Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike sels...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Nordland
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140280 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140280 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140280 2023-05-15T17:24:45+02:00 Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører Bårdsen, Torje Wold, Øyvind 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140280 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140280 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:18Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike selskapene. Vi ville finne svar på problemstillingen vår: «Hvilke tiltak har entreprenøren iverksatt for å fremme vekst, og hvilke motiver/intensjoner ligger bak dette ønsket om å vokse?». For å finne svar på dette har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse med fire entreprenører som var leder av eget selskap. Vi har valgt et fenomenologisk forskningsdesign og vil gå i dybden på vårt forskningsspørsmål For å svare på problemstillingen har vi analysert hver og en av dem og kombinert dette med eksisterende teori på emnet. Vi har tatt utgangspunkt i tre hoveddeler av teori: ledelsesteori, ledelsesmotiver og vekstteori. Vi fikk innholdsrike svar fra våre informanter, som ga oss en mer helhetlig forståelse av fenomenet. Vi fant ut i vår undersøkelse at tiltak, motiver og intensjoner om å vokse kan være svært forskjellige. Et tiltak som fremmer vekst i et selskap, trenger ikke nødvendigvis å fungere for et annet. Entreprenører har forskjellige motiver og intensjoner om å vokse, og vil handle forskjellig deretter. Tiltak som fremmer vekst vil være avhengig mange forskjellige faktorer som blant annet situasjonen til selskapet, hvilken bransje en er i og demografiske variabler. Bakgrunnen til entreprenøren er også med å styre hvilken effekt tiltakene medfører, på grunnlag av hvor kompetent en er til å gjennomføre disse. Bachelor Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
spellingShingle |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bårdsen, Torje Wold, Øyvind Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
topic_facet |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
description |
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike selskapene. Vi ville finne svar på problemstillingen vår: «Hvilke tiltak har entreprenøren iverksatt for å fremme vekst, og hvilke motiver/intensjoner ligger bak dette ønsket om å vokse?». For å finne svar på dette har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse med fire entreprenører som var leder av eget selskap. Vi har valgt et fenomenologisk forskningsdesign og vil gå i dybden på vårt forskningsspørsmål For å svare på problemstillingen har vi analysert hver og en av dem og kombinert dette med eksisterende teori på emnet. Vi har tatt utgangspunkt i tre hoveddeler av teori: ledelsesteori, ledelsesmotiver og vekstteori. Vi fikk innholdsrike svar fra våre informanter, som ga oss en mer helhetlig forståelse av fenomenet. Vi fant ut i vår undersøkelse at tiltak, motiver og intensjoner om å vokse kan være svært forskjellige. Et tiltak som fremmer vekst i et selskap, trenger ikke nødvendigvis å fungere for et annet. Entreprenører har forskjellige motiver og intensjoner om å vokse, og vil handle forskjellig deretter. Tiltak som fremmer vekst vil være avhengig mange forskjellige faktorer som blant annet situasjonen til selskapet, hvilken bransje en er i og demografiske variabler. Bakgrunnen til entreprenøren er også med å styre hvilken effekt tiltakene medfører, på grunnlag av hvor kompetent en er til å gjennomføre disse. |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Bårdsen, Torje Wold, Øyvind |
author_facet |
Bårdsen, Torje Wold, Øyvind |
author_sort |
Bårdsen, Torje |
title |
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
title_short |
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
title_full |
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
title_fullStr |
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
title_full_unstemmed |
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
title_sort |
entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører |
publisher |
Universitetet i Nordland |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140280 |
long_lat |
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
geographic |
Bak |
geographic_facet |
Bak |
genre |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Universitetet i Nordland |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140280 |
_version_ |
1766116028215984128 |