E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift

Langeland, Danielsen, Tømmervik. 2016. E6 Olsborg -Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift. NINA rapport 1260. 49 s. Statens vegvesen skal utarbeide reguleringsplan for utbedring av E6 fra Olsborg i Målselv kommune til Heia i Balsfjord kommune. Reguleringsplanen skal omfatte bredd...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Langeland, Knut, Danielsen, Inge Even, Tømmervik, Hans
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2016
Subjects:
E6
veg
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2388437
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2388437
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic NINA Rapport
Norge
Troms fylke
Målselv kommune
Balsfjord kommune
reinsdyr
Rangifer tarandus tarandus
reindrift
tamrein
E6
veg
konsekvensanalyse
utbedring
reguleringsplan
Norway
reindeer husbandry
domesticated reindeer
road
impact assessment
renovation
development plan
spellingShingle NINA Rapport
Norge
Troms fylke
Målselv kommune
Balsfjord kommune
reinsdyr
Rangifer tarandus tarandus
reindrift
tamrein
E6
veg
konsekvensanalyse
utbedring
reguleringsplan
Norway
reindeer husbandry
domesticated reindeer
road
impact assessment
renovation
development plan
Langeland, Knut
Danielsen, Inge Even
Tømmervik, Hans
E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
topic_facet NINA Rapport
Norge
Troms fylke
Målselv kommune
Balsfjord kommune
reinsdyr
Rangifer tarandus tarandus
reindrift
tamrein
E6
veg
konsekvensanalyse
utbedring
reguleringsplan
Norway
reindeer husbandry
domesticated reindeer
road
impact assessment
renovation
development plan
description Langeland, Danielsen, Tømmervik. 2016. E6 Olsborg -Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift. NINA rapport 1260. 49 s. Statens vegvesen skal utarbeide reguleringsplan for utbedring av E6 fra Olsborg i Målselv kommune til Heia i Balsfjord kommune. Reguleringsplanen skal omfatte breddeutvidelse av vegen og justering av veglinja for å kunne tilfredsstille krav til U-H2 standard. Strekningen er delt i 3 delstrekninger og delstrekning 3, fra Skarelva til krysset til Sagelvvatn, krysser gjennom vinterbeiteområdet til Mauken og Tromsdalen reinbeitedistrikt. Vi gjennomførte en befaring av delstrekningen sammen med reinbeitedistriktet i januar 2016. Delstrekningen ligger mellom høstbeiteområdet i vest og vinterområdene øst for E6 og 4 flyttleier og 2 trekkleier krysser delstrekningen. I tillegg ligger det et oppsamlingsområde tett inntil vegen på vestsida og det er relativt kort veg til oppsamlingsområdet i Mauken på østsida av vegen. Distriktet har også et reingjerde rett ved E6 på Heia. Distriktet er delt i 2 siidaer som har ulike områder for seinhøst og tidligvinterbeite. Den ene siidaen har tidligvinterbeite i Blåtindområdet mens den andre siidaen benytter områdene rundt Strupfjellet. Driftsmønsteret i distriktet innebærer at reinsdyra hovedsakelig trekker selv mellom høst og vinterbeitene. Det innebærer at de passerer E6 i småflokker i perioden fra 1.oktober og utover vinteren. Utover seinvinteren samles alle dyra i distriktet i Mauken og flyttes over E6 på veg mot sommerbeitene. Området brukes ikke av reindrifta i sommersesongen fra 1. mai til 31. september. På befaringen kom det fram 3 punkter på strekningen som reinbeitedistriktet påpekte og som vi har tatt inn i analysen. I konsekvensanalysen har vi delt inn i sommer- og vintersesong på grunn av reindriftas sesongmessige bruk av området, samt anleggs- og driftsfase for vegutbedringa ut ifra ulike aktivitets-, støy- og trafikkforhold i planområdet i de ulike fasene. Planområdet ligger langs grensa mellom høst og vinterbeitene og store deler av området er definert som flyttleier. Planområdet sett under ett har derfor fått middels-stor verdi ut fra en samlet vurdering av de kriterier som ligger til grunn i Håndbok V712 og hva som regnes som kritiske faktorer for et distrikt. Både trekk- og flyttleiene og de tre nevnte punktene i planområdet har fått stor verdi. Flere av områdene er omfattet av Lov om reindrift §22, og alle er vurdert til å være viktige for distriktet i deres drift i området. Ettersom reindrifta har svært liten eller ingen aktivitet i området i sommersesongen har vi vurdert omfanget til intet omfang og konsekvensen til ubetydelig (0) for alle analyserte områder både i anleggs- og driftsperioden i sommersesongen. For planområdet i anleggsperioden i vintersesongen har vegutbedringen fått stort omfang og stor negativ konsekvens på grunn av at omfattende anleggsarbeid kan påvirke reinens trekk og flyttmønster i området. For driftsperioden i vintersesongen har utbedringen fått middels omfang og middels positiv konsekvens da utbedringen vil forbedre sikten langs og over vegen og trolig gjøre det lettere og tryggere for dyra å krysse vegen. Både flytt- og trekkleiene og punkt 1 i anleggsperioden i vintersesongen har fått stort omfang og meget stor negativ konsekvens på grunn av forbud mot hindringer i flyttleier i henhold til Lov om Reindrift og at forstyrrelser vil kunne endre reinsdyras trekkmønster. For driftsperioden i vintersesongen har utbedringen fått middels omfang og middels positiv konsekvens på grunn av bedret sikt og lettere kryssing av E6. Punkt 2 og 3 i anleggsperioden i vintersesongen har fått stort omfang og stor negativ konsekvens. Området rundt punkt 3, reingjerdet på Heia, har samme status som flyttleiene i Lov om Reindrift. Begge punktene har tilknytning til flyttleier og er viktige for praktisk og sikker