Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold

Jacobsen, K.-O. & Bjerke, J.W. 2016. Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold - NINA Rapport 1286. 37 s. Statens vegvesen, i samarbeid med Nordreisa og Kvænangen kommune, arbeider med omlegging av E6 over Kvænangsfjellet. Dette gjøres gj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jacobsen, Karl-Otto, Bjerke, Jarle W.
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
vei
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2412216
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2412216
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic NINA Rapport
Kvænangen
Nordreisa
Troms
naturtyper
viltverdier
konsekvensutredning
naturmangfold
tunnel
vei
habitat types
wildlife
impact assessment
road
spellingShingle NINA Rapport
Kvænangen
Nordreisa
Troms
naturtyper
viltverdier
konsekvensutredning
naturmangfold
tunnel
vei
habitat types
wildlife
impact assessment
road
Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
topic_facet NINA Rapport
Kvænangen
Nordreisa
Troms
naturtyper
viltverdier
konsekvensutredning
naturmangfold
tunnel
vei
habitat types
wildlife
impact assessment
road
description Jacobsen, K.-O. & Bjerke, J.W. 2016. Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold - NINA Rapport 1286. 37 s. Statens vegvesen, i samarbeid med Nordreisa og Kvænangen kommune, arbeider med omlegging av E6 over Kvænangsfjellet. Dette gjøres gjennom en områderegulering fra Oksfjordhamn til Karvik. I denne forbindelse har NINA fått i oppdrag å utrede konsekvensene for naturmangfoldet av foreslåtte inngrep iht. KU-forskriften. Utredningen tar for seg følgende tre alternativer; Alternativ 2: Standardheving av vegen på strekningene Oksfjordhamn-Mettevollia og Rakkenes-Karvik. Tre tunneler gjennom Mettevollia, Malingsfjellet og Rakkenes. Alternativ 4: Standardheving av vegen på strekningene Oksfjordhamn-Mettevollia og Rakkenes-Karvik. Lang tunnel gjennom Kvænangsfjellet fra Mettevollia til Rakkenes. I tillegg 0-alternativet som innebærer videreføring av dagens status. Etter at planprogrammet var ferdig ble NINA informert om at veien fra Oksfjordhamn til Pavelsnes/Mettevollia måtte flyttes opp i terrenget på grunn av kvikkleire. Denne strekningen ble derfor inkludert i alternativ 2 og 4. Planområdet er delt inn i tre delstrekninger. Vi har vurdert verdien av disse, basert på en 4-trinns skala (Ingen verdi, Liten verdi, Middels verdi og Stor verdi). Delstrekningene har fått følgende verdivurdering av oss: 1: Oksfjordhamn-Tverrelva (Middels) 2: Tverrelva-Sandneselva (Middels) og 3: Sandneselva-Karvik (litt over Liten). Den samlede verdien på naturmangfoldet i hele plan- og influensområdet er derfor vurdert til Middels. Både alternativ 2 og 4 har fått Middels negativ konsekvens ved utbygging, mens 0-alternativet fikk en Liten negativ/Ubetydelig konsekvens. Det er gitt forslag til avbøtende tiltak som vil kunne minske de negative konsekvensene. Kunnskapsgrunnlaget og resultatene diskuteres i forhold til naturmangfoldloven. Jacobsen, K.-O. & Bjerke, J.W. 2016. Long-term road construction plans for European highway E6 across the mountain Kvænangsfjellet, Troms County. Impact assessment of the natural environment. - NINA Report 1286. 37 pp. The Norwegian Public Roads Administration, in cooperation with Nordreisa and Kvænangen Mu-nicipalities, are planning an alteration of the European highway E6 across the mountain Kvænangsfjellet. This work is regulated by a development plan ranging from Oksfjordhamn in Nordreisa at the southern side of the mountain to Karvik in Kvænangen at the northern side of the mountain. The Norwegian Institute for Nature Research – NINA was contracted to assess the potential impacts of the planned land use changes. This assessment was to be done accord-ing the national regulations for environmental impact assessments. Three alternatives for road alterations are assessed in this report. These are: Alternative 2: standard elevation of existing road from Oksfjordhamn to Mettevollia and from Rakkenes to Karvik; construction of three tunnels through Mettevollia, Malingsfjellet and Rakkenes. Alterna-tive 4: standard elevation of existing road from Oksfjordhamn to Mettevollia and from Rakkenes to Karvik; one long tunnel through Kvænangsfjellet from Mettevollia to Rakkenes. Zero alterna-tive: continuation of current status. NINA was later informed that a new road would be planned higher up in the hillside from Oksfjordhamn to Pavelsnes/Mettevollia, and this plan was therefore included in the assessment for alternatives 2 and 4. The development plan is divided into three sections. We assessed the nature value of these sections, based on a four-level scale (no value, Minor value, Intermediate value, and High value). The values for the three sections are as follows: 1. Oksfjordhamn-Tverrelva: Intermediate; 2. Tverrelva-Sandneselva: Intermediate; 3. Sandneselva-Karvik: Minor (but slightly skewed to-wards intermediate). The overall value for the development plan area, including the influence area, is Intermediate. The impacts of alternatives 2 and 4 are both Intermediate negative, while the impact of the zero alternative is Minor negative to insignificant. We propose alleviating measures that can help to reduce the negative impacts of the planned land use changes. The information level of the retrieved nature data, and the results based upon these data, are evaluated against the requirements according to the national Nature Habitat Act. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.
