En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 Temaet for denne oppgaven er krisehåndtering i Hurtigruten ASA i lys av teori. Formålet har vært å se på hvordan selskapet har håndtert sin pågående økonomiske krise for å snu de røde tallene om til svarte, for så å se dette...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eilertsen, Sara-Marie, Rognså, Atle Magnar, Sebergsen, Heidi Birgitte
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140226
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140226
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140226 2023-05-15T15:45:27+02:00 En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori Eilertsen, Sara-Marie Rognså, Atle Magnar Sebergsen, Heidi Birgitte 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140226 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140226 bedriftsøkonomi ledelse regnskap økonomistyring VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:44Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 Temaet for denne oppgaven er krisehåndtering i Hurtigruten ASA i lys av teori. Formålet har vært å se på hvordan selskapet har håndtert sin pågående økonomiske krise for å snu de røde tallene om til svarte, for så å se dette opp mot teoretiske anbefalinger. Vi har ved hjelp av en kvalitativ undersøkelse samlet inn data, ved å foreta dybdeintervjuer av direktører og ansatte i Hurtigruten, samt eksperter med en pragmatisk tilnærming til fenomenet krisehåndtering. Denne undersøkelsen har dannet grunnlaget for den empiriske analysen. I vår søken etter å finne årsaken til Hurtigrutens økonomiske krise, avdekket vi at det var flere utslagsgivende faktorer som var skjebnesvangre. Våre funn tilsa at mangelfull konsolidering av tidligere planer, hyppige lederskifter, en rekke engangshendelser, delvis naiv fremtidstro og høye ambisjoner var med på å bringe selskapet inn i den kritiske tilstanden. Resultatet av våre funn tyder på at selskapet hadde en forståelse av at tiltak måtte iverksettes, for å bedre den økonomiske situasjonen i etterkant av fusjonen 2006. Som følge av at resultatene uteble, forverret situasjonen seg, der styret og ledelsen så at nye og mer drastiske grep måtte til. Etter Olav Fjells tiltreden, ultimo 2007, ble det igangsatt en mer intensivert og omfattende prosess med å lage en masterplan som skulle gi Hurtigruten et eksistensgrunnlag. Mai 2008 lanserte selskapet en restruktureringsplan, der siktemålet er å skape et slankere og fremtidsrettet reiselivsselskap med fokus på en sikker og effektiv drift. Analysen vår tyder på at det igangsatte restruktureringsarbeidet i stor grad følger teoretiske anbefalinger, det vil si at empiri samsvarer godt opp mot teori. Effekten av arbeidet med krisehåndteringen har ikke latt seg vente, men hvorvidt Hurtigruten lykkes i selve konsolideringen av endringsvisjonen og forening av bedriftskulturene gjenstår å se. Ytterligere repliserer analysen at krise fører med seg stor grad av usikkerhet i arbeidshverdagen til selskapets ansatte, med bakgrunn i endrede arbeidsmetoder, nedbemanning og deres rolle som bedriftens ansikt utad. Det framkom i vår analyse av det etiske aspektet at dersom prosessen rundt krisehåndteringen oppfattes som rettferdig, vil de ansatte få økt forståelse for de nødvendige tiltak som må iverksettes. Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
regnskap
økonomistyring
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
regnskap
økonomistyring
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Eilertsen, Sara-Marie
Rognså, Atle Magnar
Sebergsen, Heidi Birgitte
En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
regnskap
økonomistyring
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 Temaet for denne oppgaven er krisehåndtering i Hurtigruten ASA i lys av teori. Formålet har vært å se på hvordan selskapet har håndtert sin pågående økonomiske krise for å snu de røde tallene om til svarte, for så å se dette opp mot teoretiske anbefalinger. Vi har ved hjelp av en kvalitativ undersøkelse samlet inn data, ved å foreta dybdeintervjuer av direktører og ansatte i Hurtigruten, samt eksperter med en pragmatisk tilnærming til fenomenet krisehåndtering. Denne undersøkelsen har dannet grunnlaget for den empiriske analysen. I vår søken etter å finne årsaken til Hurtigrutens økonomiske krise, avdekket vi at det var flere utslagsgivende faktorer som var skjebnesvangre. Våre funn tilsa at mangelfull konsolidering av tidligere planer, hyppige lederskifter, en rekke engangshendelser, delvis naiv fremtidstro og høye ambisjoner var med på å bringe selskapet inn i den kritiske tilstanden. Resultatet av våre funn tyder på at selskapet hadde en forståelse av at tiltak måtte iverksettes, for å bedre den økonomiske situasjonen i etterkant av fusjonen 2006. Som følge av at resultatene uteble, forverret situasjonen seg, der styret og ledelsen så at nye og mer drastiske grep måtte til. Etter Olav Fjells tiltreden, ultimo 2007, ble det igangsatt en mer intensivert og omfattende prosess med å lage en masterplan som skulle gi Hurtigruten et eksistensgrunnlag. Mai 2008 lanserte selskapet en restruktureringsplan, der siktemålet er å skape et slankere og fremtidsrettet reiselivsselskap med fokus på en sikker og effektiv drift. Analysen vår tyder på at det igangsatte restruktureringsarbeidet i stor grad følger teoretiske anbefalinger, det vil si at empiri samsvarer godt opp mot teori. Effekten av arbeidet med krisehåndteringen har ikke latt seg vente, men hvorvidt Hurtigruten lykkes i selve konsolideringen av endringsvisjonen og forening av bedriftskulturene gjenstår å se. Ytterligere repliserer analysen at krise fører med seg stor grad av usikkerhet i arbeidshverdagen til selskapets ansatte, med bakgrunn i endrede arbeidsmetoder, nedbemanning og deres rolle som bedriftens ansikt utad. Det framkom i vår analyse av det etiske aspektet at dersom prosessen rundt krisehåndteringen oppfattes som rettferdig, vil de ansatte få økt forståelse for de nødvendige tiltak som må iverksettes.
format Bachelor Thesis
author Eilertsen, Sara-Marie
Rognså, Atle Magnar
Sebergsen, Heidi Birgitte
author_facet Eilertsen, Sara-Marie
Rognså, Atle Magnar
Sebergsen, Heidi Birgitte
author_sort Eilertsen, Sara-Marie
title En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
title_short En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
title_full En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
title_fullStr En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
title_full_unstemmed En analyse av krisehåndteringen i Hurtigruten ASA i lys av teori
title_sort en analyse av krisehåndteringen i hurtigruten asa i lys av teori
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/140226
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140226
_version_ 1766379837662953472