Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter

Dersom laks skal reetableres i Kragerøvassdraget må voksen laks kunne passere fem kraft-verk for å nå de potensielt mest produktive oppvekstområdene i vassdraget. Tilsvarende må smolt og utgytt laks og sjøørret, uten for store tap, kunne komme seg forbi de samme kraftver-kene på vei ned til sjøen. I...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kvingedal, Eli, Forseth, Torbjørn, Kroglund, Frode, Fjeldstad, Hans Petter
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk institutt for naturforskning 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2383108
id ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2383108
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA
op_collection_id ftninstnf
language Norwegian Bokmål
topic Kragerøvassdraget
NINA Rapport
smolt
vandring
reetablering
vannkraft
laksetrapper
Kragerø River
atlantic salmon
Salmo salar
smolt migration
restoration
reestablishment
hydro power
fish ladders
fishways
spellingShingle Kragerøvassdraget
NINA Rapport
smolt
vandring
reetablering
vannkraft
laksetrapper
Kragerø River
atlantic salmon
Salmo salar
smolt migration
restoration
reestablishment
hydro power
fish ladders
fishways
Kvingedal, Eli
Forseth, Torbjørn
Kroglund, Frode
Fjeldstad, Hans Petter
Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
topic_facet Kragerøvassdraget
NINA Rapport
smolt
vandring
reetablering
vannkraft
laksetrapper
Kragerø River
atlantic salmon
Salmo salar
smolt migration
restoration
reestablishment
hydro power
fish ladders
fishways
description Dersom laks skal reetableres i Kragerøvassdraget må voksen laks kunne passere fem kraft-verk for å nå de potensielt mest produktive oppvekstområdene i vassdraget. Tilsvarende må smolt og utgytt laks og sjøørret, uten for store tap, kunne komme seg forbi de samme kraftver-kene på vei ned til sjøen. I dette arbeidet gir vi en kortfattet oversikt over hvilke alternative tiltak som finnes for å sikre opp- og nedvandring av laks forbi kraftverkene. Basert på observasjoner under befaring av kraftverkene og tekniske spesifikasjoner, foreslår vi hvilke tiltak som kan gjennomføres ved hvert kraftverk og anslår kostnader for løsninger for opp- og nedvandring. For å unngå at smolt passerer gjennom kraftverksturbinene må det settes inn tiltak som hindrer smolten å følge hovedstrømmen inn inntaket, samtidig som den får lett tilgang til et attraktivt sideløp. For at smolten ikke skal svømme inn kraftverksinntaket anbefaler vi at dagens vare-grinder skiftes ut med grinder som har mindre avstand mellom spilene. Med en lysåpning på 3 cm vil forholdene ved inntakene sannsynligvis virke avskrekkende på smolten, selv om den fysisk er i stand til å komme gjennom. Ved alle kraftverkene må det etableres sideløp nært kraftverksinntaket og med så stor vanntilførsel at sideløpet oppfattes som attraktivt. For å re-dusere vanntap kan eventuelt noe av vannet pumpes tilbake fra en oppsamlingskum der det ikke er returmuligheter for smolten. Smolten føres videre i rør eller kanaler til åpent vann (Langfoss) eller til inngangen på oppvandringstrappa der dette er praktisk mulig (Kammerfoss og Tveitereidfoss). Ved to av kraftverkene, Vafoss og Dalsfoss, foreslår vi at smolten vandrer ut via oppvandringstrappene. For å sikre oppvandring av voksen laks foreslår vi ulike tappeløsninger ved de enkelte kraft-verk.  Kammerfoss: motstrømstrapp (Denil-trapp)  Vafoss: spaltetrapp langs kraftverksbygning kombinert med heis  Langfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) langs gammel tømmerrenne  Tveitereidfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tre slynger langs kraftverksbygning  Nye Dalsfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tunnelen til den gamle tømmerrennen Samlede kostnader for bygging av oppvandringsløsninger, inkludert heis ved Vafoss, er grovt estimert til 22 millioner kroner. Totalkostnadene for nedvandringsløsninger ved de fire nederste kraftverkene estimeres til mellom 6 og 9,5 millioner kroner. Ved Dalsfoss kan varegrindene til-passes under bygging uten vesentlige merkostnader. Det kan imidlertid bli nødvendig å føre smolten i en tunnel inn til tømmerrenna, noe som vil gi en høyere kostnad for nedvandrings-løsningene enn for de andre kraftverkene (estimert til 0,5 – 1 million pr. sideløp). I en første fase kan et alternativ til å bygge vandringsløsninger ved alle de fem kraftverkene være å transportere fisken forbi ett eller flere av kraftverkene med bil. Spesielt for smolten, som har en begrenset utvandringsperiode, kan dette være aktuelt. Nedenfor Dalsfoss er det