Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant

Store rovfugler, som havørn, er kjent for å være sårbare for kollisjoner med turbiner i vindkraft-verk. Deres dødelighet er benyttet i modeller for kollisjonsrisiko i forbindelse med planlegging-en av ny vindkraftutbygging. Den såkalte "Band-modellen" beregner kollisjonsrisiko basert på an...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: May, Roelof Frans, Nygård, Torgeir, Dahl, Espen Lie, Reitan, Ole, Bevanger, Kjetil Modolv
Format: Report
Language:English
Published: Norsk institutt for naturforskning 2011
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2397511
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2397511
record_format openpolar
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2397511 2024-06-23T07:53:32+00:00 Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant May, Roelof Frans Nygård, Torgeir Dahl, Espen Lie Reitan, Ole Bevanger, Kjetil Modolv Smøla, Møre og Romsdal 2011 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2397511 eng eng Norsk institutt for naturforskning NINA Rapport;692 http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2011/692.pdf May, R., Nygård, T., Dahl, E.L., Reitan, O. & Bevanger, K. 2011. Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant. - NINA Report 692. 22 pp. urn:isbn:978-82-426-2277-8 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2397511 cristin:1238024 22 s. Smøla wind-power plant NINA Rapport white-tailed eagle satellite telemetry collision risk modelling Smøla vindpark havørn satelittelemetri kollisjonsrisikomodellering Research report 2011 ftninstnf 2024-06-07T03:57:56Z Store rovfugler, som havørn, er kjent for å være sårbare for kollisjoner med turbiner i vindkraft-verk. Deres dødelighet er benyttet i modeller for kollisjonsrisiko i forbindelse med planlegging-en av ny vindkraftutbygging. Den såkalte "Band-modellen" beregner kollisjonsrisiko basert på antall fugler som flyr gjennom rotorsonen og sannsynligheten for at de blir rammet av de pas-serende rotorbladene. I beregning av den forventede kollisjonsdødeligheten inngår en korrek-sjonsfaktor for unnvikelsesatferd. Det overordnede målet for denne studien var å bruke fluktda-ta og registrert dødelighet til å beregne korreksjonsfaktoren for havørn. Smøla vindkraftverk består av 68 turbiner, over et område på ca 18 km2. Siden høsten 2006 har en søkt etter kolli-sjonsdrepte fugler ukentlig. Analysene var basert på satellittelemetridata fra 28 havørn merket med ryggsekksendere siden 2005. Korreksjonsfaktoren for havørn (dvs. "unnvikelsesraten") inklusive usikkerhetsnivåer som brukes i Band kollisjonsrisikomodellering er beregnet til å være 99 % (94-100 %) for våren og 100 % for de andre sesonger. Det årlige estimatet, uav-hengig av årstider, var 98 % (95-99 %). Selv om det årlige estimatet var lik, var korreksjonsfak-toren for våren høyere enn korreksjonsfaktoren på 95 % basert tidligere på observasjons-punktdata. Satellittelemetridata kan være en alternativ måte å gi innsikt i den relative risikoen mellom sesongene, og bidra til å identifisere perioder eller områder med økt risiko, enten før eller etter utbygging. Norway, Smøla wind-power plant, White-tailed eagle, Satellite telemetry, Collision risk modelling, Norge, Smøla vindpark, havørn, Satellittelemetri, Kollisjonsrisikomodellering © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. Report Havørn White-tailed eagle Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Merket ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054) Norway Smøla ENVELOPE(8.034,8.034,63.357,63.357)
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language English
topic Smøla wind-power plant
NINA Rapport
white-tailed eagle
satellite telemetry
collision risk modelling
Smøla vindpark
havørn
satelittelemetri
kollisjonsrisikomodellering
spellingShingle Smøla wind-power plant
NINA Rapport
white-tailed eagle
satellite telemetry
collision risk modelling
Smøla vindpark
havørn
satelittelemetri
kollisjonsrisikomodellering
May, Roelof Frans
Nygård, Torgeir
Dahl, Espen Lie
Reitan, Ole
Bevanger, Kjetil Modolv
Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
topic_facet Smøla wind-power plant
NINA Rapport
white-tailed eagle
satellite telemetry
collision risk modelling
Smøla vindpark
havørn
satelittelemetri
kollisjonsrisikomodellering
description Store rovfugler, som havørn, er kjent for å være sårbare for kollisjoner med turbiner i vindkraft-verk. Deres dødelighet er benyttet i modeller for kollisjonsrisiko i forbindelse med planlegging-en av ny vindkraftutbygging. Den såkalte "Band-modellen" beregner kollisjonsrisiko basert på antall fugler som flyr gjennom rotorsonen og sannsynligheten for at de blir rammet av de pas-serende rotorbladene. I beregning av den forventede kollisjonsdødeligheten inngår en korrek-sjonsfaktor for unnvikelsesatferd. Det overordnede målet for denne studien var å bruke fluktda-ta og registrert dødelighet til å beregne korreksjonsfaktoren for havørn. Smøla vindkraftverk består av 68 turbiner, over et område på ca 18 km2. Siden høsten 2006 har en søkt etter kolli-sjonsdrepte fugler ukentlig. Analysene var basert på satellittelemetridata fra 28 havørn merket med ryggsekksendere siden 2005. Korreksjonsfaktoren for havørn (dvs. "unnvikelsesraten") inklusive usikkerhetsnivåer som brukes i Band kollisjonsrisikomodellering er beregnet til å være 99 % (94-100 %) for våren og 100 % for de andre sesonger. Det årlige estimatet, uav-hengig av årstider, var 98 % (95-99 %). Selv om det årlige estimatet var lik, var korreksjonsfak-toren for våren høyere enn korreksjonsfaktoren på 95 % basert tidligere på observasjons-punktdata. Satellittelemetridata kan være en alternativ måte å gi innsikt i den relative risikoen mellom sesongene, og bidra til å identifisere perioder eller områder med økt risiko, enten før eller etter utbygging. Norway, Smøla wind-power plant, White-tailed eagle, Satellite telemetry, Collision risk modelling, Norge, Smøla vindpark, havørn, Satellittelemetri, Kollisjonsrisikomodellering © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.
format Report
author May, Roelof Frans
Nygård, Torgeir
Dahl, Espen Lie
Reitan, Ole
Bevanger, Kjetil Modolv
author_facet May, Roelof Frans
Nygård, Torgeir
Dahl, Espen Lie
Reitan, Ole
Bevanger, Kjetil Modolv
author_sort May, Roelof Frans
title Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
title_short Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
title_full Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
title_fullStr Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
title_full_unstemmed Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant
title_sort collision risk in white-tailed eagles. modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in smøla wind power plant
publisher Norsk institutt for naturforskning
publishDate 2011
url http://hdl.handle.net/11250/2397511
op_coverage Smøla, Møre og Romsdal
long_lat ENVELOPE(8.704,8.704,63.054,63.054)
ENVELOPE(8.034,8.034,63.357,63.357)
geographic Merket
Norway
Smøla
geographic_facet Merket
Norway
Smøla
genre Havørn
White-tailed eagle
genre_facet Havørn
White-tailed eagle
op_source 22 s.
op_relation NINA Rapport;692
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2011/692.pdf
May, R., Nygård, T., Dahl, E.L., Reitan, O. & Bevanger, K. 2011. Collision risk in white-tailed eagles. Modelling kernel-based collision risk using satellite telemetry data in Smøla wind power plant. - NINA Report 692. 22 pp.
urn:isbn:978-82-426-2277-8
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2397511
cristin:1238024
_version_ 1802645243776991232