Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer,...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NIFU
2000
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/273768 |
id |
ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/273768 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/273768 2023-05-15T18:34:39+02:00 Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. Stensaker, Bjørn 2000-01 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/273768 nob nob NIFU NIFU-rapport;6-2000 Norges forskningsråd urn:isbn:82-7218-430-3 urn:issn:0807-3635 http://hdl.handle.net/11250/273768 Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ CC-BY-NC 157 Høyere utdanning Kvalitet Research report 2000 ftnifu 2022-11-18T06:51:29Z Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer, hvordan seks norske universiteter og høgskoler har arbeidet med å heve kvaliteten på sitt utdanningstilbud i perioden 1989-1999. Spesielt fokuserer rapporten på initiativ og tiltak på institusjonsnivå. Ved å studere seks forholdsvis forskjellige læresteder - Universitetet i Tromsø, Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), Handelshøyskolen BI, Det teologiske Menighetsfakultet, Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Stavanger - vil ulike strategivalg, organisasjonsmodeller og resultater av arbeidet, forhåpentligvis bli fremhevet. Hensikten med rapporten er å analysere hvordan lærestedene gjennom en tiårsperiode har håndtert eksterne og interne krav om økt kvalitet på sine utdanningstilbud. I tillegg vurderer rapporten hvorvidt de planer og tiltak man har iverksatt, og eventuelle resultater man har oppnådd, samsvarer med de mange forventninger som synes å stilles til de høyere utdanningsinstitusjonene. Rapporten vil på denne måten kunne si noe om hvordan norske læresteder har respondert på de endrede ramme- og styringsbetingelsene som har funnet sted på 90-tallet. Report Tromsø Universitetet i Tromsø Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) |
op_collection_id |
ftnifu |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Høyere utdanning Kvalitet |
spellingShingle |
Høyere utdanning Kvalitet Stensaker, Bjørn Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
topic_facet |
Høyere utdanning Kvalitet |
description |
Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer, hvordan seks norske universiteter og høgskoler har arbeidet med å heve kvaliteten på sitt utdanningstilbud i perioden 1989-1999. Spesielt fokuserer rapporten på initiativ og tiltak på institusjonsnivå. Ved å studere seks forholdsvis forskjellige læresteder - Universitetet i Tromsø, Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), Handelshøyskolen BI, Det teologiske Menighetsfakultet, Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Stavanger - vil ulike strategivalg, organisasjonsmodeller og resultater av arbeidet, forhåpentligvis bli fremhevet. Hensikten med rapporten er å analysere hvordan lærestedene gjennom en tiårsperiode har håndtert eksterne og interne krav om økt kvalitet på sine utdanningstilbud. I tillegg vurderer rapporten hvorvidt de planer og tiltak man har iverksatt, og eventuelle resultater man har oppnådd, samsvarer med de mange forventninger som synes å stilles til de høyere utdanningsinstitusjonene. Rapporten vil på denne måten kunne si noe om hvordan norske læresteder har respondert på de endrede ramme- og styringsbetingelsene som har funnet sted på 90-tallet. |
format |
Report |
author |
Stensaker, Bjørn |
author_facet |
Stensaker, Bjørn |
author_sort |
Stensaker, Bjørn |
title |
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
title_short |
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
title_full |
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
title_fullStr |
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
title_full_unstemmed |
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
title_sort |
høyere utdanning i endring: dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. |
publisher |
NIFU |
publishDate |
2000 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/273768 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Synes Tromsø |
geographic_facet |
Synes Tromsø |
genre |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_source |
157 |
op_relation |
NIFU-rapport;6-2000 Norges forskningsråd urn:isbn:82-7218-430-3 urn:issn:0807-3635 http://hdl.handle.net/11250/273768 |
op_rights |
Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC |
_version_ |
1766219490502115328 |