Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker

Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 De siste årene har Norge vært preget av en økonomisk endring. Finanskrisen kom til Norge i august 2007, og førte med seg mange ringvirkninger i det norske samfunnet. En av ringvirkningene er arbeidsledighet og permitteringer....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jacobsen, Tina Tednes, Olsen, Stine-Aileen
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bodø 2009
Subjects:
Bor
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140186
id ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140186
record_format openpolar
spelling ftnorduniv:oai:nordopen.nord.no:11250/140186 2023-05-15T15:45:27+02:00 Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker Jacobsen, Tina Tednes Olsen, Stine-Aileen 2009 307447 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/140186 nob nob Høgskolen i Bodø http://hdl.handle.net/11250/140186 bedriftsøkonomi ledelse VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Bachelor thesis 2009 ftnorduniv 2021-07-13T18:12:37Z Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 De siste årene har Norge vært preget av en økonomisk endring. Finanskrisen kom til Norge i august 2007, og førte med seg mange ringvirkninger i det norske samfunnet. En av ringvirkningene er arbeidsledighet og permitteringer. Det har blitt iverksatt mange tiltak for å dempe denne krisen. Konkurser er en av innvirkningene denne krisen har fått. Konsekvensen av dette er permitteringer. NAV er et statlig forvaltningsorgan som er hjelpsom mot de menneskene som blir rammet av dette. Problemstillingen vår bygger på hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og brukerne. Vi har bygget opp studien vår etter GAP-modellen, og har hentet inn ulike teorier for å avspeile om der finnes et gap mellom det brukerne forventer og opplever i møtet med NAV. Vi vil presentere ulike teorier om servicekvalitet, kommunikasjon, forventninger og tillit. Vi valgte kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Dette ble gjort ved dybdeintervju av to medarbeidere i NAV. I tillegg er studien basert på en brukerundersøkelse gjort av NAV i 2008. Vi drøftet funnene våre sammen med teori, og fant et gap mellom det brukerne forventet i teorien og det de opplevde i praksis. De største forskjellene fantes mellom brukernes forventninger og opplevelser når det kom til tilgjengelighet og kunnskaper om lover og regelverk. Brukerne har ulike forventninger når de kommer til NAV, og disse kan deles opp i uklare, klare og underforståtte forventninger. NAV har omformet mange oppfattninger av forventninger i servicespesifikasjoner. Hjemmesidene til NAV, www.nav.no er jevnlig oppdatert med mange ulike funksjoner, som de mener møter brukernes forventninger og behov - noe som brukerne også synes. Andre kommunikasjonskanaler som NAV bruker, er telefon, e-post, SMS og brev, i tillegg til de fysiske møtene de har med brukerne. 70 % av 7400 respondenter var fornøyd med kvaliteten til NAV helhetlig sett, noe som ble gjenspeilet i analysen vår. I konklusjonen fant vi at brukerne vil si at gapet skyldes serviceleveransen fra NAV, mens NAV vil si det skyldes forventningene til brukerne og leveransen de selv gir. Vi kom med forslag om hva vi syntes NAV kunne forbedre, slik som å gi de ansatte bedre opplæring i lover og regelverk, samt å redusere ventetiden på telefon. Brukerne vil aldri bli 100 % fornøyde, uansett hva NAV gjør for å i møtekomme realistiske forventninger. En mulig årsak kan være fordi det alltid vil eksistere urealistiske forventninger. Vi skrev om hva NAV gjorde bra, slik som nettsidene og kommunikasjon. Til slutt fortalte vi hva vi syntes om NAV som en serviceorganisasjon i det norske samfunnet. NAV er et bra tilbud for den norske befolkningen, og vi burde være heldige som bor i et land med en slik tjeneste. Bachelor Thesis Bodø Open archive Nord universitet Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Bor ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection Open archive Nord universitet
