Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift

Tømmervik, H., Systad, G.H., Bjerke, J.W. & Jacobsen, K.-O. 2005. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning, deltema reindrift - NINA Rapport 105. 58 pp. Inngrepet vil trolig føre til økt frekvens av reinpåkjørsler i Pasvik reinbeitedistrikt. Det forventes at ant...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tømmervik, Hans, Systad, Geir Helge Rødli, Bjerke, Jarle W., Jacobsen, Karl-Otto
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning (NINA) 2006
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2448427
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2448427
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
description Tømmervik, H., Systad, G.H., Bjerke, J.W. & Jacobsen, K.-O. 2005. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning, deltema reindrift - NINA Rapport 105. 58 pp. Inngrepet vil trolig føre til økt frekvens av reinpåkjørsler i Pasvik reinbeitedistrikt. Det forventes at antallet reinpåkjørsler på strekningen Hesseng – Gjøkåsen vil å være på mer enn 15 rein i året. På strekningen Gjøkåsen-Treriksrøysa vil det trolig bli påkjørt 15- 20 rein, da strekningen Gjøkåsen-Treriksrøysa er betydelig lenger enn strekningen Hesseng-Høybuktmoen som har et årlig tap på 10 – 15 rein. I tillegg vil trolig tapene i Pasvik være større på grunn av mørketiden, slik at forventet totaltap for hele vegstrekningen Hesseng – Treriksrøysa vil ligge mellom 30 – 40 rein per år, som vil utgjøre mer enn 60 – 100 000 kroner i året avhengig av kategori rein. Påkjørsler og økt trafikk vil føre til økt merarbeid for reineierne i form av mer intensiv gjeting og ettersøksarbeid av skadde og døde dyr. Avbøtende tiltak i form av mer intensiv gjeting på utsatte strekninger vil utgjøre 200 – 210 000 kroner hvert år. Det direkte beitetapet: Bearbeidingen av vegtraséen (20 meter) vil medføre et beitetap på 1105 reinbeitedøgn, som gir et redusert reinantall på 6 rein. Bruker vi en bredde på 40 meter langs traséen så går 4409 fórenheter tapt, som gir et beitetap på 2204 reinbeitedøgn eller et redusert reintall på 12 rein. Det indirekte beitetapet: Bruksverdien (utnyttelsen) av vinterbeiteområdet mellom vegen og grensen mot Russland (til sammen ca. 19 km2 netto) anslås å bli redusert med ca. 50 %, noe som gir en reduksjon i antall reinbeitedøgn på ca. 16180, som tilsvarer 90 rein på vinterbeite. Dr. Mauro Nieminen bruker en reduksjon på 20 % utnyttelse av tilsvarende ”avsnørte” område på finsk side ogdet vil gi et beitetap på 6473 reinbeitedøgn (36 rein). Må man ved intensiv gjeting holde reinen totalt ute fra dette området for å hindre reinpåkjørsler så går det beiteland for 180 rein tapt (32 365 reinbeitedøgn). Dette vil utgjøre reduksjon av mer enn en halv driftsenhet i distriktet. Inngrepet vil føre til at en mer styrt beiteutnyttelse (lavdat) blir vanskeliggjort, spesielt på strekningen Gjøkåsen-Grensefoss. Reineierne lar reinflokken under beiting spre seg utover langs med Pasvikelva for å utnytte furuskogsmoen og åsene langs med elva. Områdene på Tangenfossmoen og Grensefossmoen anses som trivseIsland for reinen. I tillegg alternerer reinen mellom de store myrområdene som har både lavressurser i form av lav på tuene (tuemyr), gras/starr og andre beiteplanter i perioder med tynt snødekke før jul og like etter jul. Forstyrrelser i et område kan føre til at reinen sprer seg ytterligere, slik at en får problemer med å samle reinen senere. Dette vil føre til merarbeid for reineierne. Inngrepet vil trolig også føre til vansker med hensyn til en fri beiteutnyttelse (veaiddalis) i hele området og styrt beiteutnyttelse (lavdat) spesielt i området vest av Grensefoss og opp mot Treriksrøysa. Bukkene som er mer avhengig av en fri beiteutnyttelse (veaiddalis) vil bli berørt spesielt. Dette vil føre til merarbeid for reineierne. Veien vil trolig føre til økt hyttebygging i Pasvikdalen og økt turisme og dermed fare for mer ferdsel i vinterbeiteområdene. Omfanget av inngrepet er vurdert til stort negativt, verdien for reindrift er vurdert til stor, og konsekvensen til stor negativ. vegbygging, konsekvensanalyse, reindrift, mellomriksveg, Finnmark, Sør-Varanger, road construction, impact assessment, reindeer husbandry, international road, Finnmark County, Sør-Varanger
format Report
author Tømmervik, Hans
Systad, Geir Helge Rødli
Bjerke, Jarle W.
