Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”

Hagen, D., Eide, N.E., Fangel, K., Flyen A.C. & Vistad, O.I. 2012. Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”. NINA Rapport 785. 110 s + vedlegg. Det er stor kunnskapsmangel knyttet til effekter av menneskelig aktivit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hagen, Dagmar, Eide, Nina Elisabeth, Fangel, Kirstin, Flyen, Anne Cathrine, Vistad, Odd Inge
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2642884
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2642884
record_format openpolar
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2642884 2023-05-15T18:29:38+02:00 Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?” Vulnerability assessment and use of visitor sites in Svalbard. Final report from the research project “Environmental impact from human use?” Hagen, Dagmar Eide, Nina Elisabeth Fangel, Kirstin Flyen, Anne Cathrine Vistad, Odd Inge 2012 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2642884 nob nob Norsk institutt for naturforskning (NINA) NINA rapport NINA rapport;785 http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2012/785.pdf urn:isbn:978-82-426-2380-5 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2642884 cristin:912953 © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse Research report 2012 ftninstnf 2021-12-23T07:16:53Z Hagen, D., Eide, N.E., Fangel, K., Flyen A.C. & Vistad, O.I. 2012. Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”. NINA Rapport 785. 110 s + vedlegg. Det er stor kunnskapsmangel knyttet til effekter av menneskelig aktivitet på Svalbards natur og kulturmiljø og hvordan eventuell negativ påvirkning skal håndteres. Det bør være et ideal å komme mest mulig bort fra en ”føre-var”-forvaltning og over til en kunnskapsbasert forvaltning. Forvaltningen trenger legitimitet og aksept for sine beslutninger; det forsterker behovet for faglig kunnskap som grunnlag for avgjørelser og prioriteringer. Samtidig er det en illusjon å tro at faglig kunnskap alltid kan gi tilstrekkelige svar for forvaltningen. Det vil alltid oppstå behov for ny kunnskap og det vil aldri være mulig å vite ”alt”. Naturforvaltning vil også være et verdivalg fordi ulike politiske mål skal realiseres. Målsettingen for prosjektet er å gi forvaltninga kunnskap og verktøy som skal gjøre det lettere å vurdere sårbarheten på enkeltlokaliteter, og som kan danne et helhetlig miljøfaglig grunnlag for å vurdere behovet for eventuelle ferdselsreguleringer. Prosjektet har fire tema: selve ferdselen (hvordan ferdselen foregår, hvem som ferdes og brukernes preferanser), vegetasjon, dyreliv og kulturminner. Prosjektet utnytter samspillet mellom eksisterende kunnskap og innhenting av ny kunnskap, i tillegg til at kunnskap innenfor ulike fagfelt kobles på ny måte. Vi har valgt å avgrense fokuset til kystcruiseturismen og turisters ferdsel på ilandstigningslokaliteter. Prosjektet besøkte over 30 lokaliteter på vestkysten av Svalbard gjennom feltsesongene 2008-2010. Report Svalbard Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Eide ENVELOPE(6.250,6.250,62.517,62.517) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Hagen ENVELOPE(6.545,6.545,62.545,62.545) Svalbard
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
description Hagen, D., Eide, N.E., Fangel, K., Flyen A.C. & Vistad, O.I. 2012. Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”. NINA Rapport 785. 110 s + vedlegg. Det er stor kunnskapsmangel knyttet til effekter av menneskelig aktivitet på Svalbards natur og kulturmiljø og hvordan eventuell negativ påvirkning skal håndteres. Det bør være et ideal å komme mest mulig bort fra en ”føre-var”-forvaltning og over til en kunnskapsbasert forvaltning. Forvaltningen trenger legitimitet og aksept for sine beslutninger; det forsterker behovet for faglig kunnskap som grunnlag for avgjørelser og prioriteringer. Samtidig er det en illusjon å tro at faglig kunnskap alltid kan gi tilstrekkelige svar for forvaltningen. Det vil alltid oppstå behov for ny kunnskap og det vil aldri være mulig å vite ”alt”. Naturforvaltning vil også være et verdivalg fordi ulike politiske mål skal realiseres. Målsettingen for prosjektet er å gi forvaltninga kunnskap og verktøy som skal gjøre det lettere å vurdere sårbarheten på enkeltlokaliteter, og som kan danne et helhetlig miljøfaglig grunnlag for å vurdere behovet for eventuelle ferdselsreguleringer. Prosjektet har fire tema: selve ferdselen (hvordan ferdselen foregår, hvem som ferdes og brukernes preferanser), vegetasjon, dyreliv og kulturminner. Prosjektet utnytter samspillet mellom eksisterende kunnskap og innhenting av ny kunnskap, i tillegg til at kunnskap innenfor ulike fagfelt kobles på ny måte. Vi har valgt å avgrense fokuset til kystcruiseturismen og turisters ferdsel på ilandstigningslokaliteter. Prosjektet besøkte over 30 lokaliteter på vestkysten av Svalbard gjennom feltsesongene 2008-2010.
format Report
author Hagen, Dagmar
Eide, Nina Elisabeth
Fangel, Kirstin
Flyen, Anne Cathrine
Vistad, Odd Inge
spellingShingle Hagen, Dagmar
Eide, Nina Elisabeth
Fangel, Kirstin
Flyen, Anne Cathrine
Vistad, Odd Inge
Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
author_facet Hagen, Dagmar
Eide, Nina Elisabeth
Fangel, Kirstin
Flyen, Anne Cathrine
Vistad, Odd Inge
author_sort Hagen, Dagmar
title Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
title_short Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
title_full Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
title_fullStr Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
title_full_unstemmed Sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på Svalbard. Sluttrapport fra forskningsprosjektet ”Miljøeffekter av ferdsel?”
title_sort sårbarhetsvurdering og bruk av lokaliteter på svalbard. sluttrapport fra forskningsprosjektet ”miljøeffekter av ferdsel?”
publisher Norsk institutt for naturforskning (NINA)
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/2642884
long_lat ENVELOPE(6.250,6.250,62.517,62.517)
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(6.545,6.545,62.545,62.545)
geographic Eide
Føre
Hagen
Svalbard
geographic_facet Eide
Føre
Hagen
Svalbard
genre Svalbard
genre_facet Svalbard
op_relation NINA rapport
NINA rapport;785
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2012/785.pdf
urn:isbn:978-82-426-2380-5
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2642884
cristin:912953
op_rights © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse
_version_ 1766212808428486656