Følgeprosjekt LMV AS

LMV AS ble etablert i 2007 for å fungere som mottaksanlegg for restitusjon av levendefanget torsk. Eierne av selskapet er foredlingsbedriften Gunnar Klo AS og eierne av tre fiskefartøy. I dette prosjektet er driften av selskapet studert fra et økonomisk ståsted. I tillegg til akklimeringsanlegget ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hermansen, Øystein, Dreyer, Bent
Format: Report
Language:unknown
Published: Nofima AS 2008
Subjects:
Bak
Klo
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2576852
id ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2576852
record_format openpolar
spelling ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2576852 2023-05-15T15:39:55+02:00 Følgeprosjekt LMV AS Rapport/Report 12/2008 English summary Hermansen, Øystein Dreyer, Bent 2008 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2576852 mis unknown Nofima AS Nofima rapportserie https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=DEoUU9ELsn1xpU%2fUhIf38ERxNnlzFA2PzsfP11DJL%2fE%3d&docid=0221648a71fc04ca69612db90baf2d1d7 Nofima AS: 20443 urn:isbn:978-82-7251-643-6 http://hdl.handle.net/11250/2576852 cristin:1216182 25 12/2008 Research report 2008 ftnofima 2022-11-18T06:51:17Z LMV AS ble etablert i 2007 for å fungere som mottaksanlegg for restitusjon av levendefanget torsk. Eierne av selskapet er foredlingsbedriften Gunnar Klo AS og eierne av tre fiskefartøy. I dette prosjektet er driften av selskapet studert fra et økonomisk ståsted. I tillegg til akklimeringsanlegget har vi også tatt for oss økonomien i fartøyleddet. Det er her gjort vurderinger med og uten regjeringens kvotebonus for levendefangst. Aktørene bak LMV har drevet levendefangst av torsk i flere år, og investeringene preges av en lærekurve. De nødvendige investeringene er derfor estimert med basis i deres erfaringer og informasjon om et fartøy som nylig er bygd om. Investeringene er svært avhengige av fartøyets utforming. For fartøy mellom 21 og 28 m anslås investeringsbehovet til 250–500.000 kr. Viktige poster er dobbeltbunn, pumper og sorteringsbinge. Levendefangst gir høyere enhetskostnader enn tradisjonell fangst, men samtidig høyere salgspris. Viktige kostnadsdrivere er flere fiskedøgn som følge av lavere føringskapasitet, økt lott på grunn av høyere delingsfangst, kapitalkostnader fra investeringene, drivstoff til pumper og ekstra gange og ingen inntekt fra biprodukter som lever og hoder. For et fartøy som setter av 81,5 tonn til levendefangst og oppnår 80 % overlevelse gir dette en resultatøkning på 45.000 kr, noe som representerer en internrente på 17 %. Dersom levendefangst avregnes med 80 % mot kvoten øker resultatet med 215.000 kr. LMV AS etablerte to restitusjonsanlegg, som ble plassert på Myre i Vesterålen og i Båtsfjord. Investeringene beløp seg til i overkant av 1 million kr. Anleggene tok i mot 280 tonn levende torsk i løpet av 2007. Driften var ikke ment å gi overskudd, og anlegget fikk betalt 1,15 kr per kg som ble satt inn. Dette ga et resultat eksklusiv tilskudd på -44.000 kr. Det er betydelig ledig kapasitet i anleggene, og kostnadene er i hovedsak faste, daglig ettersyn og kapital. Dette betyr at med høyere produksjon vil enhetskostnadene kunne bli betydelig lavere. Rapport/Report 12/2008 English ... Report Båtsfjord Vesterålen Nofima Knowledge Archive (Brage) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Gunnar ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384) Klo ENVELOPE(15.171,15.171,68.983,68.983) Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Myre ENVELOPE(19.574,19.574,70.012,70.012) Vesterålen ENVELOPE(14.939,14.939,68.754,68.754)
