Evaluering av Nordplus

NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har på oppdrag fra Nordisk ministerråd evaluert Nordplus Rammeprogram og Nordplus Nordiske Språk- og Kulturprogram for perioden 2008-2011. Nordplus er Nordisk ministerråds største udanningsprogram innenfor livslang læring. Pr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stensaker, Bjørn, Spord Borgen, Jorunn, Musial, Kazimierz, Schwach, Vera
Format: Book
Language:Norwegian
Published: København : Nordisk ministerråd 2011
Subjects:
Bak
Online Access:http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-346
https://doi.org/10.6027/TN2011-516
id ftnordiccouncil:oai:DiVA.org:norden-346
record_format openpolar
spelling ftnordiccouncil:oai:DiVA.org:norden-346 2023-05-15T16:18:40+02:00 Evaluering av Nordplus Stensaker, Bjørn Spord Borgen, Jorunn Musial, Kazimierz Schwach, Vera 2011 application/pdf http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-346 https://doi.org/10.6027/TN2011-516 nor nor København : Nordisk ministerråd TemaNord, 0908-6692 2011:516 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-346 urn:isbn:978-92-893-2204-1 doi:10.6027/TN2011-516 info:eu-repo/semantics/openAccess aikuiskoulutus lukiokoulutus Koulutus peruskoulu esikoulu korkea-asteen koulutus kielet Voksenuddannelse Gymnasieuddannelse Uddannelse Grundskole Før skole Højere uddannelse Sprog Fullorðinsfræðsla Framhaldskólanám Menntun Grunnskóli Fyrir skóla Háskólanám Tungumál Voksenopplæring Videregående utdannelse Utdanning Grunnskole Førskole Høyere utdannelse Språk Book info:eu-repo/semantics/book text 2011 ftnordiccouncil https://doi.org/10.6027/TN2011-516 2022-08-18T20:26:25Z NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har på oppdrag fra Nordisk ministerråd evaluert Nordplus Rammeprogram og Nordplus Nordiske Språk- og Kulturprogram for perioden 2008-2011. Nordplus er Nordisk ministerråds største udanningsprogram innenfor livslang læring. Programmene består av Nordplus Rammeprogram der de baltiske landene Estland, Latvia og Litauen fra 2008 deltar på likefot med de fem nordiske landene Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland samt de tre selvstyrte områdene Grønland, Færøyene og Åland. Nordplus Rammeprogram består de tre sektorprogram, henholdsvis Nordplus Junior, Nordplus Høyere Utdanning og Nordplus Voksen, samt det tverrsektorielle Nordplus Horisontal. Assosiert til rammeprogrammet finnes Nordplus Nordiske Språk og Kulturprogrammet som kun har nordisk deltakelse. Formålet med evalueringen var å danne et grunnlag for en eventuell videreføring av Nordplus programmene etter 2011, samt å vurdere hvorvidt det var behov for endringer i programmene. Sentrale spørsmål i evalueringen har vært: Hvordan har programmene fungert i programperioden, herunder blant annet programstrukturen og programkomiteene? Hvilke resultater er oppnådd sett i forhold til de overordnede målsetninger med innføringen av de nye programmene? Hvordan har integreringen av de baltiske landene lykkes? Hvordan er profilering, spredning og oppfølging av erfaringer og resultater fra programmene gjennomført? Hvordan fungerer administrasjonen av programmet, herunder blant annet det elektroniske søknads- og rapporteringssystemet (ARS)? Forskerne bak evalueringsrapporten peker på 3 scenarier som mulige utviklingsveier for Nordplus, og gir konkrete forslag til endringer i programmet. Book Færøyene Grønland norden (Nordic Council of Ministers): Publications (DiVA) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Korkea ENVELOPE(23.817,23.817,65.583,65.583)
institution Open Polar
collection norden (Nordic Council of Ministers): Publications (DiVA)
op_collection_id ftnordiccouncil
language Norwegian
topic aikuiskoulutus
lukiokoulutus
Koulutus
peruskoulu
esikoulu
korkea-asteen koulutus
kielet
Voksenuddannelse
Gymnasieuddannelse
Uddannelse