gjennomføring av flytting og trekk. I driftsperioden har punkt 2 fått middels omfang og stor positiv konsekvens. Punkt 3 har fått stort omfang og meget stor positiv konsekvens på grunn av at en utbedring av avkjørsel til gjerdet vil lette tilkomsten med store biler som er nødvendige i drifta. The Directorate for Public Roads are preparing a development plan for upgrading E6 between Olsborg in Målselv municipality and Heia in Balsfjord municipality. The aim of the plan is to adjust the road profile and extend the width to comply with the U-H2 standard. The road stretch is divided in 3 sections and section 3, from Skarelva to the Sagelvvatn intersection, is passing through Mauken and Tromsdalen reindeer herding district. We organized an on-site inspection of the area with a representative from the reindeer herding district in January 2016. The road section divides the autumn pastures on the western side and the winter pastures on the eastern side of the road, and is crossed by 4 relocation- and 2 migration routes for reindeer. There are assembly areas for reindeer in relatively short distance on both sides of the road, and a fence for reindeer-gathering by the road. In early winter some of the reindeer in the district utilizes the pastures around Strupfjellet and the rest is using the Blåtinden area. During late winter all the animals are gathered in Mauken before they move west across the road on the way to their summer pastures. The planning area is not used by the reindeer herding district during summer, between May 1 and 30 of September. During the on-site inspection, 3 points on the road section were picked out for analysis together with the relocation and migration paths. In the analysis, we have divided the seasons into summer and winter, and the road development into a construction and an operational period. As the planning area is dividing the autumn and winter pasture areas, large areas are defined as relocation and migration routes. The whole planning area got a medium-large value after assessing the criteria in Handbook V712 and factors critical to the management of the reindeer herding district. The relocation an migration routes, and the 3 points mentioned got a large value as they are all very important for the management of the reindeer herding district. As the herding district is not using the area during summer the extent of the upgrade work is assessed as not existent and it has insignificant consequences during the summer both in the construction and operational periods. During the construction period the planning area is assessed to have a large extent and large negative consequences, as it involves noisy work that may influence and alter the migration pattern of the reindeer in the area. For the operational period the planning area got a medium extent and a medium positive consequence, because it will improve the lines of sight for the reindeer and make their crossing of the road safer and easier. Both the relocation- and migration routes and point 1 got large extent and very large consequences in the assessment of the construction period during the winter-season as law protects them against obstruction. For the operational period they get a medium extent and a medium positive consequence. The points 2 and 3 got a large extent and large negative consequences in the assessment for the construction period during the winter season, as they are important in the practical management of the migration between pastures. In the operational period during winter point 2 was assessed to having medium extent and large positive consequences of the upgrade. In point 3 the upgrade is assessed to having a large extent and very large positive consequences in the operational period during winter, as it will ease the access to the reindeer fence close to the road. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.
format Report
author Langeland, Knut
Danielsen, Inge Even
Tømmervik, Hans
author_facet Langeland, Knut
Danielsen, Inge Even
Tømmervik, Hans
author_sort Langeland, Knut
title E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
title_short E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
title_full E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
title_fullStr E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
title_full_unstemmed E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift
title_sort e6 olsborg - heia, delstrekning 3. konsekvensanalyse for tema reindrift
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2388437
long_lat ENVELOPE(19.227,19.227,69.240,69.240)
ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266)
ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124)
ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664)
ENVELOPE(14.996,14.996,68.317,68.317)
ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571)
ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911)
ENVELOPE(18.967,18.967,69.067,69.067)
ENVELOPE(9.390,9.390,63.655,63.655)
ENVELOPE(26.478,26.478,70.370,70.370)
ENVELOPE(29.317,29.317,70.115,70.115)
ENVELOPE(18.990,18.990,69.875,69.875)
geographic Norway
Balsfjord
Troms Fylke
Målselv
Vegen
Gjerdet
Grensa
Krysset
Mauken
Heia
Olsborg
Vestsida
Reingjerdet
geographic_facet Norway
Balsfjord
Troms Fylke
Målselv
Vegen
Gjerdet
Grensa
Krysset
Mauken
Heia
Olsborg
Vestsida
Reingjerdet
genre Balsfjord
Målselv
Rangifer tarandus
reindeer husbandry
reindrift
Reinsdyr
Troms
genre_facet Balsfjord
Målselv
Rangifer tarandus
reindeer husbandry
reindrift
Reinsdyr
Troms
op_source 49 s.
