Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 I denne oppgaven har vi tatt for oss kvinnelige entreprenører i Norge og deres motivasjon til oppstart av egen bedrift. Målet i dette casestudiet var å finne svar på hvilke motiver kvinner har og hvilke faktorer som påvirket...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Naustvik, Barbro Serine Ravn, Leines, Marit, Prytz, Tonje
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140210
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140210
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140210 2023-05-15T15:45:24+02:00 Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift? Naustvik, Barbro Serine Ravn Leines, Marit Prytz, Tonje 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140210 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140210 bedriftsøkonomi ledelse entreprenørskap småbedriftsledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2010 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:06Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 I denne oppgaven har vi tatt for oss kvinnelige entreprenører i Norge og deres motivasjon til oppstart av egen bedrift. Målet i dette casestudiet var å finne svar på hvilke motiver kvinner har og hvilke faktorer som påvirket dem til å velge en entreprenøriell karriere fremfor en karriere som ansatt. Problemstillingen vår er som følger: ”Hva er de viktigste motivasjonsfaktorene blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?” For å kunne svare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse i form av fire dybdeintervjuer. Informantene våre har vært kvinnelige entreprenører i Bodø-området, og de holdes anonyme. I oppgaven omtales de som entreprenør 1, entreprenør 2, entreprenør 3 og entreprenør 4. I henhold til problemstillingen har vi i litteraturdelen fire deler som er med på å beskrive de viktigste motivasjonsfaktorene til kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift. Det er den entreprenørielle prosessen (1), entreprenørens ressurser og bakgrunn (2), push og pull- faktorer (3). Og til slutt teorien om planlagt atferd (4). Innenfor den entreprenørielle prosessen har vi sett på hvilke verdier som kan være med på å gjøre forskjell og skape nye verdier. Vi har fokusert på tre dimensjonerer innefor prosessen, den finansielle, den personlige og den sosiale. Innenfor entreprenørens ressurser og bakgrunn har vi sett på hvilke finansielle og menneskelige ressurser som har vært viktige for dem i oppstarten av bedriften. Og i tillegg har vi sett på bakgrunnen til hver entreprenør. Innenfor push og pull- faktorer har vi sett på hvilke positive og negative faktorer som har vært med å motivere kvinnene ved valg av en entreprenøriell karriere. I teorien om planlagt atferd har vi tatt for oss hvilke faktorer som har vært med på å påvirke entreprenørens intensjoner. Her har vi sett på deres holdninger til det å starte egen bedrift, positive eller negative. Deretter har vi sett på hvordan subjektive normer har vært med på å påvirke valget om å bli selvstendig næringsdrivende, en ser med andre ord på i hvor stor grad familie og venner har vært med på å påvirke dette valget. Til slutt har vi sett på hvilken oppfattet kontroll entreprenørene har hatt til det å starte egen bedrift. Dette kan forklares som entreprenørens mestringskontroll. Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
entreprenørskap
småbedriftsledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
entreprenørskap
småbedriftsledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Naustvik, Barbro Serine Ravn
Leines, Marit
Prytz, Tonje
Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
entreprenørskap
småbedriftsledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010 I denne oppgaven har vi tatt for oss kvinnelige entreprenører i Norge og deres motivasjon til oppstart av egen bedrift. Målet i dette casestudiet var å finne svar på hvilke motiver kvinner har og hvilke faktorer som påvirket dem til å velge en entreprenøriell karriere fremfor en karriere som ansatt. Problemstillingen vår er som følger: ”Hva er de viktigste motivasjonsfaktorene blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?” For å kunne svare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse i form av fire dybdeintervjuer. Informantene våre har vært kvinnelige entreprenører i Bodø-området, og de holdes anonyme. I oppgaven omtales de som entreprenør 1, entreprenør 2, entreprenør 3 og entreprenør 4. I henhold til problemstillingen har vi i litteraturdelen fire deler som er med på å beskrive de viktigste motivasjonsfaktorene til kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift. Det er den entreprenørielle prosessen (1), entreprenørens ressurser og bakgrunn (2), push og pull- faktorer (3). Og til slutt teorien om planlagt atferd (4). Innenfor den entreprenørielle prosessen har vi sett på hvilke verdier som kan være med på å gjøre forskjell og skape nye verdier. Vi har fokusert på tre dimensjonerer innefor prosessen, den finansielle, den personlige og den sosiale. Innenfor entreprenørens ressurser og bakgrunn har vi sett på hvilke finansielle og menneskelige ressurser som har vært viktige for dem i oppstarten av bedriften. Og i tillegg har vi sett på bakgrunnen til hver entreprenør. Innenfor push og pull- faktorer har vi sett på hvilke positive og negative faktorer som har vært med å motivere kvinnene ved valg av en entreprenøriell karriere. I teorien om planlagt atferd har vi tatt for oss hvilke faktorer som har vært med på å påvirke entreprenørens intensjoner. Her har vi sett på deres holdninger til det å starte egen bedrift, positive eller negative. Deretter har vi sett på hvordan subjektive normer har vært med på å påvirke valget om å bli selvstendig næringsdrivende, en ser med andre ord på i hvor stor grad familie og venner har vært med på å påvirke dette valget. Til slutt har vi sett på hvilken oppfattet kontroll entreprenørene har hatt til det å starte egen bedrift. Dette kan forklares som entreprenørens mestringskontroll.
format Bachelor Thesis
author Naustvik, Barbro Serine Ravn
Leines, Marit
Prytz, Tonje
author_facet Naustvik, Barbro Serine Ravn
Leines, Marit
Prytz, Tonje
author_sort Naustvik, Barbro Serine Ravn
title Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
title_short Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
title_full Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
title_fullStr Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
title_full_unstemmed Motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
title_sort motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører : hva er de viktigste motivasjonsfaktorer blant kvinnelige entreprenører ved oppstart av egen bedrift?
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/140210
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
geographic Bodø
Verdier
geographic_facet Bodø
Verdier
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140210
_version_ 1766379776571867136