format Report
author Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
author_facet Jacobsen, Karl-Otto
Bjerke, Jarle W.
author_sort Jacobsen, Karl-Otto
title Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
title_short Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
title_full Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
title_fullStr Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
title_full_unstemmed Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold
title_sort langsiktige tiltak langs e6 over kvænangsfjellet, troms. konsekvensutredning, deltema naturmangfold
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2412216
op_coverage Troms, Kvænangen, Nordreisa
long_lat ENVELOPE(12.480,12.480,65.107,65.107)
ENVELOPE(21.726,21.726,69.931,69.931)
ENVELOPE(21.026,21.026,69.768,69.768)
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
ENVELOPE(21.826,21.826,69.847,69.847)
ENVELOPE(7.040,7.040,62.560,62.560)
ENVELOPE(21.557,21.557,69.900,69.900)
ENVELOPE(21.601,21.601,69.882,69.882)
ENVELOPE(21.328,21.328,69.908,69.908)
ENVELOPE(21.383,21.383,69.900,69.900)
ENVELOPE(19.533,19.533,69.917,69.917)
ENVELOPE(18.485,18.485,69.326,69.326)
geographic Tive
Kvænangen
Nordreisa
Vegen
Karvik
Tverrelva
Kvænangsfjellet
Malingsfjellet
Oksfjordhamn
Pavelsnes
Rakkenes
Sandneselva
geographic_facet Tive
Kvænangen
Nordreisa
Vegen
Karvik
Tverrelva
Kvænangsfjellet
Malingsfjellet
Oksfjordhamn
Pavelsnes
Rakkenes
Sandneselva
genre Kvænangen
Nordreisa
Troms
genre_facet Kvænangen
Nordreisa
Troms
op_source 37 s.
op_relation NINA Rapport;1286
urn:isbn:978-82-426-2950-0
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2412216
_version_ 1766060466534088704
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2412216 2023-05-15T17:05:44+02:00 Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold Jacobsen, Karl-Otto Bjerke, Jarle W. Troms, Kvænangen, Nordreisa 2016-09-30 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2412216 nob nob NINA Rapport;1286 urn:isbn:978-82-426-2950-0 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2412216 37 s. NINA Rapport Kvænangen Nordreisa Troms naturtyper viltverdier konsekvensutredning naturmangfold tunnel vei habitat types wildlife impact assessment road Research report 2016 ftninstnf 2021-12-23T07:17:00Z Jacobsen, K.-O. & Bjerke, J.W. 2016. Langsiktige tiltak langs E6 over Kvænangsfjellet, Troms. Konsekvensutredning, deltema naturmangfold - NINA Rapport 1286. 37 s. Statens vegvesen, i samarbeid med Nordreisa og Kvænangen kommune, arbeider med omlegging av E6 over Kvænangsfjellet. Dette gjøres gjennom en områderegulering fra Oksfjordhamn til Karvik. I denne forbindelse har NINA fått i oppdrag å utrede konsekvensene for naturmangfoldet av foreslåtte inngrep iht. KU-forskriften. Utredningen tar for seg følgende tre alternativer; Alternativ 2: Standardheving av vegen på strekningene Oksfjordhamn-Mettevollia og Rakkenes-Karvik. Tre tunneler gjennom Mettevollia, Malingsfjellet og Rakkenes. Alternativ 4: Standardheving av vegen på strekningene Oksfjordhamn-Mettevollia og Rakkenes-Karvik. Lang tunnel gjennom Kvænangsfjellet fra Mettevollia til Rakkenes. I tillegg 0-alternativet som innebærer videreføring av dagens status. Etter at planprogrammet var ferdig ble NINA informert om at veien fra Oksfjordhamn til Pavelsnes/Mettevollia måtte flyttes opp i terrenget på grunn av kvikkleire. Denne strekningen ble derfor inkludert i alternativ 2 og 4. Planområdet er delt inn i tre delstrekninger. Vi har vurdert verdien av disse, basert på en 4-trinns skala (Ingen verdi, Liten verdi, Middels verdi og Stor verdi). Delstrekningene har fått følgende verdivurdering av oss: 1: Oksfjordhamn-Tverrelva (Middels) 2: Tverrelva-Sandneselva (Middels) og 3: Sandneselva-Karvik (litt over Liten). Den samlede verdien på naturmangfoldet i hele plan- og influensområdet er derfor vurdert til Middels. Både alternativ 2 og 4 har fått Middels negativ konsekvens ved utbygging, mens 0-alternativet fikk en Liten negativ/Ubetydelig konsekvens. Det er gitt forslag til avbøtende tiltak som vil kunne minske de negative konsekvensene. Kunnskapsgrunnlaget og resultatene diskuteres i forhold til naturmangfoldloven. Jacobsen, K.