Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?

Reiertsen, T.K., Erikstad, K.E., Barrett, R.T., Lorentsen S.-H. & Holmøy, M.J. 2018. Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? NINA Rapport 1528. Norsk institutt for Naturforskning Naturbasert turisme, som fugle-kikking og ferdsel nært innpå hekken...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Reiertsen, Tone Kristin, Erikstad, Kjell Einar, Barrett, Rob, Lorentsen, Svein-Håkon, Holmøy, Marthe Johansen
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2561354
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2561354
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic Lomvi
krykkje
toppskarv
sjøfugl
Effektstudie
turisme
ferdsel
forstyrrelse
Common guillemot
Black-legged kittiwake
shag
seabirds
spellingShingle Lomvi
krykkje
toppskarv
sjøfugl
Effektstudie
turisme
ferdsel
forstyrrelse
Common guillemot
Black-legged kittiwake
shag
seabirds
Reiertsen, Tone Kristin
Erikstad, Kjell Einar
Barrett, Rob
Lorentsen, Svein-Håkon
Holmøy, Marthe Johansen
Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
topic_facet Lomvi
krykkje
toppskarv
sjøfugl
Effektstudie
turisme
ferdsel
forstyrrelse
Common guillemot
Black-legged kittiwake
shag
seabirds
description Reiertsen, T.K., Erikstad, K.E., Barrett, R.T., Lorentsen S.-H. & Holmøy, M.J. 2018. Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? NINA Rapport 1528. Norsk institutt for Naturforskning Naturbasert turisme, som fugle-kikking og ferdsel nært innpå hekkende fugl, utgjør en forvaltningsmessig utfordring. På den ene siden er det ønskelig at folk opplever og får nærkontakt med natur og at det også skal legges til rette for at dette har positive ringvirkninger for lokalsamfunnet, men samtidig skal slitasje og forstyrrelse av dyreliv som kommer i konflikt med verneformålet begrenses. Kunnskap om hva ulike arter tåler av forstyrrelser er viktig for å sikre en bærekraftig balanse mellom næring og vern. Formålet med dette studiet var å måle hva ulike arter av sjøfugl som hekker nært der hvor turister ferdes på Hornøya i Hornøya og Reinøya Naturreservat i Øst Finnmark tåler av forstyrrelser. Dette ble gjort ved å registrere og sammen-ligne hekkesuksess hos lomvi (Uria aalge), krykkje (Rissa tridactyla) og toppskarv (Phalacro-corax aritotelis) i to ulike prøvefelt for hver av artene. De to prøvefeltene utgjorde et forstyrrelses-felt som lå nært stien hvor turister ferdes, og et kontroll-felt som lå uforstyrret til. Registreringene ble foretatt i tre hekkesesonger (2015, 2016 og 2017), og samtidig ble antall turister registrert. Resultatene viste at forstyrrelser fra ferdsel hadde en betydelig negativ effekt på hekkesuksessen hos lomvi og toppskarv. Tilsvarende effekter ble ikke funnet hos krykkje, men det var en svak trend mot lavere hekkesuksess også hos denne arten. Det var variasjon mellom år i hvor store disse forskjellene var. Forskjellen i hekkesuksess var størst i 2016 for lomvi og 2017 for toppskarv. Dette sammenfaller med en økning i turisttrafikken i disse to årene sammenlignet med 2015, og gjør at det er nærliggende å anta at den lavere hekkesuksessen i forstyrrelses-feltene sammenlignet med kontrollfeltene skyldes ferdsel. De økte forskjellene i hekkesuksess og den økte ferdselen i de to siste årene tyder på at forstyrrelsen har vært for belastende og har gått ut over foreldrenes evne til å fø opp ungene. Vi diskuterer resultatene og hvordan det vil påvirke sjøfugl-bestandene på Hornøya. Reiertsen, T.K., Erikstad, K.E., Barrett, R.T., Lorentsen S.-H. & Holmøy, M.J. 2018. Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? NINA Rapport 1528. Norsk institutt for Naturforskning Nature-based tourism, such as birdwatching near nesting birds, poses a challenge for management. Tourism is both desired and should be facilitated because of its high value for local communities, but at the same time it generates conflicts through unnecessary disturbance of wildlife which is against the protection regulations. Knowledge of how different species react to disturbance is important to ensure a sustainable balance between nature-based tourism and management. The purpose of this study was to evaluate how much disturbance different seabird species that breed close to a well-used tourist path can tolerate. This was done by registering and comparing breeding success of common guillemot (Uria aalge), black-legged kittiwakes (Rissa tridactyla) and European shag (Phalacrocorax artistotelis) in two different research plots for each of the species within the Hornøya and Reinøya Nature Reserve in Eastern Finnmark, Norway. The two research plots constituted a disturbing plot close to the path with tourist traffic, and a control plot located in an undisturbed area. Fieldwork was carried out in three breeding seasons (2015, 2016 and 2017). Simultaneous documentation of tourist traffic was also carried out. The results showed a substantial negative effect on the breeding success of the common guillemot and the shag when comparing the disturbance plots to the control plots. For kittiwake we could not find the same effect, but only a weak negative trend. The differences between the plots differed between years. The difference in breeding success was highest in 2016 for the common guillemot and 2017 for the shag. This coincides with an increase in tourist traffic in these two years compared to 2015. The increased differences in breeding success and the increase in tourist traffic during the last two years of this study indicate that tourism has caused unwarranted disturbance of the seabirds, affecting the breeding birds’ ability to brood their chicks.We discuss the results and how it may impact the seabird populations on Hornøya.