Jacobsen, Karl-Otto
spellingShingle Tømmervik, Hans
Systad, Geir Helge Rødli
Bjerke, Jarle W.
Jacobsen, Karl-Otto
Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
author_facet Tømmervik, Hans
Systad, Geir Helge Rødli
Bjerke, Jarle W.
Jacobsen, Karl-Otto
author_sort Tømmervik, Hans
title Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
title_short Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
title_full Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
title_fullStr Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
title_full_unstemmed Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift
title_sort ny mellomriksveg mellom norge og finland over pasvik. konsekvensutredning, deltema reindrift
publisher Norsk institutt for naturforskning (NINA)
publishDate 2006
url http://hdl.handle.net/11250/2448427
long_lat ENVELOPE(15.661,15.661,67.546,67.546)
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(29.102,29.102,69.160,69.160)
ENVELOPE(29.029,29.029,69.019,69.019)
ENVELOPE(29.069,29.069,69.032,69.032)
ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951)
ENVELOPE(29.997,29.997,69.688,69.688)
ENVELOPE(30.580,30.580,69.810,69.810)
ENVELOPE(29.354,29.354,69.333,69.333)
ENVELOPE(30.104,30.104,69.709,69.709)
ENVELOPE(9.712,9.712,63.038,63.038)
ENVELOPE(29.146,29.146,69.068,69.068)
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
geographic Elva
Føre
Gjøkåsen
Grensefoss
Grensefossmoen
Grensen
Hesseng
Pasvik
Pasvikdalen
Pasvikelva
Russland
Systad
Sør-Varanger
Tangenfossmoen
Vegen
geographic_facet Elva
Føre
Gjøkåsen
Grensefoss
Grensefossmoen
Grensen
Hesseng
Pasvik
Pasvikdalen
Pasvikelva
Russland
Systad
Sør-Varanger
Tangenfossmoen
Vegen
genre Finnmark
Pasvik
reindeer husbandry
reindrift
Sør-Varanger
Varanger
Finnmark
genre_facet Finnmark
Pasvik
reindeer husbandry
reindrift
Sør-Varanger
Varanger
Finnmark
op_source 58 s.
op_relation NINA rapport
NINA Rapport;105
Andre: Statens vegvesen Region Nord
urn:isbn:82-426-1651-5
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2448427
cristin:1449977
op_rights © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse
_version_ 1765999556382687232
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2448427 2023-05-15T16:13:43+02:00 Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik. Konsekvensutredning, deltema reindrift Tømmervik, Hans Systad, Geir Helge Rødli Bjerke, Jarle W. Jacobsen, Karl-Otto 2006 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2448427 nob nob Norsk institutt for naturforskning (NINA) NINA rapport NINA Rapport;105 Andre: Statens vegvesen Region Nord urn:isbn:82-426-1651-5 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2448427 cristin:1449977 © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse 58 s. Research report 2006 ftninstnf 2021-12-23T07:16:50Z Tømmervik, H., Systad, G.H., Bjerke, J.W. & Jacobsen, K.-O. 2005. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning, deltema reindrift - NINA Rapport 105. 58 pp. Inngrepet vil trolig føre til økt frekvens av reinpåkjørsler i Pasvik reinbeitedistrikt. Det forventes at antallet reinpåkjørsler på strekningen Hesseng – Gjøkåsen vil å være på mer enn 15 rein i året. På strekningen Gjøkåsen-Treriksrøysa vil det trolig bli påkjørt 15- 20 rein, da strekningen Gjøkåsen-Treriksrøysa er betydelig lenger enn strekningen Hesseng-Høybuktmoen som har et årlig tap på 10 – 15 rein. I tillegg vil trolig tapene i Pasvik være større på grunn av mørketiden, slik at forventet totaltap for hele vegstrekningen Hesseng – Treriksrøysa vil ligge mellom 30 – 40 rein per år, som vil utgjøre mer enn 60 – 100 000 kroner i året avhengig av kategori rein. Påkjørsler og økt trafikk vil føre til økt merarbeid for reineierne i form av mer intensiv gjeting og ettersøksarbeid av skadde og døde dyr. Avbøtende tiltak i form av mer intensiv gjeting på utsatte strekninger vil utgjøre 200 – 210 000 kroner hvert år. Det direkte beitetapet: Bearbeidingen av vegtraséen (20 meter) vil medføre et beitetap på 1105 reinbeitedøgn, som gir et redusert reinantall på 6 rein. Bruker vi en bredde på 40 meter langs traséen så går 4409 fórenheter tapt, som gir et beitetap på 2204 reinbeitedøgn eller et redusert reintall på 12 rein. Det indirekte beitetapet: Bruksverdien (utnyttelsen) av vinterbeiteområdet mellom vegen og grensen mot Russland (til sammen ca. 19 km2 netto) anslås å bli redusert med ca. 50 %, noe som gir en reduksjon i antall reinbeitedøgn på ca. 16180, som tilsvarer 90 rein på vinterbeite. Dr. Mauro Nieminen bruker en reduksjon på 20 % utnyttelse av tilsvarende ”avsnørte” område på finsk side ogdet vil gi et beitetap på 6473 reinbeitedøgn (36 rein). Må man ved intensiv gjeting holde reinen totalt ute fra dette området for å hindre reinpåkjørsler så går det beiteland for 180 rein tapt (32 365 reinbeitedøgn). Dette vil utgjøre reduksjon av mer enn en halv driftsenhet i distriktet. Inngrepet vil føre til at en mer styrt beiteutnyttelse (lavdat) blir vanskeliggjort, spesielt på strekningen Gjøkåsen-Grensefoss. Reineierne lar reinflokken under beiting spre seg utover langs med Pasvikelva for å utnytte furuskogsmoen og åsene langs med elva. Områdene på Tangenfossmoen og Grensefossmoen anses som trivseIsland for reinen. I tillegg alternerer reinen mellom de store myrområdene som har både lavressurser i form av lav på tuene (tuemyr), gras/starr og andre beiteplanter i perioder med tynt snødekke før jul og like etter jul. Forstyrrelser i et område kan føre til at reinen sprer seg ytterligere, slik at en får problemer med å samle reinen senere. Dette vil føre til merarbeid for reineierne. Inngrepet vil trolig også føre til vansker med hensyn til en fri beiteutnyttelse (veaiddalis) i hele området og styrt beiteutnyttelse (lavdat) spesielt i området vest av Grensefoss og opp mot Treriksrøysa. Bukkene som er mer avhengig av en fri beiteutnyttelse (veaiddalis) vil bli berørt spesielt. Dette vil føre til merarbeid for reineierne. Veien vil trolig føre til økt hyttebygging i Pasvikdalen og økt turisme og dermed fare for mer ferdsel i vinterbeiteområdene. Omfanget av inngrepet er vurdert til stort negativt, verdien for reindrift er vurdert til stor, og konsekvensen til stor negativ. vegbygging, konsekvensanalyse, reindrift, mellomriksveg, Finnmark, Sør-Varanger, road construction, impact assessment, reindeer husbandry, international road, Finnmark County, Sør-Varanger Report Finnmark Pasvik reindeer husbandry reindrift Sør-Varanger Varanger Finnmark Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Elva ENVELOPE(15.661,15.661,67.546,67.546) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Gjøkåsen ENVELOPE(29.102,29.102,69.160,69.160) Grensefoss ENVELOPE(29.029,29.029,69.019,69.019) Grensefossmoen ENVELOPE(29.069,29.069,69.032,69.032) Grensen ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951) Hesseng ENVELOPE(29.997,29.997,69.688,69.688) Pasvik ENVELOPE(30.580,30.580,69.810,69.810) Pasvikdalen ENVELOPE(29.354,29.354,69.333,69.333) Pasvikelva ENVELOPE(30.104,30.104,69.709,69.709) Russland Systad ENVELOPE(9.712,9.712,63.038,63.038) Sør-Varanger Tangenfossmoen ENVELOPE(29.146,29.146,69.068,69.068) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)