Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen

Vistad, O. I., Hagen, D., Stokke, B. G. og Rød-Eriksen, L. 2020. Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen. NINA rapport 1759. Norsk institutt for naturforskning. Meløy kommune vil søke om status ‘Nasjonal turiststi’ for strekningen Holandsfjorden – Engabreen (brear...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vistad, Odd Inge, Hagen, Dagmar, Stokke, Bård G., Rød-Eriksen, Lars
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2020
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2640528
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2640528
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic Nasjonal turiststi
Terreng
Vegetasjon
Dyreliv
Ferdsel
Sårbarhet
Forvaltning
Besøksstrategi
National tourist path
Terrain
Vegetation
Fauna
Walking
Vulnerability
Management
Visitor Strategy
spellingShingle Nasjonal turiststi
Terreng
Vegetasjon
Dyreliv
Ferdsel
Sårbarhet
Forvaltning
Besøksstrategi
National tourist path
Terrain
Vegetation
Fauna
Walking
Vulnerability
Management
Visitor Strategy
Vistad, Odd Inge
Hagen, Dagmar
Stokke, Bård G.
Rød-Eriksen, Lars
Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
topic_facet Nasjonal turiststi
Terreng
Vegetasjon
Dyreliv
Ferdsel
Sårbarhet
Forvaltning
Besøksstrategi
National tourist path
Terrain
Vegetation
Fauna
Walking
Vulnerability
Management
Visitor Strategy
description Vistad, O. I., Hagen, D., Stokke, B. G. og Rød-Eriksen, L. 2020. Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen. NINA rapport 1759. Norsk institutt for naturforskning. Meløy kommune vil søke om status ‘Nasjonal turiststi’ for strekningen Holandsfjorden – Engabreen (brearm på Svartisen). I den forbindelse er det ønske om å få vurdert hvor sårbar vegetasjon og dyreliv er for ferdsel langs to aktuelle lokaliteter/traséer. På oppdrag fra Miljødirektoratet har Norsk institutt for naturforskning (NINA) utvikla modeller for sårbarhetsvurderinger for ferdselslokaliteter i verneområder. Den samme metoden blir brukt her. Vurderingene gjelder strekningen fra kaia, innover på nordsida av Engabrevatnet og opp mot brekanten på Engabreen (Hovedstien). Den andre strekningen har samme utgangspunkt, men går på sørsida av Engabrevatnet fram til breelva. Denne er kalt Prins Olavs veg. Sårbarhetsvurdering av vegetasjon omfatter kartlegging av definerte sensitive enheter innenfor den lokaliteten som skal vurderes. Deretter blir arealet av de sensitive enhetene vektet mot totalareal (dvs. hvor stor del av lokaliteten enheten dekker) og plassering (dvs. hvor enheten ligger i forhold til dagens, eller framtidig forventet bruk). Sårbarhetsvurdering av dyreliv er basert på forekomst av viktige funksjonsområder i lokaliteten (sensitive enheter), som blir vektet ut fra areal og plassering. I tillegg gjøres sammenstilling av kjente funn av rødlista arter eller andre spesielt sårbare arter som supplering til sårbarhetsvurderingene. Beskrivelsene i rapporten baseres på feltobservasjoner, eksisterende kunnskap, samt kjente brukerdata. Hovedstien til Engabreen har høy bruk (anslag 18.000 personer), men er generelt svært robust siden ferdselen i hovedsak foregår på grusveg og nakent berg, og er sterkt kanalisert. Dette er ei robust ferdselsåre og tåler mye ferdsel uten at det fører til slitasje på vegetasjon. Det er registrert kun to sensitive enheter langs den befarte traséen. Ferdsel – så lenge den følger veg og merking – vil sannsynligvis heller ikke ha stor innflytelse på fuglelivet i de sensitive enhetene ved sjøen (grunt område i sjøen, strand og strandberg, strandeng, kulturlandskap). Dette fordi ferdselen langs stien foregår helt i utkanten av disse enhetene. I hekketida bør en imidlertid unngå avstikkere mot sjøen og hunder må holdes i bånd. Fuglelivet i og ved Engabrevatnet blir trolig heller ikke påvirket av ferdsel langs stien, men en bør unngå utstrakt trafikk på selve vannet i hekketida. Det er mindre ferdsel på Prins Olav veg, som er den gamle vegen til Engabreen (anlagt i 1920-åra). Denne har særlig interesse om det blir en kobling til Hovedstien, vha. bro over breelva. Det ble registrert noen sensitive vegetasjonsenheter langs traséen (ustabilt substrat). Selve stien går i robust terreng, er opparbeidet og godt egnet for ferdsel. Det er viktig at brukerne holder seg på stien. Like ved stien er det f.eks. noen morenehauger som er sensitive og lett eroderes ved ferdsel. Deler av stien er litt ødelagt og det kan være aktuelt med forsiktig restaurering for å forebygge erosjon og lede unna vatn fra stien. Økende ferdsel på vegen sørover langs sjøen (mot Fonndalen) kan forstyrre for fugler som hekker der (grunt område i sjøen, strand og strand-berg, strandeng, kulturlandskap), spesielt dersom folk tar avstikkere ned i fjæra. Det bør oppfordres til ikke å ta avstikkere ned i området, spesielt i hekketiden. Hunder bør også holdes i bånd i denne perioden av året. Kanalisering av ferdsel opp mot Brestua (hovedstien til Engabreen, se over) er å foretrekke. Innerst i Engabrevatnet ligger det et delta med grusøyr. En evt. framtidig bro over breelva øst for deltaet bør bygges i god avstand fra deltaet. Det anbefales også at stien trekkes litt bort fra deltaet, samt tydelig informasjon (for eksempel skilt) om at ferdsel ut på deltaet frarådes i hekketiden.
