kunderelasjoner” Ved å benytte oss av aksjonsforskning i samarbeid med Bodø Bakeri, satt vi til livs flere tiltak som vi ut fra vårt ståsted og litteratur skulle ha hjulpet oss mot vårt mål. I prosessen måtte vi konkludere med at postulat 1 ”Vi kan stenge vinduet etter oss ved å være kostnadsleder” ikke lot seg gjennomføre i en slik situasjon. Til slutt i oppgaven har vi konkludert med hvordan tiltakene har fungert, og hvordan man bør gå videre frem for å opprettholde og utvikle konkurransefordelene. Tilslutt kan man konkludere med at det absolutt er mulig å skaffe seg en konkurransefordel med et lett imiterbart produkt, selv om veien ikke alltid er så åpenbar som ved andre situasjoner.
format Bachelor Thesis
author Elvebakk, Thomas
Andersen, Øyvind Aamodt
Johansen, Stian
author_facet Elvebakk, Thomas
Andersen, Øyvind Aamodt
Johansen, Stian
author_sort Elvebakk, Thomas
title Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
title_short Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
title_full Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
title_fullStr Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
title_full_unstemmed Hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
title_sort hvordan kan en bedrift med et lett imiterbart produkt stenge "det strategiske vinduet" etter seg?
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140284
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(-36.683,-36.683,66.933,66.933)
geographic Bodø
Vinduet
geographic_facet Bodø
Vinduet
genre Bodø
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Bodø
Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140284
_version_ 1766379809967964160