Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport
Skår, M. og Østdahl, T. 2005. Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport. - NINA Rapport 90. Bakgrunn Miljøverndepartementet inviterte i år 2000 åtte kommuner (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino) til å være med på e...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Norsk institutt for naturforskning
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2430444 |
id |
ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2430444 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2430444 2023-05-15T16:33:47+02:00 Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport Skår, Margrete Østdahl, Torbjørn 2005 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2430444 nob nob Norsk institutt for naturforskning NINA rapport;90 Andre: Miljøverndepartementet urn:isbn:82-426-1634-5 http://hdl.handle.net/11250/2430444 cristin:1449386 72 90 NINA Rapport motorferdsel kommunal planlegging Research report 2005 ftninstnf 2021-12-23T07:17:12Z Skår, M. og Østdahl, T. 2005. Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport. - NINA Rapport 90. Bakgrunn Miljøverndepartementet inviterte i år 2000 åtte kommuner (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino) til å være med på et 3-årig forsøk for å prøve ut nye måter å praktisere motorferdselloven på. Dette ble senere forlenget til 01.05.2005, som er sammenfallende med evalueringsperioden. Selve forsøksperioden er forlenget med ytterligere to år. Kun Fauske, Hattfjelldal, Vinje og Sirdal har hatt så mange som tre praktiseringssesonger. Beklageligvis meldte Kautokeino seg ut av forsøket undervegs. Et hovedelement i forsøket er å kople motorferdselpolitikken til ordinære, lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. På denne måten ønsker en å se om motorferdsel-politikken kan bli mer helhetlig enn i dag. Forsøket innebærer at kommunene sonerer sitt areal med hensyn til om og hvor motorferdsel skal tillates. I soner hvor det tillates motorferdsel skal denne skje i løyper/traseer, og bare i områder der miljøbelastningene (i videste betydning) blir minimale. Forsøket gir mulighet for å etablere egne løyper for rekreasjonsformål. Dette innebærer en utvidelse av tillatte formål for motorisert ferdsel i forhold til tidligere. I Kautokeino eksisterte slike løyper før forsøket ble satt i gang, og delvis i Fauske og Hattfjelldal som begge hadde isfiske-løyper forut for forsøket. Å legge ut rekreasjonsløyper kan synes vanskelig å forene med mål-settingen om å redusere støy og trafikkbelastningen totalt sett. Det gjelder egne vedtekter for forsøket. Det gjøres delvis unntak fra motorferdselloven (se kapittel 1). Denne ferdselen reguleres i forsøket gjennom arealdelen i kommuneplanen og utfyllende bestemmelser til denne. I forkant av forsøket hadde presset for liberalisering av lovverket vært sterkt, mens ønsket om sterkere nasjonal styring av motorferdselforvaltning og praktisering også var til stede. Denne interessemotsetningen gjenspeiles i forsøket. I utgangspunktet gis det ingen begrensninger til hvilke formål motorferdsel kan tillates for, men motorferdsellovens formålsbestemmelse1 gjelder imidlertid uavkortet. Samtidig får kommunene større myndighet etter motorferdselloven. motorferdsel, kommunal planlegging © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse Report Hattfjelldal Kautokeino Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Kautokeino ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003) Fauske ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259) Hattfjelldal ENVELOPE(13.988,13.988,65.597,65.597) Vinje ENVELOPE(14.450,14.450,68.620,68.620) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA |
op_collection_id |
ftninstnf |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
NINA Rapport motorferdsel kommunal planlegging |
spellingShingle |
NINA Rapport motorferdsel kommunal planlegging Skår, Margrete Østdahl, Torbjørn Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
topic_facet |
NINA Rapport motorferdsel kommunal planlegging |
description |
Skår, M. og Østdahl, T. 2005. Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport. - NINA Rapport 90. Bakgrunn Miljøverndepartementet inviterte i år 2000 åtte kommuner (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino) til å være med på et 3-årig forsøk for å prøve ut nye måter å praktisere motorferdselloven på. Dette ble senere forlenget til 01.05.2005, som er sammenfallende med evalueringsperioden. Selve forsøksperioden er forlenget med ytterligere to år. Kun Fauske, Hattfjelldal, Vinje og Sirdal har hatt så mange som tre praktiseringssesonger. Beklageligvis meldte Kautokeino seg ut av forsøket undervegs. Et hovedelement i forsøket er å kople motorferdselpolitikken til ordinære, lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. På denne måten ønsker en å se om motorferdsel-politikken kan bli mer helhetlig enn i dag. Forsøket innebærer at kommunene sonerer sitt areal med hensyn til om og hvor motorferdsel skal tillates. I soner hvor det tillates motorferdsel skal denne skje i løyper/traseer, og bare i områder der miljøbelastningene (i videste betydning) blir minimale. Forsøket gir mulighet for å etablere egne løyper for rekreasjonsformål. Dette innebærer en utvidelse av tillatte formål for motorisert ferdsel i forhold til tidligere. I Kautokeino eksisterte slike løyper før forsøket ble satt i gang, og delvis i Fauske og Hattfjelldal som begge hadde isfiske-løyper forut for forsøket. Å legge ut rekreasjonsløyper kan synes vanskelig å forene med mål-settingen om å redusere støy og trafikkbelastningen totalt sett. Det gjelder egne vedtekter for forsøket. Det gjøres delvis unntak fra motorferdselloven (se kapittel 1). Denne ferdselen reguleres i forsøket gjennom arealdelen i kommuneplanen og utfyllende bestemmelser til denne. I forkant av forsøket hadde presset for liberalisering av lovverket vært sterkt, mens ønsket om sterkere nasjonal styring av motorferdselforvaltning og praktisering også var til stede. Denne interessemotsetningen gjenspeiles i forsøket. I utgangspunktet gis det ingen begrensninger til hvilke formål motorferdsel kan tillates for, men motorferdsellovens formålsbestemmelse1 gjelder imidlertid uavkortet. Samtidig får kommunene større myndighet etter motorferdselloven. motorferdsel, kommunal planlegging © Norsk institutt for naturforskning Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse |
format |
Report |
author |
Skår, Margrete Østdahl, Torbjørn |
author_facet |
Skår, Margrete Østdahl, Torbjørn |
author_sort |
Skår, Margrete |
title |
Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
title_short |
Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
title_full |
Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
title_fullStr |
Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
title_full_unstemmed |
Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. Sluttrapport |
title_sort |
evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark. sluttrapport |
publisher |
Norsk institutt for naturforskning |
publishDate |
2005 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2430444 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003) ENVELOPE(15.392,15.392,67.259,67.259) ENVELOPE(13.988,13.988,65.597,65.597) ENVELOPE(14.450,14.450,68.620,68.620) |
geographic |
Synes Kautokeino Fauske Hattfjelldal Vinje |
geographic_facet |
Synes Kautokeino Fauske Hattfjelldal Vinje |
genre |
Hattfjelldal Kautokeino |
genre_facet |
Hattfjelldal Kautokeino |
op_source |
72 90 |
op_relation |
NINA rapport;90 Andre: Miljøverndepartementet urn:isbn:82-426-1634-5 http://hdl.handle.net/11250/2430444 cristin:1449386 |
_version_ |
1766023496926756864 |