institution Open Polar
collection Nofima Knowledge Archive (Brage)
op_collection_id ftnofima
language unknown
description LMV AS ble etablert i 2007 for å fungere som mottaksanlegg for restitusjon av levendefanget torsk. Eierne av selskapet er foredlingsbedriften Gunnar Klo AS og eierne av tre fiskefartøy. I dette prosjektet er driften av selskapet studert fra et økonomisk ståsted. I tillegg til akklimeringsanlegget har vi også tatt for oss økonomien i fartøyleddet. Det er her gjort vurderinger med og uten regjeringens kvotebonus for levendefangst. Aktørene bak LMV har drevet levendefangst av torsk i flere år, og investeringene preges av en lærekurve. De nødvendige investeringene er derfor estimert med basis i deres erfaringer og informasjon om et fartøy som nylig er bygd om. Investeringene er svært avhengige av fartøyets utforming. For fartøy mellom 21 og 28 m anslås investeringsbehovet til 250–500.000 kr. Viktige poster er dobbeltbunn, pumper og sorteringsbinge. Levendefangst gir høyere enhetskostnader enn tradisjonell fangst, men samtidig høyere salgspris. Viktige kostnadsdrivere er flere fiskedøgn som følge av lavere føringskapasitet, økt lott på grunn av høyere delingsfangst, kapitalkostnader fra investeringene, drivstoff til pumper og ekstra gange og ingen inntekt fra biprodukter som lever og hoder. For et fartøy som setter av 81,5 tonn til levendefangst og oppnår 80 % overlevelse gir dette en resultatøkning på 45.000 kr, noe som representerer en internrente på 17 %. Dersom levendefangst avregnes med 80 % mot kvoten øker resultatet med 215.000 kr. LMV AS etablerte to restitusjonsanlegg, som ble plassert på Myre i Vesterålen og i Båtsfjord. Investeringene beløp seg til i overkant av 1 million kr. Anleggene tok i mot 280 tonn levende torsk i løpet av 2007. Driften var ikke ment å gi overskudd, og anlegget fikk betalt 1,15 kr per kg som ble satt inn. Dette ga et resultat eksklusiv tilskudd på -44.000 kr. Det er betydelig ledig kapasitet i anleggene, og kostnadene er i hovedsak faste, daglig ettersyn og kapital. Dette betyr at med høyere produksjon vil enhetskostnadene kunne bli betydelig lavere. Rapport/Report 12/2008 English ...
format Report
author Hermansen, Øystein
Dreyer, Bent
spellingShingle Hermansen, Øystein
Dreyer, Bent
Følgeprosjekt LMV AS
author_facet Hermansen, Øystein
Dreyer, Bent
author_sort Hermansen, Øystein
title Følgeprosjekt LMV AS
title_short Følgeprosjekt LMV AS
title_full Følgeprosjekt LMV AS
title_fullStr Følgeprosjekt LMV AS
title_full_unstemmed Følgeprosjekt LMV AS
title_sort følgeprosjekt lmv as
publisher Nofima AS
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/2576852
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(-108.885,-108.885,59.384,59.384)
ENVELOPE(15.171,15.171,68.983,68.983)
ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(19.574,19.574,70.012,70.012)
ENVELOPE(14.939,14.939,68.754,68.754)
geographic Bak
Bygd
Gunnar
Klo
Lever
Myre
Vesterålen
geographic_facet Bak
Bygd
Gunnar
Klo
Lever
Myre
Vesterålen
genre Båtsfjord
Vesterålen
genre_facet Båtsfjord
Vesterålen
op_source 25
12/2008
op_relation Nofima rapportserie
https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=DEoUU9ELsn1xpU%2fUhIf38ERxNnlzFA2PzsfP11DJL%2fE%3d&docid=0221648a71fc04ca69612db90baf2d1d7
Nofima AS: 20443
urn:isbn:978-82-7251-643-6
http://hdl.handle.net/11250/2576852
cristin:1216182
_version_ 1766372005765971968