Grundskole
Før skole
Højere uddannelse
Sprog
Fullorðinsfræðsla
Framhaldskólanám
Menntun
Grunnskóli
Fyrir skóla
Háskólanám
Tungumál
Voksenopplæring
Videregående utdannelse
Utdanning
Grunnskole
Førskole
Høyere utdannelse
Språk
spellingShingle aikuiskoulutus
lukiokoulutus
Koulutus
peruskoulu
esikoulu
korkea-asteen koulutus
kielet
Voksenuddannelse
Gymnasieuddannelse
Uddannelse
Grundskole
Før skole
Højere uddannelse
Sprog
Fullorðinsfræðsla
Framhaldskólanám
Menntun
Grunnskóli
Fyrir skóla
Háskólanám
Tungumál
Voksenopplæring
Videregående utdannelse
Utdanning
Grunnskole
Førskole
Høyere utdannelse
Språk
Stensaker, Bjørn
Spord Borgen, Jorunn
Musial, Kazimierz
Schwach, Vera
Evaluering av Nordplus
topic_facet aikuiskoulutus
lukiokoulutus
Koulutus
peruskoulu
esikoulu
korkea-asteen koulutus
kielet
Voksenuddannelse
Gymnasieuddannelse
Uddannelse
Grundskole
Før skole
Højere uddannelse
Sprog
Fullorðinsfræðsla
Framhaldskólanám
Menntun
Grunnskóli
Fyrir skóla
Háskólanám
Tungumál
Voksenopplæring
Videregående utdannelse
Utdanning
Grunnskole
Førskole
Høyere utdannelse
Språk
description NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) har på oppdrag fra Nordisk ministerråd evaluert Nordplus Rammeprogram og Nordplus Nordiske Språk- og Kulturprogram for perioden 2008-2011. Nordplus er Nordisk ministerråds største udanningsprogram innenfor livslang læring. Programmene består av Nordplus Rammeprogram der de baltiske landene Estland, Latvia og Litauen fra 2008 deltar på likefot med de fem nordiske landene Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland samt de tre selvstyrte områdene Grønland, Færøyene og Åland. Nordplus Rammeprogram består de tre sektorprogram, henholdsvis Nordplus Junior, Nordplus Høyere Utdanning og Nordplus Voksen, samt det tverrsektorielle Nordplus Horisontal. Assosiert til rammeprogrammet finnes Nordplus Nordiske Språk og Kulturprogrammet som kun har nordisk deltakelse. Formålet med evalueringen var å danne et grunnlag for en eventuell videreføring av Nordplus programmene etter 2011, samt å vurdere hvorvidt det var behov for endringer i programmene. Sentrale spørsmål i evalueringen har vært: Hvordan har programmene fungert i programperioden, herunder blant annet programstrukturen og programkomiteene? Hvilke resultater er oppnådd sett i forhold til de overordnede målsetninger med innføringen av de nye programmene? Hvordan har integreringen av de baltiske landene lykkes? Hvordan er profilering, spredning og oppfølging av erfaringer og resultater fra programmene gjennomført? Hvordan fungerer administrasjonen av programmet, herunder blant annet det elektroniske søknads- og rapporteringssystemet (ARS)? Forskerne bak evalueringsrapporten peker på 3 scenarier som mulige utviklingsveier for Nordplus, og gir konkrete forslag til endringer i programmet.
format Book
author Stensaker, Bjørn
Spord Borgen, Jorunn
Musial, Kazimierz
Schwach, Vera
author_facet Stensaker, Bjørn
Spord Borgen, Jorunn
Musial, Kazimierz
Schwach, Vera
author_sort Stensaker, Bjørn
title Evaluering av Nordplus
title_short Evaluering av Nordplus
title_full Evaluering av Nordplus
title_fullStr Evaluering av Nordplus
title_full_unstemmed Evaluering av Nordplus
title_sort evaluering av nordplus
publisher København : Nordisk ministerråd
publishDate 2011
url http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-346
https://doi.org/10.6027/TN2011-516
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(23.817,23.817,65.583,65.583)
geographic Bak
Finnes
Korkea
geographic_facet Bak
Finnes
Korkea
genre Færøyene
Grønland
genre_facet Færøyene
Grønland
op_relation TemaNord, 0908-6692
2011:516
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:norden:org:diva-346
urn:isbn:978-92-893-2204-1
doi:10.6027/TN2011-516
op_rights info:eu-repo/semantics/openAccess
op_doi https://doi.org/10.6027/TN2011-516
_version_ 1766004883079561216