Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?

Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Verden har i underkant av det siste året opplevd en finanskrise på størrelse med den i 1987. Mange både store å små bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned. Folk kjøper færre nye biler, reiser mindr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nilsen, Tommy, Johnsen, Torstein Aase
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140230
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140230
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140230 2023-05-15T15:45:24+02:00 Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse? Nilsen, Tommy Johnsen, Torstein Aase 2009 5355601 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140230 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140230 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:13:16Z Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Verden har i underkant av det siste året opplevd en finanskrise på størrelse med den i 1987. Mange både store å små bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned. Folk kjøper færre nye biler, reiser mindre og har byttet champagnen med pappvin. Konkurransen mellom bedriftene har blitt hardere både nasjonalt og internasjonalt. For å møte denne nå enda tøffere konkurransen er det viktig at Norge har fokus på entreprenørskap og nyetableringer av bedrifter. For å kunne ha fortsatt vekst må det startes flere bedrifter enn det legges ned. Vi vil undersøke om utdannelse har effekt på hva slags intensjoner økonomer utdannet fra Handelshøgskolen i Bodø har mot å starte bedrifter. Ettersom entreprenørskap er viktig nå, kanskje i større grad enn på lenge, vil vi vite i hvor stor grad denne gruppen vil være kandidater for å starte bedrifter. Vi har kommet frem til følgende problemstilling: "Hvor viktig er utdannelse for entreprenørskapsintensjoner blant ferdigutdannede økonomer?" Vi har undersøkt interessante faktorer for å se på hva som påvirker intensjoner mot entreprenørskap. For å forklare intensjoner har vi brukt Ieak Ajzens (1991) teori om planlagt atferd S0111 plattform, Her har vi sett på faktorer som holdninger, subjektive normer og oppfattet mestringskontroll som kan forklare intensjon. Videre har vi primært sett på i hvor stor grad utdannelse innen entreprenørskap har effekt på intensjoner og her brukt læringsteori som grunnlag. Læringsteori bundet opp mot entreprenørskap finnes det lite av, og vi har derfor vært nødt til å basere deler av denne litteraturen på empiri. For å innhente informasjon utarbeidet vi et spørreskjema som vi fikk svar på gjennom intemett. Vi sendte ut 431 brev og purret gjennom SMS noe som resulterte i at vi fikk 280 svar. Analysen ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 17.0 for Windows til å gjennomføre blant annet frekvensanalyser, reliabilitetstester, korrelasjonsanalyse, regresjonsanalyse, prinsipal komponentanalyse og krysstabulasjon. Resultatene forklarer sammenhengen mellom de faktorene vi har undersøkt opp mot intensjoner. Undersøkelsen viser at vi mr støtte for 5 av 7 hypoteser. Vi finner sammenheng mellom utdanningsvariablene, og at de kan forklare 3,8 Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Nilsen, Tommy
Johnsen, Torstein Aase
Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i entreprenørskap og småbedriftsledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 Verden har i underkant av det siste året opplevd en finanskrise på størrelse med den i 1987. Mange både store å små bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned. Folk kjøper færre nye biler, reiser mindre og har byttet champagnen med pappvin. Konkurransen mellom bedriftene har blitt hardere både nasjonalt og internasjonalt. For å møte denne nå enda tøffere konkurransen er det viktig at Norge har fokus på entreprenørskap og nyetableringer av bedrifter. For å kunne ha fortsatt vekst må det startes flere bedrifter enn det legges ned. Vi vil undersøke om utdannelse har effekt på hva slags intensjoner økonomer utdannet fra Handelshøgskolen i Bodø har mot å starte bedrifter. Ettersom entreprenørskap er viktig nå, kanskje i større grad enn på lenge, vil vi vite i hvor stor grad denne gruppen vil være kandidater for å starte bedrifter. Vi har kommet frem til følgende problemstilling: "Hvor viktig er utdannelse for entreprenørskapsintensjoner blant ferdigutdannede økonomer?" Vi har undersøkt interessante faktorer for å se på hva som påvirker intensjoner mot entreprenørskap. For å forklare intensjoner har vi brukt Ieak Ajzens (1991) teori om planlagt atferd S0111 plattform, Her har vi sett på faktorer som holdninger, subjektive normer og oppfattet mestringskontroll som kan forklare intensjon. Videre har vi primært sett på i hvor stor grad utdannelse innen entreprenørskap har effekt på intensjoner og her brukt læringsteori som grunnlag. Læringsteori bundet opp mot entreprenørskap finnes det lite av, og vi har derfor vært nødt til å basere deler av denne litteraturen på empiri. For å innhente informasjon utarbeidet vi et spørreskjema som vi fikk svar på gjennom intemett. Vi sendte ut 431 brev og purret gjennom SMS noe som resulterte i at vi fikk 280 svar. Analysen ble gjennomført ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 17.0 for Windows til å gjennomføre blant annet frekvensanalyser, reliabilitetstester, korrelasjonsanalyse, regresjonsanalyse, prinsipal komponentanalyse og krysstabulasjon. Resultatene forklarer sammenhengen mellom de faktorene vi har undersøkt opp mot intensjoner. Undersøkelsen viser at vi mr støtte for 5 av 7 hypoteser. Vi finner sammenheng mellom utdanningsvariablene, og at de kan forklare 3,8
format Bachelor Thesis
author Nilsen, Tommy
Johnsen, Torstein Aase
author_facet Nilsen, Tommy
Johnsen, Torstein Aase
author_sort Nilsen, Tommy
title Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
title_short Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
title_full Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
title_fullStr Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
title_full_unstemmed Entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
title_sort entreprenørskap blant ferdigutdannede økonomer : hvor viktig er utdannelse?
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140230
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Bodø
Finnes
geographic_facet Bodø
Finnes
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140230
_version_ 1766379772570501120