bare strekningen ned til Tveitereidfoss som har større områder egnet for gyting og oppvekst. Å sam-le opp smolten ved Tveitereidfoss, eller alternativt Langfoss, og slippe den ut nedenfor Kam-merfoss kan derfor være en god første løsning. For å sikre rask reetablering av de øvre deler av elva, kan også transport av oppvandrende laks være gunstig i startfasen. Den enkleste løs-ningen vil være å samle opp fisken ved Kammerfoss og transportere den forbi Langfoss eller Tveitereidfoss. Biltransport av voksen laks fra Vafoss til oppstrøms Langfoss kan også være aktuelt som en mer langsiktig løsning. Adult salmon entering the Kragerø watercourse to spawn will have to pass five hydro power stations to reach the potentially most productive areas. When the smolts and kelts outmigrate to the sea, they should be able to pass the same power stations without extensive mortality rates. In this report we give a short overview of alternative mitigation measures to ensure both up- and downstream migration past all five power stations and associated dams. In order to prevent smolts and kelts from being entrained in the turbine intakes during downstream migration, both measures to discourage the fish from entering the intake region and guiding them to a safe bypass should be accomplished. To exclude smolt from turbine passage, existing trash racks should be replaced with screens with smaller gaps between the bars. Screens with free gaps of approximately 3 cm will discourage the smolt from passing, even though they are physically capable to slip in-between the screen elements. At all power stations, the bypass entrance should be close to the turbine intake and with enough water flow to attract downstream migrating fish. To reduce loss of power generation, water could be pumped back from a collection chamber and into the reservoir again. Smolts and kelts could then be collected into a tube or a channel with reduced water flow past the power station and into the tailwater or, if feasible, into the fish ladder. For ascending adult salmon we suggest different solutions for fishways, or fish ladders, at each power station:  Kammerfoss: baffle fishway (Denil)  Vafoss: vertical slot fishway along the power house combined with an elevator  Langfoss: pool or weir fishway following an old log sluice  Tveitereidfoss: pool or weir fishway in three loops along the power station building  New power station planned at Dalfoss: pool fishway in the tunnel of an old log sluice The costs for building the fishways, including the elevator, are coarsely estimated to 22 million NOK. Total costs for downstream migrating facilities at the four lower power stations are between 6 and 9.5 million NOK. Turbine intake screens with small gaps may be integrated at Dalsfoss during construction of the new power plant without substantial extra costs; however a tunnel to transport the smolts from the turbin intake to the fishway in the log sluice tunnel will incur higher costs for downstream migration mitigations compared to the other power stations (estimated to 0.5-1 million NOK per bypass). During the first stage of reestablishment, an alternative to full establishment of two-way migration facilities is to transport fish by car past one or several power stations. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.
format Report
author Kvingedal, Eli
Forseth, Torbjørn
Kroglund, Frode
Fjeldstad, Hans Petter
author_facet Kvingedal, Eli
Forseth, Torbjørn
Kroglund, Frode
Fjeldstad, Hans Petter
author_sort Kvingedal, Eli
title Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
title_short Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
title_full Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
title_fullStr Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
title_full_unstemmed Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
title_sort reetablering av laks i kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter
publisher Norsk institutt for naturforskning
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/2383108
long_lat ENVELOPE(-67.083,-67.083,-68.200,-68.200)
ENVELOPE(-20.074,-20.074,65.289,65.289)
ENVELOPE(15.661,15.661,67.546,67.546)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(-61.426,-61.426,-63.966,-63.966)
ENVELOPE(9.917,9.917,63.467,63.467)
ENVELOPE(177.167,177.167,-84.983,-84.983)
ENVELOPE(14.991,14.991,67.750,67.750)
geographic Baffle
Dalfoss
Elva
Finnes
Føre
Grinder
Sjøen
Weir
Øvre
geographic_facet Baffle
Dalfoss
Elva
Finnes
Føre
Grinder
Sjøen
Weir
Øvre
genre Atlantic salmon
Salmo salar
genre_facet Atlantic salmon
Salmo salar
op_source 36 s.