op_relation NINA Rapport;1260
Statens Vegvesen, Region Nord: 15/201073
urn:isbn:978-82-426-2912-8
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2388437
_version_ 1766368025304367104
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2388437 2023-05-15T15:37:27+02:00 E6 Olsborg - Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift Langeland, Knut Danielsen, Inge Even Tømmervik, Hans 2016-05-03 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2388437 nob nob NINA Rapport;1260 Statens Vegvesen, Region Nord: 15/201073 urn:isbn:978-82-426-2912-8 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2388437 49 s. NINA Rapport Norge Troms fylke Målselv kommune Balsfjord kommune reinsdyr Rangifer tarandus tarandus reindrift tamrein E6 veg konsekvensanalyse utbedring reguleringsplan Norway reindeer husbandry domesticated reindeer road impact assessment renovation development plan Research report 2016 ftninstnf 2021-12-23T07:17:06Z Langeland, Danielsen, Tømmervik. 2016. E6 Olsborg -Heia, delstrekning 3. Konsekvensanalyse for tema reindrift. NINA rapport 1260. 49 s. Statens vegvesen skal utarbeide reguleringsplan for utbedring av E6 fra Olsborg i Målselv kommune til Heia i Balsfjord kommune. Reguleringsplanen skal omfatte breddeutvidelse av vegen og justering av veglinja for å kunne tilfredsstille krav til U-H2 standard. Strekningen er delt i 3 delstrekninger og delstrekning 3, fra Skarelva til krysset til Sagelvvatn, krysser gjennom vinterbeiteområdet til Mauken og Tromsdalen reinbeitedistrikt. Vi gjennomførte en befaring av delstrekningen sammen med reinbeitedistriktet i januar 2016. Delstrekningen ligger mellom høstbeiteområdet i vest og vinterområdene øst for E6 og 4 flyttleier og 2 trekkleier krysser delstrekningen. I tillegg ligger det et oppsamlingsområde tett inntil vegen på vestsida og det er relativt kort veg til oppsamlingsområdet i Mauken på østsida av vegen. Distriktet har også et reingjerde rett ved E6 på Heia. Distriktet er delt i 2 siidaer som har ulike områder for seinhøst og tidligvinterbeite. Den ene siidaen har tidligvinterbeite i Blåtindområdet mens den andre siidaen benytter områdene rundt Strupfjellet. Driftsmønsteret i distriktet innebærer at reinsdyra hovedsakelig trekker selv mellom høst og vinterbeitene. Det innebærer at de passerer E6 i småflokker i perioden fra 1.oktober og utover vinteren. Utover seinvinteren samles alle dyra i distriktet i Mauken og flyttes over E6 på veg mot sommerbeitene. Området brukes ikke av reindrifta i sommersesongen fra 1. mai til 31. september. På befaringen kom det fram 3 punkter på strekningen som reinbeitedistriktet påpekte og som vi har tatt inn i analysen. I konsekvensanalysen har vi delt inn i sommer- og vintersesong på grunn av reindriftas sesongmessige bruk av området, samt anleggs- og driftsfase for vegutbedringa ut ifra ulike aktivitets-, støy- og trafikkforhold i planområdet i de ulike fasene. Planområdet ligger langs grensa mellom høst og vinterbeitene og store deler av området er definert som flyttleier. Planområdet sett under ett har derfor fått middels-stor verdi ut fra en samlet vurdering av de kriterier som ligger til grunn i Håndbok V712 og hva som regnes som kritiske faktorer for et distrikt. Både trekk- og flyttleiene og de tre nevnte punktene i planområdet har fått stor verdi. Flere av områdene er omfattet av Lov om reindrift §22, og alle er vurdert til å være viktige for distriktet i deres drift i området. Ettersom reindrifta har svært liten eller ingen aktivitet i området i sommersesongen har vi vurdert omfanget til intet omfang og konsekvensen til ubetydelig (0) for alle analyserte områder både i anleggs- og driftsperioden i sommersesongen. For planområdet i anleggsperioden i vintersesongen har vegutbedringen fått stort omfang og stor negativ konsekvens på grunn av at omfattende anleggsarbeid kan påvirke reinens trekk og flyttmønster i området. For driftsperioden i vintersesongen har utbedringen fått middels omfang og middels positiv konsekvens da utbedringen vil forbedre sikten langs og over vegen og trolig gjøre det lettere og tryggere for dyra å krysse vegen. Både flytt- og trekkleiene og punkt 1 i anleggsperioden i vintersesongen har fått stort omfang og meget stor negativ konsekvens på grunn av forbud mot hindringer i flyttleier i henhold til Lov om Reindrift og at forstyrrelser vil kunne endre reinsdyras trekkmønster. For driftsperioden i vintersesongen har utbedringen fått middels omfang og middels positiv konsekvens på grunn av bedret sikt og lettere kryssing av E6. Punkt 2 og 3 i anleggsperioden i vintersesongen har fått stort omfang og stor negativ konsekvens. Området rundt punkt 3, reingjerdet på Heia, har samme status som flyttleiene