420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv

Denne rapporten redegjør for reiselivsinteresser i områdene mellom Ofoten transformatorsta-sjon i Narvik kommune i Nordland og Balsfjord transformatorstasjon i Balsfjord kommune i Troms og vurderer konsekvensene for disse interessene av en planlagt 420 kV kraftlinje gjen-nom dette området, samt rivi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tangeland, Torvald
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2388119
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2388119
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic konsekvensutredning
turisme
reiseliv
fritidsboliger
kraftlinje
Ofoten
Balsfjord
Nordland
Troms
impact assessment
tourism
second homes
powerlines
NINA Rapport
spellingShingle konsekvensutredning
turisme
reiseliv
fritidsboliger
kraftlinje
Ofoten
Balsfjord
Nordland
Troms
impact assessment
tourism
second homes
powerlines
NINA Rapport
Tangeland, Torvald
420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
topic_facet konsekvensutredning
turisme
reiseliv
fritidsboliger
kraftlinje
Ofoten
Balsfjord
Nordland
Troms
impact assessment
tourism
second homes
powerlines
NINA Rapport
description Denne rapporten redegjør for reiselivsinteresser i områdene mellom Ofoten transformatorsta-sjon i Narvik kommune i Nordland og Balsfjord transformatorstasjon i Balsfjord kommune i Troms og vurderer konsekvensene for disse interessene av en planlagt 420 kV kraftlinje gjen-nom dette området, samt riving av to 132 kV kraftledinger. I utredningen er utredningsområdet delt i tre; Ofoten transformatorstasjon til Kvandal transformatorstasjon, Kvandal transformator-stasjon til Bardufoss transformatorstasjon, og Bardufoss transformatorstasjon til Balsfjord transformatorstasjon. Tiltaket kan deles inn i to deler; bygging av ny 420 kV-ledning og riving av to 132 kV-ledninger. Det er hovedsklig et traséalternativ for den nye 420 kV-ledningen gjennom utredingsområdet, alternativ 1.0. Dette alternativet følger parallelt med dagens 420 kV-ledning på hele strekingen mellom Ofoten transformatorstasjon og Balsfjord transformatorstasjon. Ved både Kvernmo og Nedre Bardu er det to underalternativer henholdsvis 1.1 og 1.2 og 1.3 og 1.4 som fraviker pa-rallellføringen med dagens 420 kV-ledning på strekingen. Konsekvensene av å flytte dagens 420 kV-ledning til ny trasé (1.1, 1.2, 1.3 og 1.4) blir også vurdert. Byggingen av ny 420 kV-ledingen muliggjør å rive de to 132 kV-ledningene mellom Kvandal transformatorstasjon og Straumsmo transformatorstasjon. Rapporten er basert på innsamlede data, rapporter og reiselivsstatistikk, intervjuer med repre-sentanter for bedrifter, organisasjoner og regionale og kommunale myndigheter, og faglittera-tur. Datagrunnlaget for verdivurderingene av reiselivsnæringen i området vurderes som meget godt. Grunnlaget for å vurdere virkninger og konsekvens av kraftlinjen vurderes som svakt og det er betydelig usikkerhet knyttet til disse vurderingene for reiselivsnæringen. Metodikken er basert på en ”standardisert” og systematisk prosedyre for å gjøre analyser, konklusjoner og anbefalinger mer objektive, lettere å forstå og etterprøve. Vi benytter en meto-dikk beskrevet i Statens vegvesens håndbok 140 (2006) og DN håndbok nr 18-2001 (om fri-luftsliv), tilpasset bruk på reiselivsinteressene. I utredningen søker vi å avdekke konsekvensene av å etablere en ny 420 kV-kraftledning pa-rallelt med en allerede eksisterende 420 kV-kraftledning. Vi tar ikke sikte på å vurdere den samlede effekten av de to 420 kV-ledningene opp i mot en situasjon der ingen av dem var der. I 0-alternativet går det en 420 kV-kraftledning langs hele den planlagte traséen. Dette medfører at konsekvensgraden blir lav på svært mange steder i utredingsområdet. Rivingen av de 132 kV-ledningene mellom Kvandal transformatorstasjon og Straumsmo transformatorstasjon vil kunne ha en positiv effekt på utredingstemaet. Konsekvensutredning, turisme, reiseliv, friluftsliv, fritidsboliger, kraftlinje, Ofoten, Balsfjord, Nordland, Troms, impact assessment, tourism, second homes, powerlines © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.
format Report
author Tangeland, Torvald
author_facet Tangeland, Torvald
author_sort Tangeland, Torvald
title 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
title_short 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
title_full 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
title_fullStr 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
title_full_unstemmed 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
title_sort 420 kv kraftledning ofoten – balsfjord. konsekvensutredning er for turisme og reiseliv
publisher Norsk institutt for naturforskning
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/2388119
long_lat ENVELOPE(19.227,19.227,69.240,69.240)
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029)
ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859)
ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056)
geographic Balsfjord
Narvik
Ofoten
Bardu
Bardufoss
geographic_facet Balsfjord
Narvik
Ofoten
Bardu
Bardufoss
genre Balsfjord
Bardu
Narvik
Narvik
Nordland
Nordland
Ofoten
Nordland
Troms
genre_facet Balsfjord
Bardu
Narvik
Narvik
Nordland
Nordland
Ofoten
Nordland
Troms
op_source 72 s.
