Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet

Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Egeness, Finn-Arne
Format: Report
Language:unknown
Published: Nofima AS 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2559657
id ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2559657
record_format openpolar
spelling ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2559657 2023-05-15T17:24:08+02:00 Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet Rapport/Report 43/2010 English summary Egeness, Finn-Arne 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2559657 mis unknown Nofima AS Nofima rapportserie https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LxU3L9Xo5YCTxEfubhyEOcd0%2bjIJ5XFh%2fEEpZQWWj0k%3d&docid=07585b342cf5d41aaa9fa56996730bbf3 Nofima AS: 20907 Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900369 urn:isbn:978-82-7251-827-0 http://hdl.handle.net/11250/2559657 cristin:1172482 52 43/2010 Research report 2010 ftnofima 2022-11-18T06:50:58Z Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet. Rapport/Report 43/2010 English summary Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet publishedVersion Report Nord-Norge Nofima Knowledge Archive (Brage) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection Nofima Knowledge Archive (Brage)
op_collection_id ftnofima
language unknown
description Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet. Rapport/Report 43/2010 English summary Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet publishedVersion
format Report
author Egeness, Finn-Arne
spellingShingle Egeness, Finn-Arne
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
author_facet Egeness, Finn-Arne
author_sort Egeness, Finn-Arne
title Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
title_short Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
title_full Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
title_fullStr Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
title_full_unstemmed Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
title_sort nye markeder for pelagisk fisk.en studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
publisher Nofima AS
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/2559657
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_source 52
43/2010
op_relation Nofima rapportserie
https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LxU3L9Xo5YCTxEfubhyEOcd0%2bjIJ5XFh%2fEEpZQWWj0k%3d&docid=07585b342cf5d41aaa9fa56996730bbf3
Nofima AS: 20907
Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900369
urn:isbn:978-82-7251-827-0
http://hdl.handle.net/11250/2559657
cristin:1172482
_version_ 1766115018694197248