Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunns...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2770409 |
id |
ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/2770409 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/2770409 2023-05-15T15:45:27+02:00 Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine Øvstetun, Kristin Jevnaker 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2770409 nob nob https://hdl.handle.net/11250/2770409 nih masteroppgaver fotball kvinner menn klubber lag kamper tilskuere Master thesis 2021 ftnihoegskole 2021-12-23T07:41:45Z Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunnskaper og refleksjoner knyttet til dette. Studien har en kvalitativ tilnærming og empirien er hentet fra intervju med seks ulike klubber; Sogndal Fotball, Brann, Bodø Glimt, Vålerenga Damer, Sandviken Elite og Rosenborg Kvinner. Ny-institusjonell teori og Giulianottis (2012) klassifisering av tilskueridentiteter utgjør det teoretiske rammeverket i studien og bidrar til å vurdere analysere og forstå resultatene. Sentrale funn viser at klubbene gjør mye likt, men at de har ulike forutsetninger for å drive arbeid med å trekke til seg tilskuere. Det er forskjeller i økonomi, ressurser, medieoppmerksomhet, klima, markedsstørrelse og målgrupper. Alle klubbene vektlegger arbeid rettet mot sine nærmiljø og arrangerer ulike tiltak der de er ute og møter folk og lokale lag. For klubbene handler dette om å gi noe tilbake og skaffe seg positivt omdømme og legitimitet i omgivelsene. Resultatene viser også at klubbene arbeider med å skape et helhetlig produkt på kampdag der de ønsker å tilby noe mer enn selve kampen. Dette hevder klubbene bidrar til å trekke tilskuere fra ulike målgrupper på kamp, og studien viser at klubbene har ulike tiltak som er lokalt tilpasset. Funn i studien indikerer også at kvinneklubbene i større grad vektlegger bruk av sosiale medier for å markedsføre seg selv, og gjøre folk oppmerksomme på klubben og Toppserien. Kvinneklubbene arbeider også mye mer spesifikt mot få målgrupper og da spesielt unge fotballjenter. Klubbene peker på flere utfordringer i arbeidet med å trekke tilskuere til kampene sine. En betydelig utfordring er ifølge klubbene at de i dag konkurrerer mot flere underholdningstilbud enn tidligere og at det finnes mange konkurrerende aktører i omgivelsene til klubbene. Institutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciences Master Thesis Bodø Bodø Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) Rosenborg ENVELOPE(17.359,17.359,68.295,68.295) |
institution |
Open Polar |
collection |
Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE |
op_collection_id |
ftnihoegskole |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
nih masteroppgaver fotball kvinner menn klubber lag kamper tilskuere |
spellingShingle |
nih masteroppgaver fotball kvinner menn klubber lag kamper tilskuere Øvstetun, Kristin Jevnaker Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
topic_facet |
nih masteroppgaver fotball kvinner menn klubber lag kamper tilskuere |
description |
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunnskaper og refleksjoner knyttet til dette. Studien har en kvalitativ tilnærming og empirien er hentet fra intervju med seks ulike klubber; Sogndal Fotball, Brann, Bodø Glimt, Vålerenga Damer, Sandviken Elite og Rosenborg Kvinner. Ny-institusjonell teori og Giulianottis (2012) klassifisering av tilskueridentiteter utgjør det teoretiske rammeverket i studien og bidrar til å vurdere analysere og forstå resultatene. Sentrale funn viser at klubbene gjør mye likt, men at de har ulike forutsetninger for å drive arbeid med å trekke til seg tilskuere. Det er forskjeller i økonomi, ressurser, medieoppmerksomhet, klima, markedsstørrelse og målgrupper. Alle klubbene vektlegger arbeid rettet mot sine nærmiljø og arrangerer ulike tiltak der de er ute og møter folk og lokale lag. For klubbene handler dette om å gi noe tilbake og skaffe seg positivt omdømme og legitimitet i omgivelsene. Resultatene viser også at klubbene arbeider med å skape et helhetlig produkt på kampdag der de ønsker å tilby noe mer enn selve kampen. Dette hevder klubbene bidrar til å trekke tilskuere fra ulike målgrupper på kamp, og studien viser at klubbene har ulike tiltak som er lokalt tilpasset. Funn i studien indikerer også at kvinneklubbene i større grad vektlegger bruk av sosiale medier for å markedsføre seg selv, og gjøre folk oppmerksomme på klubben og Toppserien. Kvinneklubbene arbeider også mye mer spesifikt mot få målgrupper og da spesielt unge fotballjenter. Klubbene peker på flere utfordringer i arbeidet med å trekke tilskuere til kampene sine. En betydelig utfordring er ifølge klubbene at de i dag konkurrerer mot flere underholdningstilbud enn tidligere og at det finnes mange konkurrerende aktører i omgivelsene til klubbene. Institutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciences |
format |
Master Thesis |
author |
Øvstetun, Kristin Jevnaker |
author_facet |
Øvstetun, Kristin Jevnaker |
author_sort |
Øvstetun, Kristin Jevnaker |
title |
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
title_short |
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
title_full |
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
title_fullStr |
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
title_full_unstemmed |
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
title_sort |
jakten på tilskuerne i norsk fotball: en kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2770409 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) ENVELOPE(17.359,17.359,68.295,68.295) |
geographic |
Bodø Finnes Brann Rosenborg |
geographic_facet |
Bodø Finnes Brann Rosenborg |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/2770409 |
_version_ |
1766379829934948352 |