Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.

Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stensaker, Bjørn
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: NIFU 2000
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/273768
id ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/273768
record_format openpolar
spelling ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/273768 2023-05-15T18:34:39+02:00 Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999. Stensaker, Bjørn 2000-01 application/octet-stream http://hdl.handle.net/11250/273768 nob nob NIFU NIFU-rapport;6-2000 Norges forskningsråd urn:isbn:82-7218-430-3 urn:issn:0807-3635 http://hdl.handle.net/11250/273768 Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ CC-BY-NC 157 Høyere utdanning Kvalitet Research report 2000 ftnifu 2022-11-18T06:51:29Z Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer, hvordan seks norske universiteter og høgskoler har arbeidet med å heve kvaliteten på sitt utdanningstilbud i perioden 1989-1999. Spesielt fokuserer rapporten på initiativ og tiltak på institusjonsnivå. Ved å studere seks forholdsvis forskjellige læresteder - Universitetet i Tromsø, Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), Handelshøyskolen BI, Det teologiske Menighetsfakultet, Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Stavanger - vil ulike strategivalg, organisasjonsmodeller og resultater av arbeidet, forhåpentligvis bli fremhevet. Hensikten med rapporten er å analysere hvordan lærestedene gjennom en tiårsperiode har håndtert eksterne og interne krav om økt kvalitet på sine utdanningstilbud. I tillegg vurderer rapporten hvorvidt de planer og tiltak man har iverksatt, og eventuelle resultater man har oppnådd, samsvarer med de mange forventninger som synes å stilles til de høyere utdanningsinstitusjonene. Rapporten vil på denne måten kunne si noe om hvordan norske læresteder har respondert på de endrede ramme- og styringsbetingelsene som har funnet sted på 90-tallet. Report Tromsø Universitetet i Tromsø Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
institution Open Polar
collection Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage)
op_collection_id ftnifu
language Norwegian Bokmål
topic Høyere utdanning
Kvalitet
spellingShingle Høyere utdanning
Kvalitet
Stensaker, Bjørn
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
topic_facet Høyere utdanning
Kvalitet
description Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. Rapporten kartlegger, ved hjelp av dokumentanalyser og intervjuer, hvordan seks norske universiteter og høgskoler har arbeidet med å heve kvaliteten på sitt utdanningstilbud i perioden 1989-1999. Spesielt fokuserer rapporten på initiativ og tiltak på institusjonsnivå. Ved å studere seks forholdsvis forskjellige læresteder - Universitetet i Tromsø, Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), Handelshøyskolen BI, Det teologiske Menighetsfakultet, Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Stavanger - vil ulike strategivalg, organisasjonsmodeller og resultater av arbeidet, forhåpentligvis bli fremhevet. Hensikten med rapporten er å analysere hvordan lærestedene gjennom en tiårsperiode har håndtert eksterne og interne krav om økt kvalitet på sine utdanningstilbud. I tillegg vurderer rapporten hvorvidt de planer og tiltak man har iverksatt, og eventuelle resultater man har oppnådd, samsvarer med de mange forventninger som synes å stilles til de høyere utdanningsinstitusjonene. Rapporten vil på denne måten kunne si noe om hvordan norske læresteder har respondert på de endrede ramme- og styringsbetingelsene som har funnet sted på 90-tallet.
format Report
author Stensaker, Bjørn
author_facet Stensaker, Bjørn
author_sort Stensaker, Bjørn
title Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
title_short Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
title_full Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
title_fullStr Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
title_full_unstemmed Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
title_sort høyere utdanning i endring: dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
publisher NIFU
publishDate 2000
url http://hdl.handle.net/11250/273768
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
Tromsø
geographic_facet Synes
Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_source 157
op_relation NIFU-rapport;6-2000
Norges forskningsråd
urn:isbn:82-7218-430-3
urn:issn:0807-3635
http://hdl.handle.net/11250/273768
op_rights Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/
op_rightsnorm CC-BY-NC
_version_ 1766219490502115328