Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø

Jacobsen, K.-O., Bjerke, J.W., og Systad, G.H. 2006. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø. - NINA Rapport 104. 47 s. + vedlegg. Statens vegvesen arbeider med en konsekvensutredning for ny mellomriksvei mellom Norge og Finland over Pasvik. Som...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jacobsen, Karl-Otto, Bjerke, Jarle W., Systad, Geir Helge Rødli
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning 2006
Subjects:
lav
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2430694
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2430694
record_format openpolar
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2430694 2023-05-15T16:13:41+02:00 Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø Jacobsen, Karl-Otto Bjerke, Jarle W. Systad, Geir Helge Rødli Finnmark, Sør-Varanger 2006 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2430694 nob nob Norsk institutt for naturforskning NINA rapport NINA Rapport;104 Statens vegvesen Region Nord urn:isbn:82-426-1650-7 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2430694 cristin:1449965 47 s. + vedlegg 104 NINA Rapport vegbygging konsekvensanalyse naturmiljø naturtyper vegetasjon fauna karplanter lav fugler vilt mellomriksveg Sør-Varanger Finnmark road construction impact assessment natural environment valuable habitats vegetation vascular plants lichens birds wildlife international road Research report 2006 ftninstnf 2021-12-23T07:17:00Z Jacobsen, K.-O., Bjerke, J.W., og Systad, G.H. 2006. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø. - NINA Rapport 104. 47 s. + vedlegg. Statens vegvesen arbeider med en konsekvensutredning for ny mellomriksvei mellom Norge og Finland over Pasvik. Som underleverandør til Barlindhaug Consult AS fikk NINA i oppgave å vurdere konsekvensene på naturmiljøet. Parsellen mellom Gjøkåsen og Grensefossen følger i hovedsak eksisterende skogsbilvei, mens strekningen mellom Grensefossen og Treriksrøysa følger for det meste nordsiden av kjøretraseen etablert av Forsvaret. Planområdets verdier har resultert i opprettelse av tre naturvernområder. Våre undersøkelser viser at parsellen mellom Grenseberget og Treriksrøysa er den mest artsrike delen av undersøkelsesområdet med hensyn til vegetasjon. Totalt ble 99 karplantearter registrert i hele området, inkludert et fåtall registrert i tidligere undersøkelser. Samlet vurderes vegetasjonen i influensområdet å være av middels verdi. Det er registrert hele 156 fuglearter i influensområdet. Videre er 27 pattedyrarter samt en amfibie og en reptil registrert i influensområdet. Av de registrerte artene er henholdsvis 24 og 6 fugle- og pattedyrarter rødlistet, i tillegg til 13 ansvarsarter. Samlet viltvekt for området er satt til 5 (internasjonal verdi). Samlet vurderes faunaen i området å være av svært høy verdi, og området er et av de viktigste viltområdene i landet. Selv om områdets naturverdi for vegetasjon er satt til middels, settes den samlete naturverdien av området til meget stor, fordi de zoologiske verdiene veier svært tungt. Samlet vurderes omfanget til stort negativt. Tiltaket vil dermed ha meget stor negativ konsekvens på det samlede naturmiljøet. Et avbøtende tiltak på stekningen Grensefoss – Treriksrøysa vil være å la mellomriksvegen følge den allerede eksisterende traséen i langt større grad. Videre vil omfattende legging av kulverter bidra til å redusere de negative virkningene. På strekningen mellom Gjøkåsen og Grensefoss vil et viktig avbøtende tiltak være å legge om parsellen slik at Kildebekken og et spesifikt ospeholt ikke blir berørt. Et mulig tiltak for å hindre påkjørsler av større pattedyr (spesielt elg og tamrein) er å flytte reingjerdet til nordsiden av den planlagte veiparsellen. © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse Report Finnmark Pasvik Sør-Varanger Varanger Finnmark Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Sør-Varanger Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) Pasvik ENVELOPE(30.580,30.580,69.810,69.810) Veier ENVELOPE(-61.333,-61.333,-66.167,-66.167) Systad ENVELOPE(9.712,9.712,63.038,63.038) Gjøkåsen ENVELOPE(29.102,29.102,69.160,69.160) Reingjerdet ENVELOPE(18.990,18.990,69.875,69.875) Grenseberget ENVELOPE(29.019,29.019,69.027,69.027) Grensefoss ENVELOPE(29.029,29.029,69.019,69.019)
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic NINA Rapport
vegbygging
konsekvensanalyse
naturmiljø
naturtyper
vegetasjon
fauna
karplanter
lav
fugler
vilt
mellomriksveg
Sør-Varanger
Finnmark
road construction
impact assessment
natural environment
valuable habitats
vegetation
vascular plants
lichens
birds
wildlife
international road
spellingShingle NINA Rapport
vegbygging
