Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike sels...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bårdsen, Torje, Wold, Øyvind
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2012
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140280
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140280
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140280 2023-05-15T17:24:45+02:00 Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører Bårdsen, Torje Wold, Øyvind 2012 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140280 nob nob Universitetet i Nordland http://hdl.handle.net/11250/140280 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2012 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:18Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike selskapene. Vi ville finne svar på problemstillingen vår: «Hvilke tiltak har entreprenøren iverksatt for å fremme vekst, og hvilke motiver/intensjoner ligger bak dette ønsket om å vokse?». For å finne svar på dette har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse med fire entreprenører som var leder av eget selskap. Vi har valgt et fenomenologisk forskningsdesign og vil gå i dybden på vårt forskningsspørsmål For å svare på problemstillingen har vi analysert hver og en av dem og kombinert dette med eksisterende teori på emnet. Vi har tatt utgangspunkt i tre hoveddeler av teori: ledelsesteori, ledelsesmotiver og vekstteori. Vi fikk innholdsrike svar fra våre informanter, som ga oss en mer helhetlig forståelse av fenomenet. Vi fant ut i vår undersøkelse at tiltak, motiver og intensjoner om å vokse kan være svært forskjellige. Et tiltak som fremmer vekst i et selskap, trenger ikke nødvendigvis å fungere for et annet. Entreprenører har forskjellige motiver og intensjoner om å vokse, og vil handle forskjellig deretter. Tiltak som fremmer vekst vil være avhengig mange forskjellige faktorer som blant annet situasjonen til selskapet, hvilken bransje en er i og demografiske variabler. Bakgrunnen til entreprenøren er også med å styre hvilken effekt tiltakene medfører, på grunnlag av hvor kompetent en er til å gjennomføre disse. Bachelor Thesis Nordland Nordland Universitetet i Nordland Open archive Nord universitet Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Bårdsen, Torje
Wold, Øyvind
Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012 Denne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike selskapene. Vi ville finne svar på problemstillingen vår: «Hvilke tiltak har entreprenøren iverksatt for å fremme vekst, og hvilke motiver/intensjoner ligger bak dette ønsket om å vokse?». For å finne svar på dette har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse med fire entreprenører som var leder av eget selskap. Vi har valgt et fenomenologisk forskningsdesign og vil gå i dybden på vårt forskningsspørsmål For å svare på problemstillingen har vi analysert hver og en av dem og kombinert dette med eksisterende teori på emnet. Vi har tatt utgangspunkt i tre hoveddeler av teori: ledelsesteori, ledelsesmotiver og vekstteori. Vi fikk innholdsrike svar fra våre informanter, som ga oss en mer helhetlig forståelse av fenomenet. Vi fant ut i vår undersøkelse at tiltak, motiver og intensjoner om å vokse kan være svært forskjellige. Et tiltak som fremmer vekst i et selskap, trenger ikke nødvendigvis å fungere for et annet. Entreprenører har forskjellige motiver og intensjoner om å vokse, og vil handle forskjellig deretter. Tiltak som fremmer vekst vil være avhengig mange forskjellige faktorer som blant annet situasjonen til selskapet, hvilken bransje en er i og demografiske variabler. Bakgrunnen til entreprenøren er også med å styre hvilken effekt tiltakene medfører, på grunnlag av hvor kompetent en er til å gjennomføre disse.
format Bachelor Thesis
author Bårdsen, Torje
Wold, Øyvind
author_facet Bårdsen, Torje
Wold, Øyvind
author_sort Bårdsen, Torje
title Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
title_short Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
title_full Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
title_fullStr Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
title_full_unstemmed Entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
title_sort entreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenører
publisher Universitetet i Nordland
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/140280
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
geographic Bak
geographic_facet Bak
genre Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Universitetet i Nordland
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140280
_version_ 1766116028215984128