op_relation NINA Rapport;517
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/517.pdf
Statnett SF
Tangeland, T. 2009. 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv. NINA Rapport 517. 72 s.
urn:isbn:978-82-426-2089-7
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2388119
cristin:1238956
_version_ 1766367978318725120
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2388119 2023-05-15T15:37:25+02:00 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv Tangeland, Torvald 2009 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2388119 nob nob Norsk institutt for naturforskning NINA Rapport;517 http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/517.pdf Statnett SF Tangeland, T. 2009. 420 kV Kraftledning Ofoten – Balsfjord. Konsekvensutredning er for turisme og reiseliv. NINA Rapport 517. 72 s. urn:isbn:978-82-426-2089-7 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2388119 cristin:1238956 72 s. konsekvensutredning turisme reiseliv fritidsboliger kraftlinje Ofoten Balsfjord Nordland Troms impact assessment tourism second homes powerlines NINA Rapport Research report 2009 ftninstnf 2021-12-23T07:16:53Z Denne rapporten redegjør for reiselivsinteresser i områdene mellom Ofoten transformatorsta-sjon i Narvik kommune i Nordland og Balsfjord transformatorstasjon i Balsfjord kommune i Troms og vurderer konsekvensene for disse interessene av en planlagt 420 kV kraftlinje gjen-nom dette området, samt riving av to 132 kV kraftledinger. I utredningen er utredningsområdet delt i tre; Ofoten transformatorstasjon til Kvandal transformatorstasjon, Kvandal transformator-stasjon til Bardufoss transformatorstasjon, og Bardufoss transformatorstasjon til Balsfjord transformatorstasjon. Tiltaket kan deles inn i to deler; bygging av ny 420 kV-ledning og riving av to 132 kV-ledninger. Det er hovedsklig et traséalternativ for den nye 420 kV-ledningen gjennom utredingsområdet, alternativ 1.0. Dette alternativet følger parallelt med dagens 420 kV-ledning på hele strekingen mellom Ofoten transformatorstasjon og Balsfjord transformatorstasjon. Ved både Kvernmo og Nedre Bardu er det to underalternativer henholdsvis 1.1 og 1.2 og 1.3 og 1.4 som fraviker pa-rallellføringen med dagens 420 kV-ledning på strekingen. Konsekvensene av å flytte dagens 420 kV-ledning til ny trasé (1.1, 1.2, 1.3 og 1.4) blir også vurdert. Byggingen av ny 420 kV-ledingen muliggjør å rive de to 132 kV-ledningene mellom Kvandal transformatorstasjon og Straumsmo transformatorstasjon. Rapporten er basert på innsamlede data, rapporter og reiselivsstatistikk, intervjuer med repre-sentanter for bedrifter, organisasjoner og regionale og kommunale myndigheter, og faglittera-tur. Datagrunnlaget for verdivurderingene av reiselivsnæringen i området vurderes som meget godt. Grunnlaget for å vurdere virkninger og konsekvens av kraftlinjen vurderes som svakt og det er betydelig usikkerhet knyttet til disse vurderingene for reiselivsnæringen. Metodikken er basert på en ”standardisert” og systematisk prosedyre for å gjøre analyser, konklusjoner og anbefalinger mer objektive, lettere å forstå og etterprøve. Vi benytter en meto-dikk beskrevet i Statens vegvesens håndbok 140 (2006) og DN håndbok nr 18-2001 (om fri-luftsliv), tilpasset bruk på reiselivsinteressene. I utredningen søker vi å avdekke konsekvensene av å etablere en ny 420 kV-kraftledning pa-rallelt med en allerede eksisterende 420 kV-kraftledning. Vi tar ikke sikte på å vurdere den samlede effekten av de to 420 kV-ledningene opp i mot en situasjon der ingen av dem var der. I 0-alternativet går det en 420 kV-kraftledning langs hele den planlagte traséen. Dette medfører at konsekvensgraden blir lav på svært mange steder i utredingsområdet. Rivingen av de 132 kV-ledningene mellom Kvandal transformatorstasjon og Straumsmo transformatorstasjon vil kunne ha en positiv effekt på utredingstemaet. Konsekvensutredning, turisme, reiseliv, friluftsliv, fritidsboliger, kraftlinje, Ofoten, Balsfjord, Nordland, Troms, impact assessment, tourism, second homes, powerlines © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. Report Balsfjord Bardu Narvik Narvik Nordland Nordland Ofoten Nordland Troms Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Balsfjord ENVELOPE(19.227,19.227,69.240,69.240) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Ofoten ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) Bardu ENVELOPE(18.347,18.347,68.859,68.859) Bardufoss ENVELOPE(18.539,18.539,69.056,69.056)