konsekvensanalyse
naturmiljø
naturtyper
vegetasjon
fauna
karplanter
lav
fugler
vilt
mellomriksveg
Sør-Varanger
Finnmark
road construction
impact assessment
natural environment
valuable habitats
vegetation
vascular plants
lichens
birds
wildlife
international road
Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
Systad, Geir Helge Rødli
Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
topic_facet NINA Rapport
vegbygging
konsekvensanalyse
naturmiljø
naturtyper
vegetasjon
fauna
karplanter
lav
fugler
vilt
mellomriksveg
Sør-Varanger
Finnmark
road construction
impact assessment
natural environment
valuable habitats
vegetation
vascular plants
lichens
birds
wildlife
international road
description Jacobsen, K.-O., Bjerke, J.W., og Systad, G.H. 2006. Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø. - NINA Rapport 104. 47 s. + vedlegg. Statens vegvesen arbeider med en konsekvensutredning for ny mellomriksvei mellom Norge og Finland over Pasvik. Som underleverandør til Barlindhaug Consult AS fikk NINA i oppgave å vurdere konsekvensene på naturmiljøet. Parsellen mellom Gjøkåsen og Grensefossen følger i hovedsak eksisterende skogsbilvei, mens strekningen mellom Grensefossen og Treriksrøysa følger for det meste nordsiden av kjøretraseen etablert av Forsvaret. Planområdets verdier har resultert i opprettelse av tre naturvernområder. Våre undersøkelser viser at parsellen mellom Grenseberget og Treriksrøysa er den mest artsrike delen av undersøkelsesområdet med hensyn til vegetasjon. Totalt ble 99 karplantearter registrert i hele området, inkludert et fåtall registrert i tidligere undersøkelser. Samlet vurderes vegetasjonen i influensområdet å være av middels verdi. Det er registrert hele 156 fuglearter i influensområdet. Videre er 27 pattedyrarter samt en amfibie og en reptil registrert i influensområdet. Av de registrerte artene er henholdsvis 24 og 6 fugle- og pattedyrarter rødlistet, i tillegg til 13 ansvarsarter. Samlet viltvekt for området er satt til 5 (internasjonal verdi). Samlet vurderes faunaen i området å være av svært høy verdi, og området er et av de viktigste viltområdene i landet. Selv om områdets naturverdi for vegetasjon er satt til middels, settes den samlete naturverdien av området til meget stor, fordi de zoologiske verdiene veier svært tungt. Samlet vurderes omfanget til stort negativt. Tiltaket vil dermed ha meget stor negativ konsekvens på det samlede naturmiljøet. Et avbøtende tiltak på stekningen Grensefoss – Treriksrøysa vil være å la mellomriksvegen følge den allerede eksisterende traséen i langt større grad. Videre vil omfattende legging av kulverter bidra til å redusere de negative virkningene. På strekningen mellom Gjøkåsen og Grensefoss vil et viktig avbøtende tiltak være å legge om parsellen slik at Kildebekken og et spesifikt ospeholt ikke blir berørt. Et mulig tiltak for å hindre påkjørsler av større pattedyr (spesielt elg og tamrein) er å flytte reingjerdet til nordsiden av den planlagte veiparsellen. © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse
format Report
author Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
Systad, Geir Helge Rødli
author_facet Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
Systad, Geir Helge Rødli
author_sort Jacobsen, Karl-Otto
title Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
title_short Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
title_full Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
title_fullStr Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
title_full_unstemmed Ny mellomriksveg mellom Norge og Finland over Pasvik – Konsekvensutredning,deltema naturmiljø
title_sort ny mellomriksveg mellom norge og finland over pasvik – konsekvensutredning,deltema naturmiljø
publisher Norsk institutt for naturforskning
publishDate 2006
url http://hdl.handle.net/11250/2430694
op_coverage Finnmark, Sør-Varanger
long_lat ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
ENVELOPE(30.580,30.580,69.810,69.810)
ENVELOPE(-61.333,-61.333,-66.167,-66.167)
ENVELOPE(9.712,9.712,63.038,63.038)
ENVELOPE(29.102,29.102,69.160,69.160)
ENVELOPE(18.990,18.990,69.875,69.875)
ENVELOPE(29.019,29.019,69.027,69.027)
ENVELOPE(29.029,29.029,69.019,69.019)
geographic Sør-Varanger
Verdier
Pasvik
Veier
Systad
Gjøkåsen
Reingjerdet
Grenseberget
Grensefoss
geographic_facet Sør-Varanger
Verdier
Pasvik
Veier
Systad
Gjøkåsen
Reingjerdet
Grenseberget
Grensefoss
genre Finnmark
Pasvik
Sør-Varanger
Varanger
Finnmark
genre_facet Finnmark
Pasvik
Sør-Varanger
Varanger
Finnmark
op_source 47 s. + vedlegg
104
op_relation NINA rapport
NINA Rapport;104
Statens vegvesen Region Nord
urn:isbn:82-426-1650-7
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2430694
cristin:1449965
_version_ 1765999496437694464