format Report
author Reiertsen, Tone Kristin
Erikstad, Kjell Einar
Barrett, Rob
Lorentsen, Svein-Håkon
Holmøy, Marthe Johansen
author_facet Reiertsen, Tone Kristin
Erikstad, Kjell Einar
Barrett, Rob
Lorentsen, Svein-Håkon
Holmøy, Marthe Johansen
author_sort Reiertsen, Tone Kristin
title Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
title_short Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
title_full Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
title_fullStr Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
title_full_unstemmed Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya?
title_sort effektstudie av turisme på sjøfugl. hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på hornøya?
publisher Norsk Institutt for Naturforskning (NINA)
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2561354
op_coverage Norge, Finnmark, Hornøya
long_lat ENVELOPE(-126.773,-126.773,54.428,54.428)
ENVELOPE(31.154,31.154,70.388,70.388)
ENVELOPE(12.536,12.536,65.440,65.440)
ENVELOPE(15.834,15.834,68.414,68.414)
ENVELOPE(15.223,15.223,68.304,68.304)
geographic Norway
Barrett
Hornøya
Stien
Erikstad
Reinøya
geographic_facet Norway
Barrett
Hornøya
Stien
Erikstad
Reinøya
genre Black-legged Kittiwake
common guillemot
Finnmark
Krykkje
Lomvi
rissa tridactyla
Uria aalge
Finnmark
uria
genre_facet Black-legged Kittiwake
common guillemot
Finnmark
Krykkje
Lomvi
rissa tridactyla
Uria aalge
Finnmark
uria
op_source 27
op_relation NINA Rapport;1528
Miljødirektoratet: M-1074%7C2018
urn:isbn:978-82-426-3266-1
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2561354
op_rights © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse
_version_ 1766379351082795008
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2561354 2023-05-15T15:44:59+02:00 Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? Reiertsen, Tone Kristin Erikstad, Kjell Einar Barrett, Rob Lorentsen, Svein-Håkon Holmøy, Marthe Johansen Norge, Finnmark, Hornøya 2018 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2561354 nob nob Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) NINA Rapport;1528 Miljødirektoratet: M-1074%7C2018 urn:isbn:978-82-426-3266-1 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2561354 © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse 27 Lomvi krykkje toppskarv sjøfugl Effektstudie turisme ferdsel forstyrrelse Common guillemot Black-legged kittiwake shag seabirds Research report 2018 ftninstnf 2021-12-23T07:17:00Z Reiertsen, T.K., Erikstad, K.E., Barrett, R.T., Lorentsen S.-H. & Holmøy, M.J. 2018. Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? NINA Rapport 1528. Norsk institutt for Naturforskning Naturbasert turisme, som fugle-kikking og ferdsel nært innpå hekkende fugl, utgjør en forvaltningsmessig utfordring. På den ene siden er det ønskelig at folk opplever og får nærkontakt med natur og at det også skal legges til rette for at dette har positive ringvirkninger for lokalsamfunnet, men samtidig skal slitasje og forstyrrelse av dyreliv som kommer i konflikt med verneformålet begrenses. Kunnskap om hva ulike arter tåler av forstyrrelser er viktig for å sikre en bærekraftig balanse mellom næring og vern. Formålet med dette studiet var å måle hva ulike arter av sjøfugl som hekker nært der hvor turister ferdes på Hornøya i Hornøya og Reinøya Naturreservat i Øst Finnmark tåler av forstyrrelser. Dette ble gjort ved å registrere og sammen-ligne hekkesuksess hos lomvi (Uria aalge), krykkje (Rissa tridactyla) og toppskarv (Phalacro-corax aritotelis) i to ulike prøvefelt for hver av artene. De to prøvefeltene utgjorde et forstyrrelses-felt som lå nært stien hvor turister ferdes, og et kontroll-felt som lå uforstyrret