Barn som pårørende når foreldre er psykisk syke : hvordan følges barn av psykisk syke foreldre opp i forbindelse med behandling av foreldrene?

Masteroppgave i sosialt arbeid - Universitetet i Nordland, 2011 Våre styresmakter sender til stadighet ut stortingsmeldinger, NOU, forskrifter, retningslinjer og regelverk i forhold til barns oppvekstarenaer, det være seg helsestasjoner, barnehager, skoler og andre arenaer som barn er i kontakt med...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helmersen, Bodil
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Nordland 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/140108
Description
Summary:Masteroppgave i sosialt arbeid - Universitetet i Nordland, 2011 Våre styresmakter sender til stadighet ut stortingsmeldinger, NOU, forskrifter, retningslinjer og regelverk i forhold til barns oppvekstarenaer, det være seg helsestasjoner, barnehager, skoler og andre arenaer som barn er i kontakt med eller der de tilbringer sin tid. Et ord går igjen over alt og det er "forebygging", og samtidig sier forskning at hver femte barn har psykiske problemer i varierende grad(Borgen/Garløv200 1). En del av barna som får psykiske problemer uttaler selv at de har hatt en negativ erfaring med barnehager og skoler i betydning av, at de har opplevd sin verden vanskelig men at ingen har sett dem og tatt tak i problemene. Ønsker med denne studien å kunne bringe frem kunnskap om hvordan forebyggende arbeid har fokus i utdanning og praksis på helsestasjoner/skolehelsetjenesten, i barnehager og skoler. Hva lærer de ulike yrkesgruppene gjennom utdanning og praksis. Er det prosedyrer for å håndtere de observasjoner som blir gjort av uvanlig, endret eller avvikende atferd hos barn. Hvilke andre faginstanser er aktuelle samarbeidspartnere i oppfølging av de barna som sliter og har det vanskelig, og hvordan oppleves samarbeid med samarbeidspartnerne. Hvordan er samarbeidet med familien rundt barna som har det vanskelig. Denne studien består av syv kvalitative intervju med ansatte på de tre arenaer jeg har valgt ut. Gjennom intervjuene er det kommet frem at alle mine informanter arbeider forebyggende på sine arenaer, men at utdanningens fokus på dette varier i de ulike yrkesgruppene. Felles prosedyrer og handlingsplaner finnes hos helsesøstrene og i de kommunale barnehagene, mens i grunnskolene er dette overlatt til hver enkelt skole å utarbeide. Alle arenaene har tilgang på samarbeidspartnere i saker for oppfølging, men tilgjengeligheten varierer og det gjør også mandatene de forskjellige yrkesgruppene har til å involvere andre faggrupper. Foreldrene er de viktigste samarbeidspartnere for å få et godt tiltak og best mulig resultat hos ...