Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen
- Denne rapporten tar for seg hvordan kunnskapsgrunnlag relatert til havbruksnæringens samfunnsøkonomiske ringvirkninger kan brukes som innspill i kystsoneplanleggingsprosesser. «Kystplan Helgeland» er et prosjekt som pågår, hvor målet er å få utformet og vedtatt en interkommunal kystsoneplan for 13...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/283177 |
id |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/283177 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/283177 2023-05-15T16:34:08+02:00 Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen Robertsen, Roy Andreassen, Otto 2015-05-04T12:38:56Z application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/283177 nor nor https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=aoQx7b1BS%2bZEQRQz3e5gE89sNoKsulyWk2K1WkX5Z7A%3d&docid=0cbcb8f7c7d9d4e89bdefba480dd05f6d Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900911 Nofima AS: 10675 Nofima rapportserie. 23 p. Nofima AS, 2014 urn:isbn:978-82-8296-218-6 http://hdl.handle.net/11250/283177 cristin:1207626 Research report 2015 ftnofima 2022-11-18T06:51:08Z - Denne rapporten tar for seg hvordan kunnskapsgrunnlag relatert til havbruksnæringens samfunnsøkonomiske ringvirkninger kan brukes som innspill i kystsoneplanleggingsprosesser. «Kystplan Helgeland» er et prosjekt som pågår, hvor målet er å få utformet og vedtatt en interkommunal kystsoneplan for 13 kommuner på Helgeland. I denne type planprosesser vil avsettingen av areal for akvakultur avhenge av hvilke avveiinger som gjøres i forhold til andre bruks- og verneinteresser Havbruksnæringen møter en skjerpet kamp om arealressursene i kystsonen. Mange kystkommuner er blitt mer betinget positiv til havbruksnæringen og ønsker mer igjen i form av verdiskaping og sysselsetting for å avsette areal til akvakultur (Isaksen et al., 2012). Kommunene viser samtidig til at de i liten grad har tilgjengelig kunnskap om havbruksnæringens positive ringvirkninger når de foretar avveiinger av hvordan kystarealet skal disponeres (Isaksen et al., 2012, Torsethaugen et al,. 2014). Arealdisponeringer i sjø, på både tiltaks- og plannivå omfattes av et regime for konsekvensutredninger (KU). Det er grunnleggende i forbindelse med konsekvensutredninger at det skal inngå avveiinger mellom både positive og negativer effekter på miljø og samfunn. For havbruksnæringen synes praktiseringen av KU-regimet i liten grad å inkludere havbruksnæringens positive effekter (Andreassen et al., 2011). Det er også vist at, med økt industrialisering av både primærproduksjon og leverandørindustrien har havbruksnæringens sysselsetting og verdiskapingen endret geografisk nedslagsfelt på tvers av kommunegrenser og samtidig blitt mindre synbart enn tidligere (Robertsen et al., 2012). For havbruksnæringens legitimitet og vilje til å prioritere areal til akvakultur vil det derfor være av interesse å synliggjøre hvordan kunnskap om havbruksnæringens samfunnsøkonomiske ringvirkninger kan opparbeides og knyttes til interkommunale planprosesser. Vårt fokus i denne rapporten vil være å lage ett case som viser ringvirkninger av havbruksaktivitet lokalt, regionalt og ... Report Helgeland Nofima Knowledge Archive (Brage) Andreassen ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) Helgeland Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
Nofima Knowledge Archive (Brage) |
op_collection_id |
ftnofima |
language |
Norwegian |
description |
- Denne rapporten tar for seg hvordan kunnskapsgrunnlag relatert til havbruksnæringens samfunnsøkonomiske ringvirkninger kan brukes som innspill i kystsoneplanleggingsprosesser. «Kystplan Helgeland» er et prosjekt som pågår, hvor målet er å få utformet og vedtatt en interkommunal kystsoneplan for 13 kommuner på Helgeland. I denne type planprosesser vil avsettingen av areal for akvakultur avhenge av hvilke avveiinger som gjøres i forhold til andre bruks- og verneinteresser Havbruksnæringen møter en skjerpet kamp om arealressursene i kystsonen. Mange kystkommuner er blitt mer betinget positiv til havbruksnæringen og ønsker mer igjen i form av verdiskaping og sysselsetting for å avsette areal til akvakultur (Isaksen et al., 2012). Kommunene viser samtidig til at de i liten grad har tilgjengelig kunnskap om havbruksnæringens positive ringvirkninger når de foretar avveiinger av hvordan kystarealet skal disponeres (Isaksen et al., 2012, Torsethaugen et al,. 2014). Arealdisponeringer i sjø, på både tiltaks- og plannivå omfattes av et regime for konsekvensutredninger (KU). Det er grunnleggende i forbindelse med konsekvensutredninger at det skal inngå avveiinger mellom både positive og negativer effekter på miljø og samfunn. For havbruksnæringen synes praktiseringen av KU-regimet i liten grad å inkludere havbruksnæringens positive effekter (Andreassen et al., 2011). Det er også vist at, med økt industrialisering av både primærproduksjon og leverandørindustrien har havbruksnæringens sysselsetting og verdiskapingen endret geografisk nedslagsfelt på tvers av kommunegrenser og samtidig blitt mindre synbart enn tidligere (Robertsen et al., 2012). For havbruksnæringens legitimitet og vilje til å prioritere areal til akvakultur vil det derfor være av interesse å synliggjøre hvordan kunnskap om havbruksnæringens samfunnsøkonomiske ringvirkninger kan opparbeides og knyttes til interkommunale planprosesser. Vårt fokus i denne rapporten vil være å lage ett case som viser ringvirkninger av havbruksaktivitet lokalt, regionalt og ... |
format |
Report |
author |
Robertsen, Roy Andreassen, Otto |
spellingShingle |
Robertsen, Roy Andreassen, Otto Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
author_facet |
Robertsen, Roy Andreassen, Otto |
author_sort |
Robertsen, Roy |
title |
Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
title_short |
Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
title_full |
Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
title_fullStr |
Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
title_full_unstemmed |
Interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
title_sort |
interkommunal kystsoneplanlegging – samfunnsøkonomiske ringvirkninger fra havbruksnæringen |
publishDate |
2015 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/283177 |
long_lat |
ENVELOPE(-57.769,-57.769,-63.899,-63.899) ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Andreassen Helgeland Synes |
geographic_facet |
Andreassen Helgeland Synes |
genre |
Helgeland |
genre_facet |
Helgeland |
op_relation |
https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=aoQx7b1BS%2bZEQRQz3e5gE89sNoKsulyWk2K1WkX5Z7A%3d&docid=0cbcb8f7c7d9d4e89bdefba480dd05f6d Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900911 Nofima AS: 10675 Nofima rapportserie. 23 p. Nofima AS, 2014 urn:isbn:978-82-8296-218-6 http://hdl.handle.net/11250/283177 cristin:1207626 |
_version_ |
1766023890934431744 |