Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten
Nofima er av Nærings- og fiskeridepartementet bedt om å gjennomføre en evaluering av ulike alternative modeller for kvotefordeling i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Alle de foreslåtte modellene bygger på dagens modell, der det kreves en gitt omsetning av fangst av andre arter, for å få...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | unknown |
Published: |
Nofima AS
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3148939 |
id |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/3148939 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/3148939 2024-09-15T18:06:13+00:00 Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten Steinsbø, Silje Isaksen, John Roald Svorken, Marianne 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3148939 mis unknown Nofima AS Nofima rapportserie Nofima AS: 13526 Nærings- og fiskeridepartementet: 23/6202-7 urn:isbn:978-82-8296-800-3 https://hdl.handle.net/11250/3148939 cristin:2290134 60 28/2024 Research report 2024 ftnofima 2024-09-05T00:04:26Z Nofima er av Nærings- og fiskeridepartementet bedt om å gjennomføre en evaluering av ulike alternative modeller for kvotefordeling i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Alle de foreslåtte modellene bygger på dagens modell, der det kreves en gitt omsetning av fangst av andre arter, for å få «full» kongekrabbekvote. I tillegg til at fartøy må høre hjemme i Finnmark, eller den tidligere lukkede gruppen i dette fisket. Departementet har i sin forespørsel satt opp konkrete alternative justeringer for kvotefordeling, som omhandler krav til førstehåndsomsetning av andre arter (Modell 1 og 2), majoritetseiers status i fiskermanntallet (Modell 3), fartøystørrelse (Modell 4) og tillatelse i lukket gruppe torsk (Modell 5). Rapporten er bygget opp med en kort innledning og fyldigere bakgrunn, før hver av de fem konkrete alternativene belyses med basis i forholdene i Finnmark. Hver av de alternativene modellenes effekter diskuteres opp mot deltakelse, samt mulige fordeler og ulemper opp mot forvaltningsmål i forhold til dagens modell (Modell 0). Analysene tar utgangspunkt i de rådende forhold i 2022. Vi gir ingen anbefaling til hvilken modell for kvotefordeling som bør velges. Det er et privilegium som ligger til myndighetene i deres vurdering opp mot måloppnåelse og et heller sammensatt målhierarki. Men der det er naturlig peker vi på vesentlige fordeler og ulemper ved de ulike modellene. Vi anser at Modell 2 i bedre grad enn Modell 1 kan ivareta prinsippet om at de som er negativt påvirket av kongekrabbe i andre fiskeri skal bli tilgodesett. Modell 3−5 bygger i større grad på objektive kriterier og det finnes argumenter for at modellene kan møte nevnte prinsipp, om enn til ulik grad. Hvorvidt formål om økt lønnsomhet og profesjonalisering treffes kan i noen grad sees i sammenheng med modellenes totale antall kvotefaktorer. Modell 5 reduserer antallet med 30 %, Modell 1 med 20 % og Modell 2 med 15 %. Vi mener likevel at Modell 2, med kortere trinn i kvotestigen, treffer målet bedre enn Modell 1. Modell 3 og 4 ... Report Finnmark Kongekrabbe Finnmark Nofima Knowledge Archive (Brage) |
institution |
Open Polar |
collection |
Nofima Knowledge Archive (Brage) |
op_collection_id |
ftnofima |
language |
unknown |
description |
Nofima er av Nærings- og fiskeridepartementet bedt om å gjennomføre en evaluering av ulike alternative modeller for kvotefordeling i det kvoteregulerte fisket etter kongekrabbe. Alle de foreslåtte modellene bygger på dagens modell, der det kreves en gitt omsetning av fangst av andre arter, for å få «full» kongekrabbekvote. I tillegg til at fartøy må høre hjemme i Finnmark, eller den tidligere lukkede gruppen i dette fisket. Departementet har i sin forespørsel satt opp konkrete alternative justeringer for kvotefordeling, som omhandler krav til førstehåndsomsetning av andre arter (Modell 1 og 2), majoritetseiers status i fiskermanntallet (Modell 3), fartøystørrelse (Modell 4) og tillatelse i lukket gruppe torsk (Modell 5). Rapporten er bygget opp med en kort innledning og fyldigere bakgrunn, før hver av de fem konkrete alternativene belyses med basis i forholdene i Finnmark. Hver av de alternativene modellenes effekter diskuteres opp mot deltakelse, samt mulige fordeler og ulemper opp mot forvaltningsmål i forhold til dagens modell (Modell 0). Analysene tar utgangspunkt i de rådende forhold i 2022. Vi gir ingen anbefaling til hvilken modell for kvotefordeling som bør velges. Det er et privilegium som ligger til myndighetene i deres vurdering opp mot måloppnåelse og et heller sammensatt målhierarki. Men der det er naturlig peker vi på vesentlige fordeler og ulemper ved de ulike modellene. Vi anser at Modell 2 i bedre grad enn Modell 1 kan ivareta prinsippet om at de som er negativt påvirket av kongekrabbe i andre fiskeri skal bli tilgodesett. Modell 3−5 bygger i større grad på objektive kriterier og det finnes argumenter for at modellene kan møte nevnte prinsipp, om enn til ulik grad. Hvorvidt formål om økt lønnsomhet og profesjonalisering treffes kan i noen grad sees i sammenheng med modellenes totale antall kvotefaktorer. Modell 5 reduserer antallet med 30 %, Modell 1 med 20 % og Modell 2 med 15 %. Vi mener likevel at Modell 2, med kortere trinn i kvotestigen, treffer målet bedre enn Modell 1. Modell 3 og 4 ... |
format |
Report |
author |
Steinsbø, Silje Isaksen, John Roald Svorken, Marianne |
spellingShingle |
Steinsbø, Silje Isaksen, John Roald Svorken, Marianne Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
author_facet |
Steinsbø, Silje Isaksen, John Roald Svorken, Marianne |
author_sort |
Steinsbø, Silje |
title |
Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
title_short |
Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
title_full |
Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
title_fullStr |
Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
title_full_unstemmed |
Kongekrabbe og omsetningskrav – Ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
title_sort |
kongekrabbe og omsetningskrav – ulike modeller for fordeling i den kvoteregulerte fangsten |
publisher |
Nofima AS |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3148939 |
genre |
Finnmark Kongekrabbe Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Kongekrabbe Finnmark |
op_source |
60 28/2024 |
op_relation |
Nofima rapportserie Nofima AS: 13526 Nærings- og fiskeridepartementet: 23/6202-7 urn:isbn:978-82-8296-800-3 https://hdl.handle.net/11250/3148939 cristin:2290134 |
_version_ |
1810443704146591744 |