i Lov om Reindrift. Begge punktene har tilknytning til flyttleier og er viktige for praktisk og sikker gjennomføring av flytting og trekk. I driftsperioden har punkt 2 fått middels omfang og stor positiv konsekvens. Punkt 3 har fått stort omfang og meget stor positiv konsekvens på grunn av at en utbedring av avkjørsel til gjerdet vil lette tilkomsten med store biler som er nødvendige i drifta. The Directorate for Public Roads are preparing a development plan for upgrading E6 between Olsborg in Målselv municipality and Heia in Balsfjord municipality. The aim of the plan is to adjust the road profile and extend the width to comply with the U-H2 standard. The road stretch is divided in 3 sections and section 3, from Skarelva to the Sagelvvatn intersection, is passing through Mauken and Tromsdalen reindeer herding district. We organized an on-site inspection of the area with a representative from the reindeer herding district in January 2016. The road section divides the autumn pastures on the western side and the winter pastures on the eastern side of the road, and is crossed by 4 relocation- and 2 migration routes for reindeer. There are assembly areas for reindeer in relatively short distance on both sides of the road, and a fence for reindeer-gathering by the road. In early winter some of the reindeer in the district utilizes the pastures around Strupfjellet and the rest is using the Blåtinden area. During late winter all the animals are gathered in Mauken before they move west across the road on the way to their summer pastures. The planning area is not used by the reindeer herding district during summer, between May 1 and 30 of September. During the on-site inspection, 3 points on the road section were picked out for analysis together with the relocation and migration paths. In the analysis, we have divided the seasons into summer and winter, and the road development into a construction and an operational period. As the planning area is dividing the autumn and winter pasture areas, large areas are defined as relocation and migration routes. The whole planning area got a medium-large value after assessing the criteria in Handbook V712 and factors critical to the management of the reindeer herding district. The relocation an migration routes, and the 3 points mentioned got a large value as they are all very important for the management of the reindeer herding district. As the herding district is not using the area during summer the extent of the upgrade work is assessed as not existent and it has insignificant consequences during the summer both in the construction and operational periods. During the construction period the planning area is assessed to have a large extent and large negative consequences, as it involves noisy work that may influence and alter the migration pattern of the reindeer in the area. For the operational period the planning area got a medium extent and a medium positive consequence, because it will improve the lines of sight for the reindeer and make their crossing of the road safer and easier. Both the relocation- and migration routes and point 1 got large extent and very large consequences in the assessment of the construction period during the winter-season as law protects them against obstruction. For the operational period they get a medium extent and a medium positive consequence. The points 2 and 3 got a large extent and large negative consequences in the assessment for the construction period during the winter season, as they are important in the practical management of the migration between pastures. In the operational period during winter point 2 was assessed to having medium extent and large positive consequences of the upgrade. In point 3 the upgrade is assessed to having a large extent and very large positive consequences in the operational period during winter, as it will ease the access to the reindeer fence close to the road. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. Report Balsfjord Målselv Rangifer tarandus reindeer husbandry reindrift Reinsdyr Troms Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Norway Balsfjord ENVELOPE(19.227,19.227,69.240,69.240) Troms Fylke ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266) Målselv ENVELOPE(18.615,18.615,69.124,69.124) Vegen ENVELOPE(23.695,23.695,70.664,70.664) Gjerdet ENVELOPE(14.996,14.996,68.317,68.317) Grensa ENVELOPE(9.166,9.166,62.571,62.571) Krysset ENVELOPE(15.117,15.117,68.911,68.911) Mauken ENVELOPE(18.967,18.967,69.067,69.067) Heia ENVELOPE(9.390,9.390,63.655,63.655) Olsborg ENVELOPE(26.478,26.478,70.370,70.370) Vestsida ENVELOPE(29.317,29.317,70.115,70.115) Reingjerdet ENVELOPE(18.990,18.990,69.875,69.875)