-O. & Bjerke, J.W. 2016. Long-term road construction plans for European highway E6 across the mountain Kvænangsfjellet, Troms County. Impact assessment of the natural environment. - NINA Report 1286. 37 pp. The Norwegian Public Roads Administration, in cooperation with Nordreisa and Kvænangen Mu-nicipalities, are planning an alteration of the European highway E6 across the mountain Kvænangsfjellet. This work is regulated by a development plan ranging from Oksfjordhamn in Nordreisa at the southern side of the mountain to Karvik in Kvænangen at the northern side of the mountain. The Norwegian Institute for Nature Research – NINA was contracted to assess the potential impacts of the planned land use changes. This assessment was to be done accord-ing the national regulations for environmental impact assessments. Three alternatives for road alterations are assessed in this report. These are: Alternative 2: standard elevation of existing road from Oksfjordhamn to Mettevollia and from Rakkenes to Karvik; construction of three tunnels through Mettevollia, Malingsfjellet and Rakkenes. Alterna-tive 4: standard elevation of existing road from Oksfjordhamn to Mettevollia and from Rakkenes to Karvik; one long tunnel through Kvænangsfjellet from Mettevollia to Rakkenes. Zero alterna-tive: continuation of current status. NINA was later informed that a new road would be planned higher up in the hillside from Oksfjordhamn to Pavelsnes/Mettevollia, and this plan was therefore included in the assessment for alternatives 2 and 4. The development plan is divided into three sections. We assessed the nature value of these sections, based on a four-level scale (no value, Minor value, Intermediate value, and High value). The values for the three sections are as follows: 1. Oksfjordhamn-Tverrelva: Intermediate; 2. Tverrelva-Sandneselva: Intermediate; 3. Sandneselva-Karvik: Minor (but slightly skewed to-wards intermediate). The overall value for the development plan area, including the influence area, is Intermediate. The impacts of alternatives 2 and 4 are both Intermediate negative, while the impact of the zero alternative is Minor negative to insignificant. We propose alleviating measures that can help to reduce the negative impacts of the planned land use changes. The information level of the retrieved nature data, and the results based upon these data, are evaluated against the requirements according to the national Nature Habitat Act. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. Report Kvænangen Nordreisa Troms Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Tive ENVELOPE(12.480,12.480,65.107,65.107) Kvænangen ENVELOPE(21.726,21.726,69.931,69.931) Nordreisa ENVELOPE(21.026,21.026,69.768,69.768) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) Karvik ENVELOPE(21.826,21.826,69.847,69.847) Tverrelva ENVELOPE(7.040,7.040,62.560,62.560) Kvænangsfjellet ENVELOPE(21.557,21.557,69.900,69.900) Malingsfjellet ENVELOPE(21.601,21.601,69.882,69.882) Oksfjordhamn ENVELOPE(21.328,21.328,69.908,69.908) Pavelsnes ENVELOPE(21.383,21.383,69.900,69.900) Rakkenes ENVELOPE(19.533,19.533,69.917,69.917) Sandneselva ENVELOPE(18.485,18.485,69.326,69.326)