op_collection_id ftnorduniv
language Norwegian Bokmål
topic bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Jacobsen, Tina Tednes
Olsen, Stine-Aileen
Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
topic_facet bedriftsøkonomi
ledelse
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009 De siste årene har Norge vært preget av en økonomisk endring. Finanskrisen kom til Norge i august 2007, og førte med seg mange ringvirkninger i det norske samfunnet. En av ringvirkningene er arbeidsledighet og permitteringer. Det har blitt iverksatt mange tiltak for å dempe denne krisen. Konkurser er en av innvirkningene denne krisen har fått. Konsekvensen av dette er permitteringer. NAV er et statlig forvaltningsorgan som er hjelpsom mot de menneskene som blir rammet av dette. Problemstillingen vår bygger på hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og brukerne. Vi har bygget opp studien vår etter GAP-modellen, og har hentet inn ulike teorier for å avspeile om der finnes et gap mellom det brukerne forventer og opplever i møtet med NAV. Vi vil presentere ulike teorier om servicekvalitet, kommunikasjon, forventninger og tillit. Vi valgte kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Dette ble gjort ved dybdeintervju av to medarbeidere i NAV. I tillegg er studien basert på en brukerundersøkelse gjort av NAV i 2008. Vi drøftet funnene våre sammen med teori, og fant et gap mellom det brukerne forventet i teorien og det de opplevde i praksis. De største forskjellene fantes mellom brukernes forventninger og opplevelser når det kom til tilgjengelighet og kunnskaper om lover og regelverk. Brukerne har ulike forventninger når de kommer til NAV, og disse kan deles opp i uklare, klare og underforståtte forventninger. NAV har omformet mange oppfattninger av forventninger i servicespesifikasjoner. Hjemmesidene til NAV, www.nav.no er jevnlig oppdatert med mange ulike funksjoner, som de mener møter brukernes forventninger og behov - noe som brukerne også synes. Andre kommunikasjonskanaler som NAV bruker, er telefon, e-post, SMS og brev, i tillegg til de fysiske møtene de har med brukerne. 70 % av 7400 respondenter var fornøyd med kvaliteten til NAV helhetlig sett, noe som ble gjenspeilet i analysen vår. I konklusjonen fant vi at brukerne vil si at gapet skyldes serviceleveransen fra NAV, mens NAV vil si det skyldes forventningene til brukerne og leveransen de selv gir. Vi kom med forslag om hva vi syntes NAV kunne forbedre, slik som å gi de ansatte bedre opplæring i lover og regelverk, samt å redusere ventetiden på telefon. Brukerne vil aldri bli 100 % fornøyde, uansett hva NAV gjør for å i møtekomme realistiske forventninger. En mulig årsak kan være fordi det alltid vil eksistere urealistiske forventninger. Vi skrev om hva NAV gjorde bra, slik som nettsidene og kommunikasjon. Til slutt fortalte vi hva vi syntes om NAV som en serviceorganisasjon i det norske samfunnet. NAV er et bra tilbud for den norske befolkningen, og vi burde være heldige som bor i et land med en slik tjeneste.
format Bachelor Thesis
author Jacobsen, Tina Tednes
Olsen, Stine-Aileen
author_facet Jacobsen, Tina Tednes
Olsen, Stine-Aileen
author_sort Jacobsen, Tina Tednes
title Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
title_short Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
title_full Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
title_fullStr Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
title_full_unstemmed Servicekvalitet i NAV : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom NAV og bruker
title_sort servicekvalitet i nav : en kvalitativ studie om hvordan servicekvaliteten er mellom nav og bruker
publisher Høgskolen i Bodø
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/140186
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(126.850,126.850,61.750,61.750)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Bodø
Bor
Finnes
Synes
geographic_facet Bodø
Bor
Finnes
Synes
genre Bodø
genre_facet Bodø
op_relation http://hdl.handle.net/11250/140186
_version_ 1766379845740134400