Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer

Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapport...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Høst, Håkon, Reegård, Kaja
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2626594
id ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2626594
record_format openpolar
spelling ftnifu:oai:nifu.brage.unit.no:11250/2626594 2023-05-15T17:24:36+02:00 Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer Høst, Håkon Reegård, Kaja 2019-10 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2626594 nob nob Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU NIFU-rapport;2019:23 Kompetansebehovsutvalget urn:isbn:978-82-327-0434-7 urn:issn:1892-2597 http://hdl.handle.net/11250/2626594 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no CC-BY 85 Videregående opplæring Dimensjonering Fylkeskommunen Research report 2019 ftnifu 2022-11-18T06:51:27Z Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapporten er basert på kvalitative case-studier av tre fylkeskommuner; Telemark, Vestfold og Nordland – fylker som i ulik grad kan sies å være preget av fagopplæringstradisjon og skoletradisjon. I tillegg baserer rapporten seg på tidligere forskning som omfatter også andre fylkeskommuner. De kvalitative dataene er supplert med kvantitative data om fordeling av søkere, elever og lærlinger på ulike programmer og fag, både i de tre fylkene og på landsbasis. Report Nordland Nordland Nordland Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage) Vestfold
institution Open Polar
collection Nordic Institute for Studies innovation, research and education: NIFU Open Access Archive (Brage)
op_collection_id ftnifu
language Norwegian Bokmål
topic Videregående opplæring
Dimensjonering
Fylkeskommunen
spellingShingle Videregående opplæring
Dimensjonering
Fylkeskommunen
Høst, Håkon
Reegård, Kaja
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
topic_facet Videregående opplæring
Dimensjonering
Fylkeskommunen
description Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn som eksisterende skolestruktur, søkning, arbeidslivets behov og økonomi. Rapporten er basert på kvalitative case-studier av tre fylkeskommuner; Telemark, Vestfold og Nordland – fylker som i ulik grad kan sies å være preget av fagopplæringstradisjon og skoletradisjon. I tillegg baserer rapporten seg på tidligere forskning som omfatter også andre fylkeskommuner. De kvalitative dataene er supplert med kvantitative data om fordeling av søkere, elever og lærlinger på ulike programmer og fag, både i de tre fylkene og på landsbasis.
format Report
author Høst, Håkon
Reegård, Kaja
author_facet Høst, Håkon
Reegård, Kaja
author_sort Høst, Håkon
title Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
title_short Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
title_full Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
title_fullStr Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
title_full_unstemmed Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
title_sort dimensjonering av videregående opplæring : fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
publisher Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2626594
geographic Vestfold
geographic_facet Vestfold
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_source 85
op_relation NIFU-rapport;2019:23
Kompetansebehovsutvalget
urn:isbn:978-82-327-0434-7
urn:issn:1892-2597
http://hdl.handle.net/11250/2626594
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY
_version_ 1766115695677931520