format Report
author Vistad, Odd Inge
Hagen, Dagmar
Stokke, Bård G.
Rød-Eriksen, Lars
author_facet Vistad, Odd Inge
Hagen, Dagmar
Stokke, Bård G.
Rød-Eriksen, Lars
author_sort Vistad, Odd Inge
title Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
title_short Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
title_full Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
title_fullStr Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
title_full_unstemmed Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen
title_sort sårbarhetsvurdering av planlagt nasjonal turiststi til engabreen, svartisen
publisher Norsk institutt for naturforskning (NINA)
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11250/2640528
op_coverage Nordland fylke, Meløy kommune, Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark
long_lat ENVELOPE(6.545,6.545,62.545,62.545)
ENVELOPE(-19.408,-19.408,65.956,65.956)
ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914)
ENVELOPE(13.698,13.698,66.642,66.642)
ENVELOPE(9.917,9.917,63.467,63.467)
ENVELOPE(13.771,13.771,66.682,66.682)
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
ENVELOPE(12.536,12.536,65.440,65.440)
ENVELOPE(13.407,13.407,66.824,66.824)
ENVELOPE(13.533,13.533,66.733,66.733)
ENVELOPE(8.341,8.341,62.796,62.796)
ENVELOPE(23.147,23.147,70.639,70.639)
ENVELOPE(13.750,13.750,66.697,66.697)
geographic Hagen
Vatn
Nordland Fylke
Svartisen
Sjøen
Engabreen
Vegen
Stien
Meløy
Holandsfjorden
Fonndalen
Nordsida
Engabrevatnet
geographic_facet Hagen
Vatn
Nordland Fylke
Svartisen
Sjøen
Engabreen
Vegen
Stien
Meløy
Holandsfjorden
Fonndalen
Nordsida
Engabrevatnet
genre Meløy
Nordland
Nordland
Saltfjellet
Svartisen
Nordland
genre_facet Meløy
Nordland
Nordland
Saltfjellet
Svartisen
Nordland
op_source 66
op_relation NINA Rapport;1759
urn:isbn:978-82-426-4514-2
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2640528
op_rights © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse
_version_ 1766067626242473984
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2640528 2023-05-15T17:10:57+02:00 Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen Vistad, Odd Inge Hagen, Dagmar Stokke, Bård G. Rød-Eriksen, Lars Nordland fylke, Meløy kommune, Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark 2020 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2640528 nob nob Norsk institutt for naturforskning (NINA) NINA Rapport;1759 urn:isbn:978-82-426-4514-2 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2640528 © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse 66 Nasjonal turiststi Terreng Vegetasjon Dyreliv Ferdsel Sårbarhet Forvaltning Besøksstrategi National tourist path Terrain Vegetation Fauna Walking Vulnerability Management Visitor Strategy Research report 2020 ftninstnf 2021-12-23T07:17:19Z Vistad, O. I., Hagen, D., Stokke, B. G. og Rød-Eriksen, L. 2020. Sårbarhetsvurdering av planlagt Nasjonal turiststi til Engabreen, Svartisen. NINA rapport 1759. Norsk institutt for naturforskning. Meløy kommune vil søke om status ‘Nasjonal turiststi’ for strekningen Holandsfjorden – Engabreen (brearm på Svartisen). I den forbindelse er det ønske om å få vurdert hvor sårbar vegetasjon og dyreliv er for ferdsel langs to aktuelle lokaliteter/traséer. På oppdrag fra Miljødirektoratet har Norsk institutt for naturforskning (NINA) utvikla modeller for sårbarhetsvurderinger for ferdselslokaliteter i verneområder. Den samme metoden blir brukt her. Vurderingene gjelder strekningen fra kaia, innover på nordsida av Engabrevatnet og opp mot brekanten på Engabreen (Hovedstien). Den andre strekningen har samme utgangspunkt, men går på sørsida av Engabrevatnet fram til breelva. Denne er kalt Prins Olavs veg. Sårbarhetsvurdering