Markedsbasert elektronisk informasjonsutveksling i rekenæringa (MEIR)

Rekeindustrien i Norge/Nord-Europa står nå overfor store utfordringer knyttet til å være konkurransedyktige i et åpent internasjonalt marked. Norsk rekenæring har tradisjon for innovative løsninger hvor man gikk fra håndpilling til dagens helautomatiserte produksjon. Etableringen og satsing på ny pr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Robertsen, Roy, Larsen, Odd-Inge, Kristoffersen, Lars Jørgen
Format: Report
Language:unknown
Published: Nofima AS 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2557681
Description
Summary:Rekeindustrien i Norge/Nord-Europa står nå overfor store utfordringer knyttet til å være konkurransedyktige i et åpent internasjonalt marked. Norsk rekenæring har tradisjon for innovative løsninger hvor man gikk fra håndpilling til dagens helautomatiserte produksjon. Etableringen og satsing på ny produktkategori for å øke innenlands forbruk er spennende og vårt prosjekt har tatt utgangspunkt i den nye produktporteføljen Lofoten Lyngen reker som fra februar 2011 ble tilgjengelig i detaljvarehandelen på 950 utsalgsteder i landet. Markedskommunikasjon har tradisjonelt vært rettet mot kunde, gjennom generell informasjon om produktkategorien, for eksempel frosne pillede reker. Utviklingen av informasjonsteknologi har gjort det mulig å skreddersy informasjon som kan gjøres tilgjengelig direkte for sluttforbruker, og som er koblet til det produktet som faktisk spises. Med de teknologiske mulighetene til stede så har vi utviklet et nytt web-basert system. Bedriftenes grunndata registreres i material og produksjonsstyringssystemet (Trace.net) og gjenbrukes i WEB løsningen. Med et eget webbasert administrasjonsvektøy TraceWeb kan den enkelte fabrikk lage et sett med regler om hvilken produksjonsinformasjon som skal eksporteres ut fra Trace.Net til en ekstern database. Denne databasen er felles for begge fabrikkene og administreres gjennom en egen webløsning som kalles TraceTrackingWeb. Kunde eller konsument kan nå denne gjennom en internett browser. Rapport/Report 36/2011 English summary Markedsbasert elektronisk informasjonsutveksling i rekenæringa (MEIR) publishedVersion