Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser

Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013 Studien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig avdeling er og kartlegger hvordan de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pedersen, Espen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/171832
id ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/171832
record_format openpolar
spelling ftnihoegskole:oai:nih.brage.unit.no:11250/171832 2023-05-15T18:34:20+02:00 Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser Pedersen, Espen 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/171832 nob nob Seksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies http://hdl.handle.net/11250/171832 fotball prestasjoner utvikling læring toppidrett klubber Master thesis 2013 ftnihoegskole 2021-12-23T07:41:55Z Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013 Studien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig avdeling er og kartlegger hvordan de to klubbene planlegger, gjennomfører og evaluerer utviklings – og læringsprosesser. For å belyse temaet utvikles et teoretisk rammeverk bestående av erfaringsbasert læring – utnyttelse av små intelligente feil (Sitkin, 1992), påpasselighet (Weick & Sutcliffe, 2001) og prestasjonskultur. Påpasselighetsteorien forklarer hvorfor enkelte organisasjoner evner å gjenskape suksess. Slike organisasjoner innehar en kultur for kritiske evalueringer, og evner oppdage små feil og avvik som viker fra forventet resultat. Erfaringsbasert læring hevder at organisasjoner må innse at små suksesser inneholder feil. Ved å inneha ha en slik holdning, samt evne å lære av feilene underveis vil øke muligheten for vedvarende suksess. Det teoretiske rammeverket benyttes i studiens empiriske bidrag. Empirien tar utgangspunkt i en kvalitativ casestudie med 12 intervju, seks fra hver klubb, hvor personer i de respektive klubbene er intervjuobjekt. Samtlige har hatt tilknytting til klubbene over en lengre periode. Ytterligere har det blitt gjennomført to uformelle samtaler over telefon, med et mål om å anskaffe en bedre helhetsforståelse. Studien identifiserte en arbeidsmetodikk som kan forstås som generell innenfor norske toppfotballklubber. Likevel viser studien at Tromsø IL i større grad enn Viking FK har en arbeidsmetodikk som understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Tromsø IL har en trenings – og prestasjonskultur som er godt implementert i klubben. Videre handler de mer påpasselig og evner de å tilrettelegge for pålitelig erfaringsbasert læring. Master Thesis Tromsø Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE Sutcliffe ENVELOPE(-81.383,-81.383,50.683,50.683) Tromsø
institution Open Polar
collection Norwegian School of Sport Sciences: BRAGE
op_collection_id ftnihoegskole
language Norwegian Bokmål
topic fotball
prestasjoner
utvikling
læring
toppidrett
klubber
spellingShingle fotball
prestasjoner
utvikling
læring
toppidrett
klubber
Pedersen, Espen
Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
topic_facet fotball
prestasjoner
utvikling
læring
toppidrett
klubber
description Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013 Studien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig avdeling er og kartlegger hvordan de to klubbene planlegger, gjennomfører og evaluerer utviklings – og læringsprosesser. For å belyse temaet utvikles et teoretisk rammeverk bestående av erfaringsbasert læring – utnyttelse av små intelligente feil (Sitkin, 1992), påpasselighet (Weick & Sutcliffe, 2001) og prestasjonskultur. Påpasselighetsteorien forklarer hvorfor enkelte organisasjoner evner å gjenskape suksess. Slike organisasjoner innehar en kultur for kritiske evalueringer, og evner oppdage små feil og avvik som viker fra forventet resultat. Erfaringsbasert læring hevder at organisasjoner må innse at små suksesser inneholder feil. Ved å inneha ha en slik holdning, samt evne å lære av feilene underveis vil øke muligheten for vedvarende suksess. Det teoretiske rammeverket benyttes i studiens empiriske bidrag. Empirien tar utgangspunkt i en kvalitativ casestudie med 12 intervju, seks fra hver klubb, hvor personer i de respektive klubbene er intervjuobjekt. Samtlige har hatt tilknytting til klubbene over en lengre periode. Ytterligere har det blitt gjennomført to uformelle samtaler over telefon, med et mål om å anskaffe en bedre helhetsforståelse. Studien identifiserte en arbeidsmetodikk som kan forstås som generell innenfor norske toppfotballklubber. Likevel viser studien at Tromsø IL i større grad enn Viking FK har en arbeidsmetodikk som understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Tromsø IL har en trenings – og prestasjonskultur som er godt implementert i klubben. Videre handler de mer påpasselig og evner de å tilrettelegge for pålitelig erfaringsbasert læring.
format Master Thesis
author Pedersen, Espen
author_facet Pedersen, Espen
author_sort Pedersen, Espen
title Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
title_short Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
title_full Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
title_fullStr Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
title_full_unstemmed Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
title_sort systematikk og flaks: en casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
publishDate 2013
url http://hdl.handle.net/11250/171832
long_lat ENVELOPE(-81.383,-81.383,50.683,50.683)
geographic Sutcliffe
Tromsø
geographic_facet Sutcliffe
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation Seksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies
http://hdl.handle.net/11250/171832
_version_ 1766219033988825088