Barn og forbruk. Identitet - en balansegang mellom naturlig utvikling og kommersielt press?

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 I dagens samfunn rettes fokus mot forbruk og forbruksvaner. Kulturen i Norge preges av antagelser om at det er eiendelene som forteller om ens identitet – og at identiteten ikke er noe fast og bestemt, men noe som formes av e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Andreassen, Synnøve, Pettersen, Tone
Format: Bachelor Thesis
Language:Bokmål
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140220
Description
Summary:Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008 I dagens samfunn rettes fokus mot forbruk og forbruksvaner. Kulturen i Norge preges av antagelser om at det er eiendelene som forteller om ens identitet – og at identiteten ikke er noe fast og bestemt, men noe som formes av en selv og kan påvirkes av omgivelsene rundt. I dette foranderlige samfunnet er tilknytning til andre mennesker å anse som avgjørende. Ens egen deltakelse i et fellesskap sender signaler til omgivelsene om fullverdig tilhørighet til forbrukersamfunnet, og fellesskapet bygges ofte på noe deltakerne har til felles – eksempelvis bruk av merker. Ens identitet ligger i dette merket, forbruket av merkevaren symboliserer ens personlighet og reklamen forteller hvilke merker som skal forbrukes – alt etter hvordan en er eller ønsker å være som person. Dette konsumpregede samfunnet er med på å oppdra dagens generasjon barn, til dels uten foreldre og foresattes innflytelse. Barna i dag er selvstendig tenkende individer som opptrer på egenhånd i forbrukersamfunnet i tidlig alder, og allerede i tenårene opplever både omgivelsene og barna selv at de er på vei mot å bli voksne – selv om veien til dette målet nok er lengre enn først antatt. Forbrukersamfunnet retter et stort press også mot denne generasjonen, og kommersiell påvirkning er en naturlig del av hverdagen hos folk flest. Særlig barn møter reklamepresset tidligere enn noensinne. Antagelsene om at identitet utvikles som en balansegang mellom naturlig utvikling og kommersielt press, bygger nå på at kommersielt press veier tyngre og har større påvirkningskraft enn før. Oppgavens formål er derfor å øke forståelsen for hvor hvorvidt barn påvirkes av det økende presset – og problemstillingen søker å finne svar på om økende påvirkning fra ytre faktorer har innflytelse på utviklingen av barns identitet – der tilhørende underproblemstillinger er definert: - Kan økende kommersiell påvirkning ses på som et positivt eller et negativt fenomen for uviklingen av barns identitet? - Hvilken ...