av vegetasjon omfatter kartlegging av definerte sensitive enheter innenfor den lokaliteten som skal vurderes. Deretter blir arealet av de sensitive enhetene vektet mot totalareal (dvs. hvor stor del av lokaliteten enheten dekker) og plassering (dvs. hvor enheten ligger i forhold til dagens, eller framtidig forventet bruk). Sårbarhetsvurdering av dyreliv er basert på forekomst av viktige funksjonsområder i lokaliteten (sensitive enheter), som blir vektet ut fra areal og plassering. I tillegg gjøres sammenstilling av kjente funn av rødlista arter eller andre spesielt sårbare arter som supplering til sårbarhetsvurderingene. Beskrivelsene i rapporten baseres på feltobservasjoner, eksisterende kunnskap, samt kjente brukerdata. Hovedstien til Engabreen har høy bruk (anslag 18.000 personer), men er generelt svært robust siden ferdselen i hovedsak foregår på grusveg og nakent berg, og er sterkt kanalisert. Dette er ei robust ferdselsåre og tåler mye ferdsel uten at det fører til slitasje på vegetasjon. Det er registrert kun to sensitive enheter langs den befarte traséen. Ferdsel – så lenge den følger veg og merking – vil sannsynligvis heller ikke ha stor innflytelse på fuglelivet i de sensitive enhetene ved sjøen (grunt område i sjøen, strand og strandberg, strandeng, kulturlandskap). Dette fordi ferdselen langs stien foregår helt i utkanten av disse enhetene. I hekketida bør en imidlertid unngå avstikkere mot sjøen og hunder må holdes i bånd. Fuglelivet i og ved Engabrevatnet blir trolig heller ikke påvirket av ferdsel langs stien, men en bør unngå utstrakt trafikk på selve vannet i hekketida. Det er mindre ferdsel på Prins Olav veg, som er den gamle vegen til Engabreen (anlagt i 1920-åra). Denne har særlig interesse om det blir en kobling til Hovedstien, vha. bro over breelva. Det ble registrert noen sensitive vegetasjonsenheter langs traséen (ustabilt substrat). Selve stien går i robust terreng, er opparbeidet og godt egnet for ferdsel. Det er viktig at brukerne holder seg på stien. Like ved stien er det f.eks. noen morenehauger som er sensitive og lett eroderes ved ferdsel. Deler av stien er litt ødelagt og det kan være aktuelt med forsiktig restaurering for å forebygge erosjon og lede unna vatn fra stien. Økende ferdsel på vegen sørover langs sjøen (mot Fonndalen) kan forstyrre for fugler som hekker der (grunt område i sjøen, strand og strand-berg, strandeng, kulturlandskap), spesielt dersom folk tar avstikkere ned i fjæra. Det bør oppfordres til ikke å ta avstikkere ned i området, spesielt i hekketiden. Hunder bør også holdes i bånd i denne perioden av året. Kanalisering av ferdsel opp mot Brestua (hovedstien til Engabreen, se over) er å foretrekke. Innerst i Engabrevatnet ligger det et delta med grusøyr. En evt. framtidig bro over breelva øst for deltaet bør bygges i god avstand fra deltaet. Det anbefales også at stien trekkes litt bort fra deltaet, samt tydelig informasjon (for eksempel skilt) om at ferdsel ut på deltaet frarådes i hekketiden. Report Meløy Nordland Nordland Saltfjellet Svartisen Nordland Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Hagen ENVELOPE(6.545,6.545,62.545,62.545) Vatn ENVELOPE(-19.408,-19.408,65.956,65.956) Nordland Fylke ENVELOPE(14.763,14.763,66.914,66.914) Svartisen ENVELOPE(13.698,13.698,66.642,66.642) Sjøen ENVELOPE(9.917,9.917,63.467,63.467) Engabreen ENVELOPE(13.771,13.771,66.682,66.682) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) Stien ENVELOPE(12.536,12.536,65.440,65.440) Meløy ENVELOPE(13.407,13.407,66.824,66.824) Holandsfjorden ENVELOPE(13.533,13.533,66.733,66.733) Fonndalen ENVELOPE(8.341,8.341,62.796,62.796) Nordsida ENVELOPE(23.147,23.147,70.639,70.639) Engabrevatnet ENVELOPE(13.750,13.750,66.697,66.697)