Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet
Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild k...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Report |
Language: | unknown |
Published: |
Nofima AS
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2559657 |
id |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2559657 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnofima:oai:nofima.brage.unit.no:11250/2559657 2023-05-15T17:24:08+02:00 Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet Rapport/Report 43/2010 English summary Egeness, Finn-Arne 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2559657 mis unknown Nofima AS Nofima rapportserie https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LxU3L9Xo5YCTxEfubhyEOcd0%2bjIJ5XFh%2fEEpZQWWj0k%3d&docid=07585b342cf5d41aaa9fa56996730bbf3 Nofima AS: 20907 Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900369 urn:isbn:978-82-7251-827-0 http://hdl.handle.net/11250/2559657 cristin:1172482 52 43/2010 Research report 2010 ftnofima 2022-11-18T06:50:58Z Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet. Rapport/Report 43/2010 English summary Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet publishedVersion Report Nord-Norge Nofima Knowledge Archive (Brage) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
institution |
Open Polar |
collection |
Nofima Knowledge Archive (Brage) |
op_collection_id |
ftnofima |
language |
unknown |
description |
Siden norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et begrenset antall markeder, er det viktig at næringen evner å utvikle nye markeder. Hvis næringsaktørene skal lykkes med markedsutvikling trenger de kunnskap. Markedsforskning kan være et relevant hjelpemiddel. Rapporten viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet. Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild. Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og - tilpassning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet. Rapport/Report 43/2010 English summary Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet publishedVersion |
format |
Report |
author |
Egeness, Finn-Arne |
spellingShingle |
Egeness, Finn-Arne Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
author_facet |
Egeness, Finn-Arne |
author_sort |
Egeness, Finn-Arne |
title |
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
title_short |
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
title_full |
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
title_fullStr |
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
title_full_unstemmed |
Nye markeder for pelagisk fisk.En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
title_sort |
nye markeder for pelagisk fisk.en studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet |
publisher |
Nofima AS |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2559657 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Finnes |
geographic_facet |
Finnes |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_source |
52 43/2010 |
op_relation |
Nofima rapportserie https://nofimaas.sharepoint.com/sites/public/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=LxU3L9Xo5YCTxEfubhyEOcd0%2bjIJ5XFh%2fEEpZQWWj0k%3d&docid=07585b342cf5d41aaa9fa56996730bbf3 Nofima AS: 20907 Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond: 900369 urn:isbn:978-82-7251-827-0 http://hdl.handle.net/11250/2559657 cristin:1172482 |
_version_ |
1766115018694197248 |