op_relation NINA Rapport;943
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2013/943.pdf
Kvingedal, E., Forseth, T., Kroglund, F. & Fjeldstad, H.-P. 2013. Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter. - NINA Rapport 943. 36 s.
urn:isbn:978-82-426-2548-9
urn:issn:1504-3312
http://hdl.handle.net/11250/2383108
cristin:1043871
_version_ 1766363658644881408
spelling ftninstnf:oai:brage.nina.no:11250/2383108 2023-05-15T15:33:11+02:00 Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter Kvingedal, Eli Forseth, Torbjørn Kroglund, Frode Fjeldstad, Hans Petter 2013-06 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/2383108 nob nob Norsk institutt for naturforskning NINA Rapport;943 http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2013/943.pdf Kvingedal, E., Forseth, T., Kroglund, F. & Fjeldstad, H.-P. 2013. Reetablering av laks i Kragerøvassdraget – anbefalte tiltak for å sikre toveis vandringsmuligheter. - NINA Rapport 943. 36 s. urn:isbn:978-82-426-2548-9 urn:issn:1504-3312 http://hdl.handle.net/11250/2383108 cristin:1043871 36 s. Kragerøvassdraget NINA Rapport smolt vandring reetablering vannkraft laksetrapper Kragerø River atlantic salmon Salmo salar smolt migration restoration reestablishment hydro power fish ladders fishways Research report 2013 ftninstnf 2021-12-23T07:16:50Z Dersom laks skal reetableres i Kragerøvassdraget må voksen laks kunne passere fem kraft-verk for å nå de potensielt mest produktive oppvekstområdene i vassdraget. Tilsvarende må smolt og utgytt laks og sjøørret, uten for store tap, kunne komme seg forbi de samme kraftver-kene på vei ned til sjøen. I dette arbeidet gir vi en kortfattet oversikt over hvilke alternative tiltak som finnes for å sikre opp- og nedvandring av laks forbi kraftverkene. Basert på observasjoner under befaring av kraftverkene og tekniske spesifikasjoner, foreslår vi hvilke tiltak som kan gjennomføres ved hvert kraftverk og anslår kostnader for løsninger for opp- og nedvandring. For å unngå at smolt passerer gjennom kraftverksturbinene må det settes inn tiltak som hindrer smolten å følge hovedstrømmen inn inntaket, samtidig som den får lett tilgang til et attraktivt sideløp. For at smolten ikke skal svømme inn kraftverksinntaket anbefaler vi at dagens vare-grinder skiftes ut med grinder som har mindre avstand mellom spilene. Med en lysåpning på 3 cm vil forholdene ved inntakene sannsynligvis virke avskrekkende på smolten, selv om den fysisk er i stand til å komme gjennom. Ved alle kraftverkene må det etableres sideløp nært kraftverksinntaket og med så stor vanntilførsel at sideløpet oppfattes som attraktivt. For å re-dusere vanntap kan eventuelt noe av vannet pumpes tilbake fra en oppsamlingskum der det ikke er returmuligheter for smolten. Smolten føres videre i rør eller kanaler til åpent vann (Langfoss) eller til inngangen på oppvandringstrappa der dette er praktisk mulig (Kammerfoss og Tveitereidfoss). Ved to av kraftverkene, Vafoss og Dalsfoss, foreslår vi at smolten vandrer ut via oppvandringstrappene. For å sikre oppvandring av voksen laks foreslår vi ulike tappeløsninger ved de enkelte kraft-verk.  Kammerfoss: motstrømstrapp (Denil-trapp)  Vafoss: spaltetrapp langs kraftverksbygning kombinert med heis  Langfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) langs gammel tømmerrenne  Tveitereidfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tre slynger langs kraftverksbygning  Nye Dalsfoss: kulpetrapp (eller spaltetrapp) i tunnelen til den gamle tømmerrennen Samlede kostnader for bygging av oppvandringsløsninger, inkludert heis ved Vafoss, er grovt estimert til 22 millioner kroner. Totalkostnadene for nedvandringsløsninger ved de fire nederste kraftverkene estimeres til mellom 6 og 9,5 millioner kroner. Ved Dalsfoss kan varegrindene til-passes under bygging uten vesentlige merkostnader. Det kan imidlertid bli nødvendig å føre smolten i en tunnel inn til tømmerrenna, noe som vil gi en høyere kostnad for nedvandrings-løsningene enn for de andre kraftverkene (estimert til 0,5 – 1 million pr. sideløp). I en første fase