Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapport...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2626594 |
id |
ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2626594 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2626594 2023-05-15T17:24:36+02:00 Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer Høst, Håkon Reegård, Kaja 2019-10 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2626594 nob nob Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU NIFU-rapport;2019:23 Kompetansebehovsutvalget urn:isbn:978-82-327-0434-7 urn:issn:1892-2597 http://hdl.handle.net/11250/2626594 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no CC-BY 85 Videregående opplæring Dimensjonering Fylkeskommunen Research report 2019 ftnifu 2022-11-18T06:51:27Z Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapporten er basert på kvalitative case-studier av tre fylkeskommuner; Telemark, Vestfold og Nordland – fylker som i ulik grad kan sies å være preget av fagopplæringstradisjon og skoletradisjon. I tillegg baserer rapporten seg på tidligere forskning som omfatter også andre fylkeskommuner. De kvalitative dataene er supplert med kvantitative data om fordeling av søkere, elever og lærlinger på ulike programmer og fag, både i de tre fylkene og på landsbasis. Report Nordland Nordland Nordland Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) Vestfold |
institution |
Open Polar |
collection |
Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) |
op_collection_id |
ftnifu |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Videregående opplæring Dimensjonering Fylkeskommunen |
spellingShingle |
Videregående opplæring Dimensjonering Fylkeskommunen Høst, Håkon Reegård, Kaja Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
topic_facet |
Videregående opplæring Dimensjonering Fylkeskommunen |
description |
Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapporten er basert på kvalitative case-studier av tre fylkeskommuner; Telemark, Vestfold og Nordland – fylker som i ulik grad kan sies å være preget av fagopplæringstradisjon og skoletradisjon. I tillegg baserer rapporten seg på tidligere forskning som omfatter også andre fylkeskommuner. De kvalitative dataene er supplert med kvantitative data om fordeling av søkere, elever og lærlinger på ulike programmer og fag, både i de tre fylkene og på landsbasis. |
format |
Report |
author |
Høst, Håkon Reegård, Kaja |
author_facet |
Høst, Håkon Reegård, Kaja |
author_sort |
Høst, Håkon |
title |
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
title_short |
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
title_full |
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
title_fullStr |
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
title_full_unstemmed |
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
title_sort |
dimensjonering av videregående opplæring : fylkeskommunenes politikk og prioriteringer |
publisher |
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU |
publishDate |
2019 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2626594 |
geographic |
Vestfold |
geographic_facet |
Vestfold |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_source |
85 |
op_relation |
NIFU-rapport;2019:23 Kompetansebehovsutvalget urn:isbn:978-82-327-0434-7 urn:issn:1892-2597 http://hdl.handle.net/11250/2626594 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY |
_version_ |
1766115695677931520 |