Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine

Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunns...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øvstetun, Kristin Jevnaker
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2021
Subjects:
nih
lag
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2770409
id ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/2770409
record_format openpolar
spelling ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/2770409 2023-05-15T15:45:27+02:00 Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine Øvstetun, Kristin Jevnaker 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2770409 nob nob https://hdl.handle.net/11250/2770409 nih masteroppgaver fotball kvinner menn klubber lag kamper tilskuere Master thesis 2021 ftnihoegskole 2021-12-23T07:41:45Z Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunnskaper og refleksjoner knyttet til dette. Studien har en kvalitativ tilnærming og empirien er hentet fra intervju med seks ulike klubber; Sogndal Fotball, Brann, Bodø Glimt, Vålerenga Damer, Sandviken Elite og Rosenborg Kvinner. Ny-institusjonell teori og Giulianottis (2012) klassifisering av tilskueridentiteter utgjør det teoretiske rammeverket i studien og bidrar til å vurdere analysere og forstå resultatene. Sentrale funn viser at klubbene gjør mye likt, men at de har ulike forutsetninger for å drive arbeid med å trekke til seg tilskuere. Det er forskjeller i økonomi, ressurser, medieoppmerksomhet, klima, markedsstørrelse og målgrupper. Alle klubbene vektlegger arbeid rettet mot sine nærmiljø og arrangerer ulike tiltak der de er ute og møter folk og lokale lag. For klubbene handler dette om å gi noe tilbake og skaffe seg positivt omdømme og legitimitet i omgivelsene. Resultatene viser også at klubbene arbeider med å skape et helhetlig produkt på kampdag der de ønsker å tilby noe mer enn selve kampen. Dette hevder klubbene bidrar til å trekke tilskuere fra ulike målgrupper på kamp, og studien viser at klubbene har ulike tiltak som er lokalt tilpasset. Funn i studien indikerer også at kvinneklubbene i større grad vektlegger bruk av sosiale medier for å markedsføre seg selv, og gjøre folk oppmerksomme på klubben og Toppserien. Kvinneklubbene arbeider også mye mer spesifikt mot få målgrupper og da spesielt unge fotballjenter. Klubbene peker på flere utfordringer i arbeidet med å trekke tilskuere til kampene sine. En betydelig utfordring er ifølge klubbene at de i dag konkurrerer mot flere underholdningstilbud enn tidligere og at det finnes mange konkurrerende aktører i omgivelsene til klubbene. Institutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciences Master Thesis Bodø Bodø Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) Rosenborg ENVELOPE(17.359,17.359,68.295,68.295)
institution Open Polar
collection Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE
op_collection_id ftnihoegskole
language Norwegian Bokmål
topic nih
masteroppgaver
fotball
kvinner
menn
klubber
lag
kamper
tilskuere
spellingShingle nih
masteroppgaver
fotball
kvinner
menn
klubber
lag
kamper
tilskuere
Øvstetun, Kristin Jevnaker
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
topic_facet nih
masteroppgaver
fotball
kvinner
menn
klubber
lag
kamper
tilskuere
description Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021 Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere og få frem deres erfaringer, kunnskaper og refleksjoner knyttet til dette. Studien har en kvalitativ tilnærming og empirien er hentet fra intervju med seks ulike klubber; Sogndal Fotball, Brann, Bodø Glimt, Vålerenga Damer, Sandviken Elite og Rosenborg Kvinner. Ny-institusjonell teori og Giulianottis (2012) klassifisering av tilskueridentiteter utgjør det teoretiske rammeverket i studien og bidrar til å vurdere analysere og forstå resultatene. Sentrale funn viser at klubbene gjør mye likt, men at de har ulike forutsetninger for å drive arbeid med å trekke til seg tilskuere. Det er forskjeller i økonomi, ressurser, medieoppmerksomhet, klima, markedsstørrelse og målgrupper. Alle klubbene vektlegger arbeid rettet mot sine nærmiljø og arrangerer ulike tiltak der de er ute og møter folk og lokale lag. For klubbene handler dette om å gi noe tilbake og skaffe seg positivt omdømme og legitimitet i omgivelsene. Resultatene viser også at klubbene arbeider med å skape et helhetlig produkt på kampdag der de ønsker å tilby noe mer enn selve kampen. Dette hevder klubbene bidrar til å trekke tilskuere fra ulike målgrupper på kamp, og studien viser at klubbene har ulike tiltak som er lokalt tilpasset. Funn i studien indikerer også at kvinneklubbene i større grad vektlegger bruk av sosiale medier for å markedsføre seg selv, og gjøre folk oppmerksomme på klubben og Toppserien. Kvinneklubbene arbeider også mye mer spesifikt mot få målgrupper og da spesielt unge fotballjenter. Klubbene peker på flere utfordringer i arbeidet med å trekke tilskuere til kampene sine. En betydelig utfordring er ifølge klubbene at de i dag konkurrerer mot flere underholdningstilbud enn tidligere og at det finnes mange konkurrerende aktører i omgivelsene til klubbene. Institutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciences
format Master Thesis
author Øvstetun, Kristin Jevnaker
author_facet Øvstetun, Kristin Jevnaker
author_sort Øvstetun, Kristin Jevnaker
title Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
title_short Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
title_full Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
title_fullStr Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
title_full_unstemmed Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
title_sort jakten på tilskuerne i norsk fotball: en kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2770409
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850)
ENVELOPE(17.359,17.359,68.295,68.295)
geographic Bodø
Finnes
Brann
Rosenborg
geographic_facet Bodø
Finnes
Brann
Rosenborg
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2770409
_version_ 1766379829934948352