kan et alternativ til å bygge vandringsløsninger ved alle de fem kraftverkene være å transportere fisken forbi ett eller flere av kraftverkene med bil. Spesielt for smolten, som har en begrenset utvandringsperiode, kan dette være aktuelt. Nedenfor Dalsfoss er det bare strekningen ned til Tveitereidfoss som har større områder egnet for gyting og oppvekst. Å sam-le opp smolten ved Tveitereidfoss, eller alternativt Langfoss, og slippe den ut nedenfor Kam-merfoss kan derfor være en god første løsning. For å sikre rask reetablering av de øvre deler av elva, kan også transport av oppvandrende laks være gunstig i startfasen. Den enkleste løs-ningen vil være å samle opp fisken ved Kammerfoss og transportere den forbi Langfoss eller Tveitereidfoss. Biltransport av voksen laks fra Vafoss til oppstrøms Langfoss kan også være aktuelt som en mer langsiktig løsning. Adult salmon entering the Kragerø watercourse to spawn will have to pass five hydro power stations to reach the potentially most productive areas. When the smolts and kelts outmigrate to the sea, they should be able to pass the same power stations without extensive mortality rates. In this report we give a short overview of alternative mitigation measures to ensure both up- and downstream migration past all five power stations and associated dams. In order to prevent smolts and kelts from being entrained in the turbine intakes during downstream migration, both measures to discourage the fish from entering the intake region and guiding them to a safe bypass should be accomplished. To exclude smolt from turbine passage, existing trash racks should be replaced with screens with smaller gaps between the bars. Screens with free gaps of approximately 3 cm will discourage the smolt from passing, even though they are physically capable to slip in-between the screen elements. At all power stations, the bypass entrance should be close to the turbine intake and with enough water flow to attract downstream migrating fish. To reduce loss of power generation, water could be pumped back from a collection chamber and into the reservoir again. Smolts and kelts could then be collected into a tube or a channel with reduced water flow past the power station and into the tailwater or, if feasible, into the fish ladder. For ascending adult salmon we suggest different solutions for fishways, or fish ladders, at each power station:  Kammerfoss: baffle fishway (Denil)  Vafoss: vertical slot fishway along the power house combined with an elevator  Langfoss: pool or weir fishway following an old log sluice  Tveitereidfoss: pool or weir fishway in three loops along the power station building  New power station planned at Dalfoss: pool fishway in the tunnel of an old log sluice The costs for building the fishways, including the elevator, are coarsely estimated to 22 million NOK. Total costs for downstream migrating facilities at the four lower power stations are between 6 and 9.5 million NOK. Turbine intake screens with small gaps may be integrated at Dalsfoss during construction of the new power plant without substantial extra costs; however a tunnel to transport the smolts from the turbin intake to the fishway in the log sluice tunnel will incur higher costs for downstream migration mitigations compared to the other power stations (estimated to 0.5-1 million NOK per bypass). During the first stage of reestablishment, an alternative to full establishment of two-way migration facilities is to transport fish by car past one or several power stations. © Norsk institutt for naturforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. Report Atlantic salmon Salmo salar Norwegian Institute for Nature Research: Brage NINA Baffle ENVELOPE(-67.083,-67.083,-68.200,-68.200) Dalfoss ENVELOPE(-20.074,-20.074,65.289,65.289) Elva ENVELOPE(15.661,15.661,67.546,67.546) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Grinder ENVELOPE(-61.426,-61.426,-63.966,-63.966) Sjøen ENVELOPE(9.917,9.917,63.467,63.467) Weir ENVELOPE(177.167,177.167,-84.983,-84.983) Øvre ENVELOPE(14.991,14.991,67.750,67.750)