til. Registreringene ble foretatt i tre hekkesesonger (2015, 2016 og 2017), og samtidig ble antall turister registrert. Resultatene viste at forstyrrelser fra ferdsel hadde en betydelig negativ effekt på hekkesuksessen hos lomvi og toppskarv. Tilsvarende effekter ble ikke funnet hos krykkje, men det var en svak trend mot lavere hekkesuksess også hos denne arten. Det var variasjon mellom år i hvor store disse forskjellene var. Forskjellen i hekkesuksess var størst i 2016 for lomvi og 2017 for toppskarv. Dette sammenfaller med en økning i turisttrafikken i disse to årene sammenlignet med 2015, og gjør at det er nærliggende å anta at den lavere hekkesuksessen i forstyrrelses-feltene sammenlignet med kontrollfeltene skyldes ferdsel. De økte forskjellene i hekkesuksess og den økte ferdselen i de to siste årene tyder på at forstyrrelsen har vært for belastende og har gått ut over foreldrenes evne til å fø opp ungene. Vi diskuterer resultatene og hvordan det vil påvirke sjøfugl-bestandene på Hornøya. Reiertsen, T.K., Erikstad, K.E., Barrett, R.T., Lorentsen S.-H. & Holmøy, M.J. 2018. Effektstudie av turisme på sjøfugl. Hvordan påvirker ferdsel hekkende sjøfugl på Hornøya? NINA Rapport 1528. Norsk institutt for Naturforskning Nature-based tourism, such as birdwatching near nesting birds, poses a challenge for management. Tourism is both desired and should be facilitated because of its high value for local communities, but at the same time it generates conflicts through unnecessary disturbance of wildlife which is against the protection regulations. Knowledge of how different species react to disturbance is important to ensure a sustainable balance between nature-based tourism and management. The purpose of this study was to evaluate how much disturbance different seabird species that breed close to a well-used tourist path can tolerate. This was done by registering and comparing breeding success of common guillemot (Uria aalge), black-legged kittiwakes (Rissa tridactyla) and European shag (Phalacrocorax artistotelis) in two different research plots for each of the species within the Hornøya and Reinøya Nature Reserve in Eastern Finnmark, Norway. The two research plots constituted a disturbing plot close to the path with tourist traffic, and a control plot located in an undisturbed area. Fieldwork was carried out in three breeding seasons (2015, 2016 and 2017). Simultaneous documentation of tourist traffic was also carried out. The results showed a substantial negative effect on the breeding success of the common guillemot and the shag when comparing the disturbance plots to the control plots. For kittiwake we could not find the same effect, but only a weak negative trend. The differences between the plots differed between years. The difference in breeding success was highest in 2016 for the common guillemot and 2017 for the shag. This coincides with an increase in tourist traffic in these two years compared to 2015. The increased differences in breeding success and the increase in tourist traffic during the last two years of this study indicate that tourism has caused unwarranted disturbance of the seabirds, affecting the breeding birds’ ability to brood their chicks.We discuss the results and how it may impact the seabird populations on Hornøya. Report Black-legged Kittiwake common guillemot Finnmark Krykkje Lomvi rissa tridactyla Uria aalge Finnmark uria Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Norway Barrett ENVELOPE(-126.773,-126.773,54.428,54.428) Hornøya ENVELOPE(31.154,31.154,70.388,70.388) Stien ENVELOPE(12.536,12.536,65.440,65.440) Erikstad ENVELOPE(15.834,15.834,68.414,68.414) Reinøya ENVELOPE(15.223,15.223,68.304,68.304)