NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne?
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 Helt siden 80 årene har det forgått en diskusjon rundt organiseringen av etatene som er knyttet til den norske velferden. Bakgrunnen for dette er et stadig økende behov for effektivisering av brukertjenestene. Slik at det ikk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Bodø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/140242 |
id |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140242 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140242 2023-05-15T15:45:26+02:00 NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? Ediassen, Line Elisabeth Sotberg, Terje 2008 508004 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140242 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140242 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2008 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:18Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 Helt siden 80 årene har det forgått en diskusjon rundt organiseringen av etatene som er knyttet til den norske velferden. Bakgrunnen for dette er et stadig økende behov for effektivisering av brukertjenestene. Slik at det ikke oppstår ventetid og meningsløse forløp innenfor systemet. Så mange ble fornøyde da vedtaket om en endelig sammenslåing under en ny statlig etat. Og innen 2010 skal det etableres egne NAV –kontor i hver kommune, hvor sosialtjenesten og den nye statsetaten har samordnet sitt tjenestetilbud. Formålet med reformen er for det første å bidra med en økt sysselsetting. For det andre vil NAV gjøre det enklere for brukerne å medvirke til bedre og mer tilpassede løsninger for den enkelte. Til sist ønsker en gjennom reformen at sammenslåingen vil føre til en helhetlig og effektiv arbeids og velferdsforvaltning. Og med dette som fokus har vi valgt å formulere vår hovedproblemstilling slik. ”Hvilke konsekvenser får NAV –reformen for de ansatte og brukerne?” Med bakgrunn i våre utdannelser, brukererfaringer og tidligere arbeidserfaring har vi valgt å legge organisasjons, statsvitenskapelige og arbeidspsykologiske teorimangfold til grunn. Vi viser til at reformen er en stor endring av velferdsforvaltningen og er fortsatt i prosjektfasen. Vi forventer ikke å gjøre funn som kan gi entydige svar, men ser på vårt datamateriale at vi har at vi har gjort observasjoner/funn som gir et godt utgangspunkt for en dypere forståelse av endringen og prosessen. Vi mener derfor at vi kan argumentere for at våre nevnte faktorer har betydning og at de har betydning for den videre prosess. Vi kan derfor antyde noen konsekvenser samt identifisere noen tendenser for i hvilken retning reformen tar. Vi stiller også noen spørsmål som kan være et utgangspunkt for videre forskning. Dett er i hvert fall et svært spennende felt å studere; velferd gjelder oss alle. Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Fauske ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Nord universitet |
op_collection_id |
ftnorduniv |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
spellingShingle |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ediassen, Line Elisabeth Sotberg, Terje NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
topic_facet |
bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 |
description |
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 Helt siden 80 årene har det forgått en diskusjon rundt organiseringen av etatene som er knyttet til den norske velferden. Bakgrunnen for dette er et stadig økende behov for effektivisering av brukertjenestene. Slik at det ikke oppstår ventetid og meningsløse forløp innenfor systemet. Så mange ble fornøyde da vedtaket om en endelig sammenslåing under en ny statlig etat. Og innen 2010 skal det etableres egne NAV –kontor i hver kommune, hvor sosialtjenesten og den nye statsetaten har samordnet sitt tjenestetilbud. Formålet med reformen er for det første å bidra med en økt sysselsetting. For det andre vil NAV gjøre det enklere for brukerne å medvirke til bedre og mer tilpassede løsninger for den enkelte. Til sist ønsker en gjennom reformen at sammenslåingen vil føre til en helhetlig og effektiv arbeids og velferdsforvaltning. Og med dette som fokus har vi valgt å formulere vår hovedproblemstilling slik. ”Hvilke konsekvenser får NAV –reformen for de ansatte og brukerne?” Med bakgrunn i våre utdannelser, brukererfaringer og tidligere arbeidserfaring har vi valgt å legge organisasjons, statsvitenskapelige og arbeidspsykologiske teorimangfold til grunn. Vi viser til at reformen er en stor endring av velferdsforvaltningen og er fortsatt i prosjektfasen. Vi forventer ikke å gjøre funn som kan gi entydige svar, men ser på vårt datamateriale at vi har at vi har gjort observasjoner/funn som gir et godt utgangspunkt for en dypere forståelse av endringen og prosessen. Vi mener derfor at vi kan argumentere for at våre nevnte faktorer har betydning og at de har betydning for den videre prosess. Vi kan derfor antyde noen konsekvenser samt identifisere noen tendenser for i hvilken retning reformen tar. Vi stiller også noen spørsmål som kan være et utgangspunkt for videre forskning. Dett er i hvert fall et svært spennende felt å studere; velferd gjelder oss alle. |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Ediassen, Line Elisabeth Sotberg, Terje |
author_facet |
Ediassen, Line Elisabeth Sotberg, Terje |
author_sort |
Ediassen, Line Elisabeth |
title |
NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
title_short |
NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
title_full |
NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
title_fullStr |
NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
title_full_unstemmed |
NAV-reformen : hvordan gjennomføres NAV-reformen på Fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
title_sort |
nav-reformen : hvordan gjennomføres nav-reformen på fauske og hvilke konsekvenser får den for de ansatte og brukerne? |
publisher |
Høgskolen i Bodø |
publishDate |
2008 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/140242 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259) ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
geographic |
Bodø Fauske Føre |
geographic_facet |
Bodø Fauske Føre |
genre |
Bodø |
genre_facet |
Bodø |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/140242 |
_version_ |
1766379820155928576 |